Ολοκληρώθηκε το πρωί της Παρασκευής η απάντληση των καυσίμων από το βυθισμένο δεξαμενόπλοιο «Αγία Ζώνη ΙΙ».
Σύμφωνα με την ανακοίνωση του Λιμενικού Σώματος, η συνολική ποσότητα του φορτίου που αντλήθηκε ήταν 1002 κυβικά μέτρα.
Αυτά αποθηκεύτηκαν στο δεξαμενόπλοιο «SIROS» που συμμετείχε στην επιχείρηση.
Η δεύτερη φάση απάντλησης από το δεξαμενόπλοιο «SIROS», ολοκληρώθηκε μέσα σε εφτά ημέρες. Είχε προηγηθεί η ίδια διαδικασία, από το δεξαμενόπλοιο «Lassea», απ’ όπου συλλέχθηκαν 1533 κυβικά μέτρα πετρελαιοειδών.
Η επίσημη καταμέτρηση θα πραγματοποιηθεί από τις αρμόδιες αρχές.
Τα πετρελαιοειδή και από τα δύο πετρελαιοφόρα αναμένεται να ξεφορτωθούν σε ειδικές δεξαμενές, αφού πρώτα υπάρξει ανάλυση για το αν πρόκειται για πετρελαιοειδή κατάλοιπα ή καθαρά καύσιμα.
Επιτροπή θα αποφασίσει εάν θα απομακρυνθεί το ΑΓΙΑ ΖΩΝΗ II
Στο σημείο του ναυαγίου θα παραμείνει ο πλωτός γερανός, καθώς σύμφωνα με στελέχη της αναδόχου εταιρείας, τις επόμενες μέρες αναμένεται να υπάρξει και καθαρισμός των δεξαμενών του βυθισμένου πλοίου.
Στο μεταξύ, το επόμενο διάστημα αναμένεται να συγκληθεί η γνωμοδοτική επιτροπή που υπάρχει για θέματα ναυαγίων -συμμετέχουν εκπρόσωποι της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης, της λιμενικής αρχής του εμπορικού επιμελητηρίου και του οργανισμού λιμένα- προκειμένου να γνωμοδοτήσει εντός εύλογου χρονικού διαστήματος αν το βυθισμένο πλοίο «ΑΓ. ΖΩΝΗ ΙΙ» αποτελεί κίνδυνο για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας ή για το περιβάλλον και θα πρέπει να απομακρυνθεί.
Την όλη διαδικασία αναμένεται να κινήσει το Κεντρικό Λιμεναρχείο Πειραιά, υπό την εποπτεία της Δημόσιας Αρχής Λιμένος.
Μιλώντας πρόσφατα ο υπεύθυνος του συντονιστικού οργάνου για τη διαχείριση του ναυαγίου και της απορρύπανσης στις παράκτιες περιοχές, υφυπουργός Ναυτιλίας Νεκτάριος Σαντορινιός, είχε τονίσει ότι «σκοπός μας είναι να ανελκυθεί το ναυάγιο».
Είχε αναφέρει ότι «μία από τις καινοτομίες αυτής της κυβέρνησης, είναι η σύσταση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, στης οποίας τη δικαιοδοσία είναι η ναυαγιαίρεση όλων των ναυαγίων που υπάρχουν στην Ελλάδα, ιδιαίτερα στην περιοχή του Πειραιά».
«Ήδη η ΔΑΛ εργάζεται εντατικά προς αυτή την κατεύθυνση και θα το καταφέρουμε» είχε τονίσει ο υφυπουργός Ναυτιλίας.
«Πρώτη φορά μετά από 30 χρόνια, ο νόμος θα εφαρμοσθεί απαρέγκλιτα στο λιμάνι του Πειραιά» δήλωσε σήμερα στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων, Δημοσθένης Μπακόπουλος.
Σύμφωνα με το νόμο 2881/2001, «ρύθμιση θεμάτων ανέλκυσης ναυαγίων και άλλες διατάξεις» στο άρθρο 2 ο κύριος του ναυαγίου (πλοιοκτήτρια εταιρεία), στην περίπτωση που το βυθισμένο πλοίο αποτελεί κίνδυνο για τη ναυσιπλοΐα σε περιοχή του λιμένα, ή σε δίαυλο ή παρεμποδίζει την προσόρμιση την αγκυροβολία, προσβάλλει ή απειλεί να προσβάλλει το περιβάλλον, υποχρεούται να το ανελκύσει και να το απομακρύνει εκτός του λιμένα, όπως έχει ή κατά τμήματα.
Η πρόσκληση, όπως ορίζει ο νόμος, αναμένεται να επιδοθεί από δικαστικό επιμελητή στον κύριο ή στον αντιπρόσωπο της πλοιοκτήτριας εταιρείας.
Στην περίπτωση που η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν εκπληρώσει την υποχρέωσή της, η λιμενική αρχή, υπό την εποπτεία της δημόσιας αρχής λιμένος, μπορεί να εκποιήσει το ναυάγιο ή τμήματα αυτού με ανοιχτό πλειοδοτικό διαγωνισμό.
Πλάνα από τις εργασίες και το βυθισμένο πλοίο
Την ίδια ώρα βίντεο από το arxipelagos καταγράφει σε time-lapse τις εργασίες απάντλησης.
