Στο πλαίσιο του αφιερώματος, ο απερχόμενος καλλιτεχνικός διευθυντής της Φόλκσμπύνε, Φρανκ Κάστορφ, σκηνοθετεί τον «Παίκτη» του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι, χρησιμοποιώντας την τεχνική της ζωντανής κινηματογράφησης (19-20/6), ενώ ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Ρενέ Πόλες παρουσιάζει μία ξεκαρδιστική παράσταση που θέτει επί τάπητος μείζονα φιλοσοφικά ζητήματα περί κατοικίας, με τον ευφάνταστο τίτλο «Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση» (17-18/6). Ο Χέρμπερτ Φριτς, ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες που ανέδειξε ποτέ η Φόλκσμπύνε, σκηνοθετεί το «Μουρμουρητό», βασισμένο στη νουβέλα του Ντίτερ Ροτ. Σε αυτήν την παράσταση, οι δεκατέσσερις ηθοποιοί του θιάσου παίζουν, μουρμουρίζοντας μία μόνο λέξη: «Murmel Murmel» (23-24/6).
Ωστόσο, όποια ημέρα κι αν επιλέξουν οι θεατές, μπορούν να έρθουν από νωρίς στην Πειραιώς 260, όχι μόνο για να παρακολουθήσουν μία από τις «κανονικές» παραστάσεις του θιάσου, αλλά για να συμμετέχουν και στις παράλληλες δράσεις, που έχουν ελεύθερη είσοδο. Τρία από τα διάσημα βαγόνια της Φόλκσμπύνε, με τα οποία ταξίδευαν οι καλλιτέχνες για να παρουσιάσουν τις παραστάσεις τους σε απομονωμένες περιοχές και γειτονιές, θα είναι στημένα στον προαύλιο χώρο της Πειραιώς 260, φιλοξενώντας αυτές τις δράσεις. Επίσης, το αφιέρωμα θα πλαισιωθεί από ένα workshop στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και από συζητήσεις με τους συντελεστές των παραστάσεων.
«Κάν’ το όπως η Φόλκσμπύνε»
Ο ιδρυτικός μύθος του θεάτρου έχει ως εξής: Το 1992, η καλλιτεχνική διεύθυνση της Φόλκσμπύνε ανατέθηκε από την πολιτική ηγεσία του Βερολίνου στον ήδη καταξιωμένο αλλά και αβανγκάρντ σκηνοθέτη Φρανκ Κάστορφ, με την εξής προειδοποίηση «είτε θα κάνεις τη Φόλκσμπύνε διάσημη μέσα στα δύο επόμενα χρόνια, είτε το θέατρο θα κλείσει».
Ο Κάστορφ πέτυχε τον στόχο του, για την ακρίβεια η Φόλκσμπύνε είναι σήμερα ένα από τα πιο διάσημα θέατρα στον κόσμο. Στον απόηχο της γερμανικής επανένωσης, η Φόλκσμπύνε γρήγορα εδραιώθηκε ως ένας σημαντικός θεσμός του Βερολίνου, επηρεάζοντας τον θεατρικό κόσμο τόσο στη Γερμανία, όσο και διεθνώς. Στα τέλη της δεκαετίας του ’90, η έκφραση «κάν’ το όπως η Φόλκσμπύνε» ήταν διαδεδομένη ανάμεσα στους ανερχόμενους Γερμανούς σκηνοθέτες.
Στο πέρασμα των χρόνων, έμπειροι και νέοι σκηνοθέτες έχουν ανεβάσει παραστάσεις που έχουν γίνει ορόσημα για το εγχώριο και το διεθνές κοινό και έχουν ταξιδέψει σε περιοδείες σε ολόκληρο τον κόσμο. Εκτός από τον Κάστορφ, σκηνοθέτες όπως ο Christoph Marthaler, ο συγγραφέας και σκηνοθέτης Ρενέ Πόλες και ο κινηματογραφιστής Christoph Schlingensief έφτιαξαν τη βάση τους στη Φόλκσμπύνε και διαμόρφωσαν τη σκηνοθετική ματιά τους μέσα από τη συνεχή και πολυετή δουλειά τους στο βερολινέζικο θέατρο.
