Το δημοσίευμα, ξεκινά με αναφορά στην ανακάλυψη των Καρυάτιδων, που φυλούν την είσοδο του θαλάμου ενώ αναφέρεται ότι σύμφωνα με ορισμένους μελετητές, η παρουσία των γλυπτών αυτών, “υποδηλώνουν σαφώς πως ο τάφος ανήκει στην Ολυμπιάδα, τη μητέρα του μεγάλου πολεμιστή και βασιλιά της Μακεδονίας, Μέγα Αλέξανδρο”.
Στη συνέχεια του άρθρου παρατίθενται αναλυτικά τα ευρήματα και οι εργασίες που έχουν γίνει στην ανασκαφή, ενώ αναφέρονται τα πιθανά σενάρια για τον «ένοικο» του τάφου.
«Οι εικασίες που έχουν γίνει ως προς τον ένοικο του τάφου, περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων και το όνομα του ίδιου του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Οι αρχαιολόγοι και οι ιστορικοί έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους απορρίπτοντας αυτή την πιθανότητα, ωστόσο, όπως δείχνουν τα ιστορικά αρχεία, ο Αλέξανδρος πέθανε στη Βαβυλώνα (το σημερινό Ιράκ) το 323 π.Χ. και πιθανότατα θάφτηκε στην Αίγυπτο, όταν ο Πτολεμαίος, ένας από τους στρατηγούς του, έκλεψε το πτώμα ενώ ήταν καθ’ οδόν για τη Μακεδονία.
Η ανακάλυψη των δύο Καρυάτιδων, που ουσιαστικά καθρεφτίζουν η μία την άλλη στις δύο πλευρές της μαρμάρινης εισόδου, τώρα τροφοδοτούν εικασίες πως ο τάφος ανήκει σε μια εξέχουσα γυναικεία φιγούρα από την εποχή του Αλεξάνδρου: συγκεκριμένα, την Ολυμπιάδα, τη σύζυγο του Φιλίππου Β’ και μητέρα του φημισμένου πολεμιστή – βασιλιά.
Οι Καρυάτιδες, ένα κοινό χαρακτηριστικό της ελληνικής και ρωμαϊκής αρχιτεκτονικής, είναι κίονες από γλυπτά γυναικείων μορφών. Αυτές που πλαισιώνουν την είσοδο του τάφου της Αμφίπολης, έχουν ύψος πάνω από δύο μέτρα, φορούν μακριούς χιτώνες και παπούτσια με χοντρές σόλες. Κάθε Καρυάτιδα έχει τεντωμένο το ένα χέρι, εμποδίζοντας την είσοδο στον κυρίως θάλαμο του τάφου».
Σύμφωνα με τον Άντριου Τσανγκ, τον συγγραφέα του βιβλίου «Η αναζήτηση του τάφου του Μεγάλου Αλεξάνδρου», οι μορφές δεν απεικονίζουν απλές γυναίκες, αλλά τις ιέρειες του Διονύσου, τον Έλληνα θεό του κρασιού. Όπως ο Τσανγκ γράφει στο «Greek Reporter», ο αρχαίος Έλληνας ιστορικός Πλούταρχος, ανέφερε στο έργο του «Η ζωή του Αλέξανδρου» το γεγονός πως η Ολυμπιάδα συνήθιζε να συμμετάσχει σε διονυσιακές τελετές και όργια. Είναι εκείνες, που κρατώντας στο κεφάλι καλάθια με φίδια και έχοντας υψωμένα τα χέρια τους επιλέχθηκαν ώστε να στέκουν αιώνιοι φύλακες στον τάφο της συντρόφου τους.
Ο Τσανγκ σημειώνει επίσης ότι οι αρχαιολόγοι που ανασκάπτουν τον Τύμβο Καστά, βρήκαν ένα κομμάτι μαρμάρου ζωγραφισμένο με ρόδακες, που μοιάζει με εκείνα στο φέρετρο του Φιλίππου Β’ στη Βεργίνα.
