Η ελληνική Αεροπορία Στρατού θα έχει και πάλι στη διάθεση της σύντομα την βάση στο Στεφανοβίκειο Μαγνησίας, αλλά πλέον μόνο για εκπαιδευτικές δραστηριότητες 18 μήνες μετά την πρωτόγνωρη κακοκαιρία «Daniel» που προκάλεσε τεράστιες καταστροφές στον Θεσσαλικό κάμπο.
Στελέχη από την Αεροπορία Στρατού, ήδη από το καλοκαίρι του 2024 με τη βοήθεια Μονάδων του Μηχανικού, έδωσαν μια γιγαντιαία μάχη για να καθαρίσουν τους χώρους της αεροπορικής βάσης, να απομακρύνουν χιλιάδες τόνους από χώματα, λάσπη και φερτά υλικά τόσο από τους ανοιχτούς χώρους όσο και από τα υπόστεγα και τις υπόλοιπες εγκαταστάσεις του αεροδρομίου που έφερε η κακοκαιρία «Daniel».
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Χρειάστηκε να περάσουν πολλοί μήνες μέχρι να πέσει η στάθμη των υδάτων και να εμφανιστεί και πάλι ο διάδρομος προσγείωσης όπως και το σύνολο των κτιρίων, τα οποία κυριολεκτικά «πνίγηκαν» στα νερά και τις λάσπες.
Πλέον, σύμφωνα με τις μελέτες των ειδικών και με τον κίνδυνο μιας νέας καταστροφικής πλημμύρας να ελλοχεύει, είναι αδύνατο για λόγους ασφαλείας να χρησιμοποιηθεί και πάλι το Στεφανοβίκειο ως έδρα της 1ης Ταξιαρχίας Αεροπορίας Στρατού.
Επίσης, κανένας δεν μπορεί να εγγυηθεί ότι σε περίπτωση μιας ανάλογης θεομηνίας το αεροδρόμιο και όλες οι εγκαταστάσεις δεν θα κατακλυστούν από νερά όπως συνέβη τον Σεπτέμβριο του 2023.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Η κατάσταση στο Στεφανοβίκειο
Το επόμενο διάστημα θα ακολουθήσουν μια σειρά από εργασίες, ώστε η βάση να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την εκπαίδευση των πληρωμάτων αλλά ως χώρος ασκήσεων όχι μόνο για τα ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού αλλά συνολικά για τον Στρατό Ξηράς και τις Μονάδες Ειδικών Δυνάμεων και Ειδικών Επιχειρήσεων, όπως επίσης για πολυεθνικές ασκήσεις και συνεκπαιδεύσεις.
Οι δεσμεύσεις που υπάρχουν στην 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα, όπου φιλοξενείται πλέον ο κύριος όγκος των ελικοπτέρων της 1ης ΤΑΞΑΣ, εξαιτίας των πτήσεων από τα μαχητικά αεροσκάφη της Πολεμικής Αεροπορίας, έχουν ως αποτέλεσμα η Αεροπορία Στρατού να προσανατολίζεται στη χρήση του Στεφανοβίκειου το οποίο άλλωστε βρίσκεται σε πολύ κοντινή απόσταση.
Πρόκειται άλλωστε για χώρο γνώριμο από τα πληρώματα και τα στελέχη της Αεροπορίας Στρατού.
Με αυτόν τον τρόπο εκτιμάται ότι θα αποσυμφορηθεί η αεροπορική βάση της Λάρισας, καθώς τα ελικόπτερα θα μπορούν να πετούν χωρίς περιορισμούς στο Στεφανοβίκειο και απλά να επιστρέφουν πίσω στην 110 Πτέρυγα Μάχης έπειτα από το τέλος της εκπαίδευσης.
Τι μέλλει γενέσθαι στην 1η ΤΑΞΑΣ
Την ίδια ώρα, έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες ανακατασκευής σε κτίριο της 1ης Στρατιάς στη Λάρισα το οποίο θα αποτελεί πλέον την έδρα της 1ης ΤΑΞΑΣ, η οποία έπειτα από την καταστροφή της βάσης στο Στεφανοβίκειο φιλοξενείται σε εγκαταστάσεις στον Τύρναβο.
Έως το καλοκαίρι αναμένεται να έχουν οριστικοποιηθεί και οι τελικές αποφάσεις της ηγεσίας του Στρατού Ξηράς για τις βάσεις οι οποίες θα φιλοξενούν τα ελικόπτερα της Αεροπορίας Στρατού.
