Από το μεσημέρι της Τρίτης 16 Αυγούστου όταν το ταχύπλοο Duente διεμβόλισε το τουριστικό σκάφος “Αντωνία” προκαλώντας το θάνατο τεσσάρων ανθρώπων, μεταξύ των οποίων ένα κοριτσάκι μόλις πέντε ετών. Από εκείνο το μοιραίο μεσημέρι στη θαλάσσια περιοχή ανάμεσα στην Πέρδικα της Αίγινας και το νησάκι Μονή, κάθε μέρα προσθέτει και νέα αναπάντητα ερωτήματα για το τι ακριβώς συνέβη.
Η εφημερίδα Πρώτο Θέμα της Κυριακής αναφέρει πως στο τιμόνι του μοιραίου ταχύπλοου, που χτύπησε τη λάντζα και προκάλεσε την τραγωδία, δεν έχουν εντοπιστεί αποτυπώματα του 77χρονου, προφυλακισμένου πια, Θρασύβουλου Λυκουρέζου. Ωστόσο, ο τελευταίος άνθρωπος που είδε το «Duende» να αναχωρεί από το λιμάνι της Αίγινας υποστηρίζει πως τον είδε στο τιμόνι.
Φως στα ακριβή αίτια του δυστυχήματος αναμένεται να ρίξει και πραγματογνωμοσύνη που θα γίνει και στα δύο σκάφη. Δικηγόροι οικογενειών των θυμάτων, πάντως, πρόκειται να ορίσουν δικούς τους τεχνικούς συμβούλους για να εξετάσουν τις συνθήκες της σύγκρουσης, αναφέρει η Καθημερινή.
Σύμφωνα με μαρτυρία από τη δικογραφία που δημοσιεύει το Έθνος της Κυριακής ο συγκεκριμένος άνθρωπος, που είναι υπεύθυνος στο κυλικείο του Ναυτικού Ομίλου Αίγινας ανέφερε στην κατάθεση που έδωσε στις λιμενικές αρχές του νησιού: «Στις 12.00 ήρθε κάποιος κύριος ηλικιωμένος με δύο ακόμη κυρίες μεγάλης ηλικίας και με παρακάλεσε να αφήσει για μία με δύο ώρες το αυτοκίνητό του εκεί, ένα μπορντό Citroen, γιατί δεν υπήρχε χώρος στο πάρκινγκ στην αρχή του νέου λιμένα.
Μάλιστα μου είπε ότι ήταν φίλος του κ. Λυκουρέζου και θα πήγαινε μαζί με την παρέα του για μπάνιο με το σκάφος του. Εγώ τον εξυπηρέτησα και του πήρα το αυτοκίνητο και το παρκάρισα λίγο βολικά να μην ενοχλεί. Λίγα λεπτά αργότερα διέσχισα με το δίκυκλό μου το λιμάνι και είδα δεξιά μου το σκάφος του Λυκουρέζου να φεύγει από το λιμάνι με τρεις ακόμη επιβαίνοντες, οι οποίοι ήταν αυτοί που πριν από λίγο μου είχαν παραδώσει το αυτοκίνητο τους στον Ναυτικό Όμιλο. Στο τιμόνι του σκάφους είδα τον κ. Λυκουρέζο.
Κοίταξα μάλιστα για να δω αν πράγματι ο κύριος που μου άφησε το αυτοκίνητό του επιβιβάστηκε τελικά στο σκάφος του Λυκουρέζου ή απλά χρησιμοποίησε το όνομά του, μια και γνωρίζω τον κ. Λυκουρέζο από το κυλικείο που έρχεται ως πελάτης. Τα τρία άτομα που ήταν παρέα με τον κ. Λυκουρέζο ήταν εμφανή σε εμένα».
Όπως αναφέρει εξάλλου η Καθημερινή, τουλάχιστον τέσσερις μαρτυρίες τοποθετούν στο χειριστήριο του σκάφους τον 77χρονο και εμφανίζουν ως επιβάτες δύο γυναίκες 65 και 80 ετών και έναν άντρα 83 ετών. Σε αυτές περιλαμβάνεται και η μαρτυρία ενός 62χρονου μηχανολόγου σκαφών αναψυχής που έθεσε σε λειτουργία τους κινητήρες του ταχύπλοου στις 12.00 της 16ης Αυγούστου στο λιμάνι της Αίγινας, οι καταθέσεις του Π.Ι. (φίλου του κ. Λυκουρέζου και συντηρητή του σκάφους) και του Μ.Α. που ρυμούλκησαν το ταχύπλοο.
Την ίδια στιγμή, ο συνήγορος της οικογένειας Κατιφά κάνει μια αποκάλυψη “βόμβα”: ίσως το ταχύπλοο να ήταν στον αυτόματο πιλότο. Ο Σπύρος Βλάσσης, δηλώνει: «Θέλουμε να ξετυλιχτεί το νήμα από την αρχή. Να δούμε ποιοι ανέβηκαν στο σκάφος, από που και πως επιβιβάστηκε ο Θρασύβουλος Λυκουρέζος με τη δυσκολία που έχει στην κίνηση. Το πλέον κρίσιμο όμως είναι να διερευνηθεί αν βρισκόταν κάποιος στο τιμόνι τη στιγμής της σύγκρουσης ή αν είχαν βάλει απλώς μια ταχύτητα και συζητούσαν. Δεν εξηγείται πως το ταχύπλοο πέρασε πάνω από τη βάρκα. Αν, όπως ισχυρίζεται ο Θρασύβουλος Λυκουρέζος, αντέδρασε όταν είδε τη βάρκα κάνοντας “κράτει”, το ταχύπλοο έπρεπε να ακινητοποιηθεί άμεσα».