Το άρθρο συνεχίζει με άλλους πιθανούς ένοικους. «Εκτός από την Ολυμπιάδα, η πιο πιθανή υποψήφια για να έχει ταφεί στην Αμφίπολη φαίνεται πως είναι η Ρωξάνη, η σύζυγός του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ο Μακεδόνας στρατηγός Κάσσανδρος δολοφόνησε το 311 π.Χ. την Ρωξάνη μαζί με το γιο της, Αλέξανδρο Δ’, νόμιμο κληρονόμο του πατέρα του στο θρόνο. Άλλοι υποψήφιοι μπορεί να είναι: ο ναύαρχος του Αλέξανδρου, Ανδροσθένης, ο Λαομέδοντας και ο Νέαρχος. Μπορεί επίσης να είναι ένας από τους στρατηγούς του, π.χ. ο Ηφαιστίωνας ή ο Αντίγονος, ή ακόμη και ο ίδιος ο Κάσσανδρος. Ο Τσανγκ διαφωνεί με αυτές τις εκδοχές, υποστηρίζοντας ότι η παρουσία των Καρυάτιδων υποδηλώνει πως ο ένοικος του τάφου δεν μπορεί να είναι άνδρας.
Στο τέλος του άρθρου φιλοξενείται και η άποψη της αρχαιολόγου Όλγας Παλαγγιά, ότι ο τάφος είναι ρωμαϊκός. «Η ανακάλυψη των Καρυάτιδων, δεν έχει δώσει τέλος στις συζητήσεις γύρω από τον αληθινό σκοπό του μνημείου της Αμφίπολης.
Σύμφωνα με την κυρία Παλαγγιά, πρόεδρο του τμήματος Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, οι Καρυάτιδες που βρέθηκαν να φυλούν τον τάφο δεν είχαν χρησιμοποιηθεί μέχρι τον 1ο αιώνα π.Χ. ενώ πιστεύει πως το ταφικό μνημείο της Αμφίπολης δεν είναι «Μακεδονικός τάφος, διότι τέτοιοι τάφοι εξαφανίστηκαν το 2ο αιώνα π.Χ. όταν η Μακεδονία κατακτήθηκε από τους Ρωμαίους». Σημειώνεται ακόμη πως η Αμφίπολη δεν είναι μακριά από το μέρος όπου το 42 π.Χ. οι δυνάμεις του Οκταβιανού, και του Μάρκου Αντώνιου νικήθηκαν από τον Βρούτο και τον Κάσσιο, τους δολοφόνους του Ιουλίου Καίσαρα. Ο τάφος, σύμφωνα με την κυρία Παλαγγιά, θα μπορούσε να περιέχει τα αποτεφρωμένα λείψανα των Ρωμαίων στρατηγών που σκοτώθηκαν σε αυτή τη μάχη.
Τέλος, άλλοι ερευνητές ισχυρίζονται πως θα μπορούσε να μην ήταν καν ένας τάφος, αλλά ένα κενοτάφιο, ένα μνημείο προς τιμήν του Αλεξάνδρου, παρόλο που το σώμα του μπορεί να έχει ταφεί αλλού.
πηγή: history channel
Διαβάστε επίσης:
“Πάγωσε” η ανασκαφή στην Αμφίπολη – Δεν προχωρούν στο εσωτερικό οι αρχαιολόγοι
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Αμφίπολη: Αυτές δεν είναι “Καρυάτιδες”, είναι “Κλώδωνες” και κρατούσαν στεφάνια πλεγμένα με φίδια
La Stampa για Αμφίπολη: Το μέλλον της Ελλάδας ξεκινά και πάλι από έναν τύμβο
“Στην Αμφίπολη γίνεται πολιτική εκμετάλλευση λόγω Μακεδονίας – Δεν είναι ελληνικός ο τάφος”