Ο Αϊ Γουέιγουέι βρίσκεται εδώ και πολύ καιρό στη Λέσβο για να προσφέρει τη βοήθειά του στους πρόσφυγες που φτάνουν στο νησί. Ο Κινέζος καλλιτέχνης και ακτιβιστής προσπαθεί να στρέψει το παγκόσμιο ενδιαφέρον στο δράμα των προσφύγων. Και γι’ αυτό αναδημιούργησε την εικόνα που (μας) στοίχειωσε το 2015: τον νεκρό Αϊλαν.
Η εικόνα του Αϊλάν, νεκρού σε παραλία της Αλικαρνασσού στην Τουρκία τον περασμένο Σεπτέμβριο έγινε μια από τις πιο εμβληματικές εικόνες της προσφυγικής κρίσης. Αυτή ακριβώς την εικόνα επιχείρησε να αναπαραστήσει ο Αϊ Γουέιγουέι.
Ξάπλωσε σε μια παραλία της Λέσβου μπρούμυτα, στη στάση που είχε βρεθεί από τις τουρκικές αρχές το 3χρονος Αϊλάν, που πνίγηκε μαζί με τη μητέρα και τον αδερφό του σε ένα από τα εκατοντάδες ναυάγια στο Αιγαίο.
Τη φωτογραφία, που δημοσιεύει η Washington Post, τράβηξε ο Rohit Chawla για το περιοδικό India Today. Η φωτογραφία ήταν ανάμεσα σε εκείνες που εκτέθηκαν στην έκθεση Indian Art Fair με τίτλο “Οι Καλλιτέχνες”. Σύμφωνα με τους διοργανωτές, μεγάλο πλήθος από λάτρεις της τέχνης και ιδιοκτήτες γκαλερί συγκεντρώθηκαν μπροστά από την ασπρόμαυρη φωτογραφία του Αϊ Γουέιγουεϊ.
«Είναι μια γραφική εικόνα γιατί είναι πολύ πολιτική, ανθρώπινη και περιλαμβάνει έναν απίστευτα σημαντικό καλλιτέχνη όπως ο Αϊ Γουέιγουεϊ», είπε ο Σάντι Άνγουκς, συνιδρυτής του Indian Art Fair. «Η εικόνα στοιχειώνει και αντιπροσωπεύει την μεταναστευτική κρίση και την απόγνωση των ανθρώπων που προσπάθησαν να ξεφύγουν από το παρελθόν τους για ένα καλύτερο μέλλον», είπε.
«Όταν του είπα “θα σε συναντήσω στο στούντιο”, μου απάντησε “η ακτή είναι το στούντιό μου», δήλωσε ο Gayatri Jayaraman, ο αρχισυντάκτης του περιοδικού που πήρε τη συνέντευξη από τον Κινέζο καλλιτέχνη. Είπε επίσης ότι ο Γουέιγουεϊ στάθηκε στην ακτή και περίμενε τις βάρκες γεμάτες πρόσφυγες και τους βοηθούσε να αποβιβαστούν. Μάζευε λαστιχένια κομμάτια από τις βάρκες για ένα έργο που ετοιμάζει.
«Είναι τόσο μεγάλος καλλιτέχνης, αλλά για μένα είναι μια φιγούρα σαν τον Μαχάτμα Γκάντι. Είναι πολύ θερμός, ταπεινός αλλά η παρουσία του εκεί, σε αυτή την κατάσταση, κουρασμένος, με το κρύο, με βρεγμένους πρόσφυγες να φτάνουν, ήταν κολοσσιαίο. Και πολύ πολιτικό», τόνισε ο Jayaraman.
Πηγή: Washington Post