Ο συνήγορος οικογενειών των θυμάτων, Αλέξης Κούγιας, είπε στο Mega πως κρατά αποστάσεις. «Κρατάμε αποστάσεις τόσο για το πρόσωπο που φέρεται να οδηγεί όσο και για τους ανθρώπους που δέχτηκαν πως ήταν πάνω στο σκάφος και για την έρευνα που έχει γίνει μέχρι τώρα» είπε και πρόσθεσε πως για την ώρα εκείνος δεν έχει ζητήσει να γίνει αναπαράσταση αφού προέχει να γίνει ολοκληρωμένη λήψη αποτυπωμάτων, αν αυτό είναι δυνατό αφού το σκάφος είναι εγκαταλελειμμένο εδώ και 10 μέρες, λήψη DNA, άρση των τηλεπικοινωνιών και κατάσχεση των τηλεφώνων όχι μόνο εκείνων που έχουν δηλώσει πως βρίσκονταν στο ταχύπλοο αλλά κι άλλων προσώπων, τα οποία δεν θέλησε να κατονομάσει.
Σύμφωνα με το Έθνος της Κυριακής, επιβάτης της λάντζας κατέθεσε ότι είδε το «Duende» να έρχεται κατά πάνω τους και να πραγματοποιεί τιμονιά που ήταν σαν να σημάδεψε το σκάφος στη μέση. «Η πλώρη του ήταν σηκωμένη και μας χτύπησε στη δεξιά πλευρά. Η λάντζα ανατράπηκε και μας καπάκωσε. Όταν βγήκα στην επιφάνεια της θάλασσας, διέκρινα δύο φιγούρες επάνω στο “Duende” που απλά μας κοιτούσαν», είπε στις αρχές 37χρονος.
«Πέρασε από πάνω μας κόβοντας το σκάφος σαν βούτυρο. Το “Duende” ακινητοποιήθηκε 20-30 μέτρα μακριά. Δεν έκαναν απολύτως τίποτα για να μας βοηθήσουν», αναφέρει στην κατάθεσή του ο 36χρονος Δ. που επέβαινε στην τουριστική λάντζα με την παρέα του, ενώ θεωρεί υπαίτιο το ταχύπλοο για τη σύγκρουση, που «μπορεί να πήγαινε με πάνω από 40 μίλια την ώρα».
«Καμία συνδρομή δεν παρείχαν, αφού πέρασαν από πάνω από τη λάντζα σταμάτησαν περίπου 30 μέτρα μακριά, χωρίς να πετάξουν σωσίβιο και χωρίς να περισυλλέξουν ναυαγούς», κατέθεσε 37χρονη επιβάτης. Άλλη γυναίκα που επίσης βρισκόταν στη μοιραία λάντζα είπε: «Μετά τη σύγκρουση, το “Duende” έμεινε σε απόσταση 20 μέτρων. Παρατήρησα τρία άτομα να επιβαίνουν σ’ αυτό, τα οποία μας κοιτούσαν. Είχα δει το ταχύπλοο να κάνει ελιγμό προς τα αριστερά και στη συνέχεια προς τα δεξιά, για να επανέλθει στην πορεία του. Η λάντζα βυθίστηκε αμέσως λόγω της σύγκρουσης. Κατά την άποψή μου πρέπει να φταίνε και οι δύο κυβερνήτες, γιατί όπως είδα δεν έκαναν καμία προσπάθεια αποφυγής της σύγκρουσης».
Το σκάφος «Αντωνία» παραμένει βυθισμένο σε βάθος 31,5 μέτρων. «Βρέθηκε να κάθεται στον βυθό στην ορθή θέση με την τρόπιδά του προς τα κάτω και τα καταστρώματά του προς την επιφάνεια της θάλασσας (όπως δηλαδή όταν πλέει κανονικά). Η θέση του χειριστή, περί το κέντρο του σκάφους, παρατηρήθηκε να έχει δεχθεί χτύπημα, ενώ η ρόδα του τιμονιού παρατηρήθηκε στρεβλωμένη εκτός συνήθους θέσεως», ανέφερε ο επαγγελματίας δύτης που το εντόπισε πρώτος, σύμφωνα με την Καθημερινή.
Οπως φαίνεται από τα στοιχεία της δικογραφίας, οι λιμενικοί που πήραν αργότερα καταθέσεις από τους διασωθέντες είχαν οδηγίες να θέτουν τις εξής βασικές ερωτήσεις:
1) Πώς έγινε η σύγκρουση;
2) Ποιες ήταν οι καιρικές συνθήκες;
3) Ποια ήταν η ταχύτητα των δύο σκαφών;
4) Ποια ήταν η συνδρομή των επιβαινόντων του σκάφους που συγκρούστηκε με το «Αντωνία» μετά το συμβάν;
5) Πόσα άτομα ήταν στο «Ντουέντε» και μια περιγραφή τους.
6) Πόσα άτομα βρίσκονταν στο «Αντωνία»;
«Το μόνο που θυμάμαι είναι ότι βρέθηκα βαθιά μέσα στο νερό με κομμάτια μεγάλα ξύλινα που με εμπόδιζαν να ανέβω στην επιφάνεια. Δυσκολευόμουν να ανασάνω διότι εισρόφησα πολύ νερό στους πνεύμονες», κατέθεσε ένας εκ των διασωθέντων.
Με πληροφορίες από Έθνος της Κυριακής, Καθημερινή, Real News