- Παρελθόν θα αποτελούν πλέον τα χάρτινα εισιτήρια στα μέσα μαζικής μεταφοράς - Θα υπάρξουν δύο "έξυπνες κάρτες" η επικύρωση των οποίων θα γίνεται και από απόσταση - Το σχέδιο προβλέπει "τουρνικέ" σε 1750 λεωφορεία και 250 τρόλεϊ και 70 συρμούς του τραμ- Θα καταργηθούν και οι κάρτες απεριόριστων διαδρομών
Μείωση στη τιμή του εισιτηρίου στις αστικές συγκοινωνίες για τις μικρές αποστάσεις θα φέρει το ηλεκτρονικό εισιτήριο, το οποίο και αναμένεται να μπει σε πλήρη εφαρμογή το 2016.
Παράλληλα, μετά από δύο χρόνια θα μπει σε εφαρμογή και το ζωνικό σύστημα χρεώσεων στις αστικές συγκοινωνίες, δηλαδή θα υπάρχουν χρεώσεις στους επιβάτες ανάλογα με την απόσταση των διαδρομών. Μικρές διαδρομές χαμηλή τιμή εισιτηρίου, μακρινές διαδρομές ακριβότερη τιμή εισιτηρίου.
Ειδικότερα, κατά τη διάρκεια κοινής συνέντευξης Τύπου του υπουργού Ανάπτυξης Κ. Χατζηδάκη και του υπουργού Μεταφορών Μιχ. Χρυσοχοίδη, παρουσιάστηκαν οι λεπτομέρειες του Αυτόματου Συστήματος Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), ή ηλεκτρονικό εισιτήριο, που μαζί με την εγκατάσταση του συστήματος της τηλεματικής θα επιτρέψουν στην αναβάθμιση των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας και την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Το ηλεκτρονικό εισιτήριο θα εφαρμοσθεί πλήρως εκ του μηδενός με την εγκατάσταση όλου του απαραίτητου εξοπλισμού στα μέσα μαζικής μεταφοράς, ενώ παράλληλα θα αξιοποιηθούν οι δυνατότητες και ο υφιστάμενος σχετικός εξοπλισμός του μετρό (κέντρο ελέγχου και αυτόματοι πωλητές εισιτηρίων), που θα ενοποιηθεί με τα υποσυστήματα των υπολοίπων μέσων μαζικής μεταφοράς. Θα χρειαστεί τοποθέτηση μπαρών σε μετρό, ηλεκτρικό και προαστιακό (υπολογίζεται μεταξύ Ιανουαρίου – Αυγούστου 2016), αλλά και «τουρνικέ» σε 1750 λεωφορεία και 250 τρόλεϊ και 70 συρμούς του τραμ ενώ παρελθόν θα αποτελέσουν τα χάρτινα εισιτήρια.
Σε ότι αφορά το χάρτινο εισιτήριο αυτό θα αντικατασταθεί από ηλεκτρονικές «έξυπνες κάρτες» δύο τύπων, η επικύρωση των οποίων θα γίνεται εξ αποστάσεως, χωρίς ο επιβάτης να χρειάζεται να εισάγει την κάρτα του στο επικυρωτικό μηχάνημα. Ο ένας τύπος ηλεκτρονικού εισιτηρίου θα υποκαταστήσει τις κάρτες απεριορίστων διαδρομών και ο άλλος τις δεσμίδες εισιτηρίων.
Αναλυτικά οι δύο τύποι κομίστρου υπό τη μορφή ηλεκτρονικών «έξυπνων καρτών»:
– το «Πολλαπλό», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) μνήμης (χωρίς μικροεπεξεργαστή), στην οποία θα μπορούν να αποθηκεύονται χρηματική αξία (stored Value), χρόνος ή αριθμός μετακινήσεων και
– την «Κάρτα», μια έξυπνη κάρτα χωρίς επαφή (Contactless Smart Card-SC) με μικροεπεξεργαστή, η οποία θα υλοποιεί διάφορα προϊόντα κομίστρου, για παράδειγμα, προϊόντα απεριορίστων διαδρομών, μεγάλης διάρκειας ή μεγάλης αποθηκευμένης αξίας. Στις «έξυπνες κάρτες» θα αποθηκεύονται όσα δεδομένα του κομίστρου και της χρήσης του απαιτούνται για την εφαρμογή των προϊόντων κομίστρου.