Όπως έχει ήδη αναφέρει το OnAlert.gr, η στρατιωτική ηγεσία έχει εξετάσει και την χρησιμοποίηση του στρατιωτικού αεροδρομίου στο Σέδες Θεσσαλονίκης ως βάση των καινούργιων ελικοπτέρων τύπου UH-60 Black Hawk, τα οποία αποκτά η Αεροπορία Στρατού.
Σύμφωνα με τις εισηγήσεις που έχει δεχτεί το στρατιωτικό επιτελείο από την αρμόδια επιτροπή, η οποία ερευνά όλες τις παραμέτρους για τις νέες βάσεις της Αεροπορίας Στρατού, το στρατιωτικό αεροδρόμιο στη Θέρμη πληροί όλες τις προϋποθέσεις προκειμένου να αποτελέσει τη «φωλιά» των Black Hawk.
Από την Αλεξάνδρεια στην Χρυσούπολη
Όσον αφορά τη βάση στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας, οι μελέτες που έχει στα χέρια του το ΓΕΣ δείχνουν ότι εξαιτίας της μορφολογίας του εδάφους δεν μπορεί να αποκλειστεί ο κίνδυνος έντονων πλημμυρικών φαινομένων σε περίπτωση θεομηνίας ανάλογης με αυτή στη Θεσσαλία.
Έτσι, η αρχική πρόταση για χρησιμοποίηση της βάσης της Αεροπορίας Στρατού στην Αλεξάνδρεια Ημαθίας ως έδρα των καινούργιων Black Hawk απορρίφθηκε με βάση και τις εισηγήσεις των ειδικών επιστημόνων που μελετούν το βαθμό επικινδυνότητας απέναντι σε ακραία καιρικά φαινόμενα.
Επιπλέον, το στρατιωτικό επιτελείο προσανατολίζεται και στην χρησιμοποίηση από την Αεροπορία Στρατού του αεροδρομίου στη Χρυσούπολη Καβάλας, όπου εδρεύει Αεροπορικό Απόσπασμα της Πολεμικής Αεροπορίας. Το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης φαίνεται ότι προκρίνεται τελικά ως έδρα των αναγνωριστικών ελικοπτέρων τύπου Kiowa Warrior αλλά και των μη επανδρωμένων αεροσκαφών τύπου Patroller.
Η εγγύτητα με τα χερσαία σύνορα της χώρας και τις περιοχές όπου έχουν αναπτυχθεί οι Μονάδες του Δ’ Σώματος Στρατού, του πιο ισχυρού σχηματισμού του Στρατού Ξηράς, αποτελούν ένα από τα βασικά κριτήρια επιλογής της Χρυσούπολης ως βάση των Kiowa Warrior, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε αποστολές υποστήριξης των τεθωρακισμένων και μηχανοκίνητων Μονάδων του Έβρου.
Η ανάπτυξη των ελικοπτέρων
Επιπλέον, η Χρυσούπολη βρίσκεται κοντά στα πεδία βολής σε Πετρωτό Ξάνθης, Ψηλό Στάλο και Αετό Έβρου, στα οποία μπορούν να εκπαιδευτούν τα πληρώματα των Kiowa με πραγματικά πυρά. Ο σχεδιασμός της Αεροπορίας Στρατού προβλέπει τα επιθετικά ελικόπτερα AH-64A και AH-64D Apache του 1ου και 2ου ΤΕΕΠ να παραμείνουν στην 110 Πτέρυγα Μάχης στη Λάρισα, όπου μεταφέρεται και η έδρα της 1ης ΤΑΞΑΣ.
Τέσσερα ελικόπτερα τύπου UH-60 Black Hawk θα μεταφερθούν στο αεροδρόμιο των Μεγάρων, στο οποίο παραμένουν τα ελικόπτερα τύπου CH-47 Chinook και ΝΗ-90 του 2ου Συγκροτήματος Αεροπορίας Στρατού.
Τα συγκεκριμένα Black Hawk θα διαθέτουν ειδική διαμόρφωση προκειμένου να καλύψουν ανάγκες της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου και θα ανήκουν στην Μοίρα Αεροπορικών Ειδικών Επιχειρήσεων. Επίσης, η άφιξη των νέων ελικοπτέρων φέρνουν κι αλλαγές.
Στα Μέγαρα προβλέπονται έργα όπως η κατασκευή νέων υπόστεγων για την φιλοξενία των ελικοπτέρων όσο και για τη συντήρηση τους, η κατασκευή νέου πύργου ελέγχου αλλά και η ενεργοποίηση του δεύτερου διαδρόμου, ο οποίος δεν χρησιμοποιείται.
Πηγή: OnAlert.gr – Ρεπορτάζ: Κώστας Σαρικάς