Ταλαντούχοι ηθοποιοί, όπως οι Χέρμπερτ Φριτς, Sophie Rois, Alexander Scheer και Bernhard Schütz, υπήρξαν, επίσης, μία ισχυρή δύναμη της Φόλκσμπύνε και συνέβαλαν καθοριστικά στη διαμόρφωση ενός ισχυρού, αναρχικού τρόπου παιξίματος ταυτισμένου με τη Φόλκσμπύνε, παρ’ όλο που ο καθένας τους έχει το δικό του, ξεχωριστό ύφος. Οι εν λόγω ηθοποιοί είναι σταθεροί συνεργάτες της Φόλκσμπύνε και θα συμμετάσχουν και στις παραστάσεις που θα παρουσιαστούν στην Αθήνα.
Όμως, η Φόλκσμπύνε δεν εισήγαγε απλώς πρωτοποριακές ερμηνευτικές τεχνικές και δραματουργικές προσεγγίσεις. Πρόβαλε μία νέα ιδέα για το τι σημαίνει θέατρο μέσα στην πόλη. Εικαστικοί καλλιτέχνες και κινηματογραφιστές, όπως ο Christoph Schlingensief και ο Ragnar Kjartansson, παρουσιάστηκαν με επιτυχία στις σκηνές της. Οι αίθουσές της έχουν κατά καιρούς μεταμορφωθεί ριζικά για να φιλοξενήσουν μοναδικές βραδιές που εκπροσωπούν πολλά διαφορετικά πεδία. Ενώ από τη δεκαετία του ’90 διοργανώνονται συζητήσεις με επιστήμονες και καλλιτέχνες, οι οποίες έχουν μεταφερθεί στα προγράμματα άλλων θεσμών.
Για αρκετά χρόνια, το θέατρο περιόδευε σε διαφορετικές γειτονιές του Βερολίνου με τα βαγόνια του Rollende Road Show. Ακόμα και σήμερα, οι θεατές έχουν την ευκαιρία να απολαύσουν παραστάσεις, συχνά με αιφνιδιαστικό χαρακτήρα, τις οποίες μπορούν να «ακούσουν», «διαβάσουν», «συζητήσουν» ή «παρακολουθήσουν», ανάλογα με την περίσταση.
Σε απόλυτη εναρμόνιση με το πνεύμα και τη φιλοσοφία του θεάτρου, το πρόγραμμα της Φόλκσμπύνε στην Αθήνα δεν συνιστά θέατρο με τη στενή έννοια. Εκτός από τη διασκευή του «Παίκτη» του Ντοστογιέφσκι από τον Φρανκ Κάστορφ και το «Μουρμουρητό» του Χέρμπερτ Φριτς, η ομάδα της Φόλκσμπύνε θα στήσει το σκηνικό του «Σ’ αγαπώ, αλλά επέλεξα την αποδραματοποίηση» του Ρενέ Πόλες στην αυλή της Πειραιώς 260, στα βαγόνια του Rollende Roadshow, που εκτός από τις παραστάσεις θα φιλοξενήσουν και συναυλίες, ταινίες, εγκαταστάσεις, συζητήσεις, υπηρεσίες σιδερώματος.
Το DJ set από τους γνωστούς Βερολινέζους DJs Duo Portobello, επίσης μέλη της Φόλκσμπύνε, και οι διάφορες συζητήσεις θα λειτουργήσουν συμπληρωματικά στο μουσικό και παραστασιακό πρόγραμμα και θα χαρίσουν στο κοινό τη συνολική, πολυπρισματική εμπειρία της Φόλκσμπύνε.
ΠΗΓΗ: ΑΠΕ-ΜΠΕ