Η επικύρωση των «έξυπνων καρτών» θα είναι υποχρεωτική σε κάθε επιβίβαση. Οι επιβάτες θα επικυρώνουν την κάρτα τους με τη χρήση τερματικής συσκευής που θα είναι εγκατεστημένη εντός του οχήματος στην περίπτωση των οδικών μέσων (λεωφορεία, τρόλεϊ, τραμ) ενώ στην περίπτωση των σιδηροδρομικών μέσων (μετρό, αστικός και προαστιακός σιδηρόδρομος) η επικύρωση θα γίνεται στις πύλες εισόδου και εξόδου( υποχρεωτική και κατά την έξοδο). Στην περίπτωση ελέγχου κομίστρου, ο επιβάτης θα επιδεικνύει την έξυπνη κάρτα που έχει επικυρώσει κατά την είσοδό του στο όχημα ή στο σταθμό. Ο έλεγχος θα γίνεται με τη χρήση ειδικής φορητής συσκευής ελέγχου έξυπνων καρτών. Τα δύο αυτά μέσα δεν διαφέρουν ως προς τα προϊόντα κομίστρου που θα μπορούν να υλοποιήσουν και θα είναι κατά κανόνα επαναχρησιμοποιήσιμα δια της επαναφόρτισής τους, η οποία και θα γίνεται σε διάφορα σημεία πώλησης.
Επομένως και με τα δύο μπορούν να υλοποιηθούν προϊόντα χρονικής διάρκειας (π.χ. εβδομαδιαίο ή μηνιαίο), αριθμού μετακινήσεων (π.χ. εισιτήριο 10 μετακινήσεων) ή αποθήκευσης ενός χρηματικού ποσού (π.χ. 50 ευρώ, “pay as you go”).
Το Αυτόματο Σύστημα Συλλογής Κομίστρου (ΑΣΣΚ), για το οποίο προσωρινός ανάδοχος επιλέχθηκε η κοινοπραξία Τέρνα Ενεργειακή – LG CNS, θα πραγματοποιηθεί μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Ο ανάδοχος θα αναλάβει τη χρηματοδότηση (κατά 50%) καθώς το υπόλοιπο θα υλοποιηθεί με πόρους του ΕΣΠΑ, για μελέτη, κατασκευή, συντήρηση και τεχνική διαχείριση του έργου για 12 χρόνια ενώ με τη λήξη της 12ετίας η υποδομή θα επιστρέψει στον ΟΑΣΑ.
Το έργο θα αποπληρώνεται βάσει μηχανισμού πληρωμών κατά την περίοδο λειτουργίας του, που θα αξιολογεί την ποιότητα των υπηρεσιών. Το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου μετά τη συμβασιοποίηση, η οποία αναμένεται να γίνει τον Αύγουστο του 2014, θα προχωρήσει σε τρεις φάσεις:
Φάση 2. Λειτουργικότητα Αμαξοστασίων, στάσεων και σταθμών (12ος – 18ος μήνας): Εξοπλισμός, Λογισμικό ΚΔΣ/ΚΔΑ (Κέντρο Διαχείρισης Σταθμών/Αμαξοστασίων) – ΑΜΕΚ, ΤΕΕ (Αυτόματες μηχανές έκδοσης καρτών, Τερματικά Έκδοσης Εισιτηρίων) – Επικυρωτικά Οχημάτων (1.750 λεωφορεία, 250 τρόλεϊ,70 συρμοί τραμ)
Φάση 3. Πλήρης Λειτουργία (18ος – 24ος μήνας): Δίκτυο ΦΤΠ-POS (Φορητά Τερματικά Πώλησης) – Gateway Πωλήσεων – Τερματικά Πώλησης/Ελέγχου – Πύλες εισόδου/εξόδου (64 σταθμοί στις γραμμές μετρό 1,2,3 και σταθμοί του Προαστιακού Σιδηροδρόμου).
Σε ότι αφορά τα έργα μέσω ΣΔΙΤ ο υπουργός Ανάπτυξης Κωστής Χατζηδάκης επεσήμανε πως η κυβέρνηση δίνει μεγάλη έμφαση σε αυτά τα έργα, διότι με τα ίδια χρήματα από το κράτος γίνεται πολύ περισσότερη δουλειά. Μάλιστα για το συγκεκριμένο έργο ανέφερε πως υπήρξαν πολλές εμπλοκές και καθυστερήσεις αλλά «επιτέλους κλείνει το κεφάλαιο διαγωνισμοί και καθυστερήσεις και ξεκινάει το κεφάλαιο εκσυγχρονισμός των αστικών συγκοινωνιών, αναβάθμιση της ποιότητας ζωής της πόλης, σύγχρονες αστικές συγκοινωνίες χωρίς εισιτηριοδιαφυγή».
Ο υπουργός Μεταφορών Μιχ. Χρυσοχοίδης τόνισε πως σε δύο χρόνια θα έχουμε αστικές συγκοινωνίες, δίκτυα μεταφοράς μεγαλύτερης αξίας, καλύτερης εξυπηρέτησης και εξυπνότερης διαχείρισης. «Θα γίνουν οι συγκοινωνίες πραγματικά σύγχρονες, πρακτικά πελατοκεντρικές ώστε να εξυπηρετούν καλύτερα τις ανάγκες των πολιτών, να επενδύουν πιο σωστά τα χρήματα των φορολογουμένων».
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Ζητούν να αλλάξει ο τρόπος ελέγχου των εισιτηρίων
Πυρά σε Μπουτάρη και Καλαφάτη για το Μετρό, από την “Ανοιχτή Πόλη”