Το βίντεο περιλαμβάνει και εντυπωσιακά, υποβρύχια πλάνα από το βυθισμένο πλοίο Αγία Ζώνη ΙΙ.
Η πορεία των εργασιών απορρύπανσης
Στην ανακοίνωση του Λιμενικού αναφέρεται και η πορεία των εργασιών απορρύπανσης του Σαρωνικού Κόλπου από την πετρελαιοκηλίδα που προκάλεσε το ναυάγιο του δεξαμενόπλοιο.
Διαβάστε την ανακοίνωση:
Αναλυτικά η πορεία εργασιών απορρύπανσης του Σαρωνικού Κόλπου μέχρι στιγμής έχει ως εξής:
Στη Σαλαμίνα δεν υφίσταται επιφανειακή ρύπανση. Συνεχίζονται οι προσπάθειες καθαρισμού των ακτών στην ευρύτερη περιοχή του όρμου Σεληνίων – Λιμνιώνα – Κυνοσούρας, με αντλίες υψηλής πίεσης και πέντε (05) πλυστικά μηχανήματα, από εκατόν πενήντα τέσσερα (154) άτομα, μεταξύ των οποίων προσωπικό ιδιωτικών εταιρειών και εθελοντές. Επίσης δύτες στην περιοχή «ΘΕΑΤΡΑΚΙ» διενεργούν έλεγχο και καθαρισμό του βυθού.
Στη θαλάσσια περιοχή Πειραϊκής δεν παρουσιάζεται θαλάσσια ρύπανση. Στο λιμανάκι της Αφροδίτης, συνεχίζονται οι εργασίες καθαρισμού με απορροφητικά υλικά, ενώ στη θαλάσσια λουτρική εγκατάσταση “ΦΡΕΑΤΤΥΔΑ”, συνεχίστηκε επίσης ο καθαρισμός του αιγιαλού και της βραχώδους ακτογραμμής από συνεργείο ιδιωτικής εταιρείας δεκατριών (13) ατόμων.
Στη θαλάσσια περιοχή Παλαιού Φαλήρου η κατάσταση στις ακτές παρουσιάζεται σταθερά βελτιούμενη. Επιχειρούν συνολικά τριάντα πέντε (35) άτομα της αναδόχου εταιρείας, με πλυστικό και πιεστικά μηχανήματα.
Αναφορικά με τη θαλάσσια περιοχή του Αλίμου, στο Α’ και Β’ Αλίπεδο Αλίμου όπου παρατηρείται σημαντική πρόοδος εργασιών, επιχειρεί εντατικά συνεργείο είκοσι (20) ατόμων ιδιωτικής εταιρείας.
Μπροστά από τις παραλίες των Δήμων Αλίμου και Ελληνικού (και ειδικότερα της Παλιάς Φαντασίας, του Ελληνικού Ναυτικού Ομίλου Αιγυπτιωτών, του ΕΛΚΕΘΕ, του Αγίου Κοσμά και του Αγίου Αλεξάνδρου), επιχειρούν συνολικά σαράντα οκτώ (48) άτομα ιδιωτικού συνεργείου με πιεστικά μηχανήματα και μπετονιέρα επεξεργασίας άμμου, ενώ η κατάσταση παρουσιάζεται πολύ βελτιωμένη.
Στη θαλάσσια περιοχή Γλυφάδας (1η-2η-3η-4η μαρίνα) όπου η κατάσταση παρουσιάζεται βελτιωμένη, επιχειρεί συνεργείο, αποτελούμενο από σαράντα εννέα (49) άτομα, μεταξύ των οποίων άτομα της αναδόχου εταιρείας και εθελοντές.
Στην εγκατάσταση “Αστέρας Γλυφάδας” η κατάσταση παρουσιάζει συνεχή βελτίωση. Επιχειρεί συνεργείο δεκαέξι (16) ατόμων της αναδόχου εταιρείας με πέντε (05) πλυστικά μηχανήματα, ενώ αναμένεται εντός της ημέρας να χρησιμοποιηθεί μία (01) αντλία ιδιωτικής εταιρείας και μία (01) του Πολεμικού Ναυτικού με χειριστές στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού.
Στη θαλάσσια περιοχή Βάρης – Βούλας – Βουλιαγμένης και Λαγονησίου δεν παρατηρείται θαλάσσια ρύπανση, ενώ στο ξενοδοχειακό συγκρότημα “ΑΣΤΕΡΑΣ” Βουλιαγμένης συνεχίζονται εργασίες καθαρισμού των ακτών από συνεργείο ιδιωτικής εταιρείας.
Δεμένα λόγω καιρού τα περιπολικά σκάφη του Λιμενικού
Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση: σήμερα επιχειρούν τρία (03) σκάφη απορρύπανσης του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής, ενώ τα περιπολικά σκάφη του Λιμενικού Σώματος – Ελληνικής Ακτοφυλακής ελλιμενίζονται λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Επιπρόσθετα, επιχειρούν τέσσερα ιδιωτικά σκάφη απορρύπανσης, καθώς και λοιπά σκάφη της αναδόχου εταιρείας.