Με ανοιχτά μόνο τα Γυμνάσια στις κόκκινες περιοχές, με τα φροντιστήρια κλειστά σε όλη την Ελλάδα, με κανονική προσέλευση και όχι σπαστό ωράριο και με την παρότρυνση να κάνουν τεστ και οι μαθητές μέσα από την ειδική πλατφόρμα που δημιουργήθηκε για αυτό το σκοπό, η δευτεροβάθμια εκπαίδευση φαίνεται ότι παίρνει ξανά μπρος την 1η Φεβρουαρίου.
Η Μαρία Τσολιά, καθηγήτρια Παιδιατρικής και Παιδιατρικής Λοιμωξιολογίας και μέλος της επιτροπής των ειδικών για τη διαχείριση του κορονοϊού στην Ελλάδα, είναι από τους υπέρμαχους του ανοίγματος των σχολείων. Όπως είχε δηλώσει πριν από λίγες ημέρες: «Το να μένουν τα σχολεία κλειστά για τόσο μεγάλο διάστημα είναι σοβαρό θέμα. Οι συνέπειες για το μέλλον της κοινωνίας και των παιδιών είναι σοβαρό. Έγινε μία μεγάλη προσπάθεια με την τηλεκπαίδευση, όμως δεν μπορεί να αποκαταστήσει τη δια ζώσης».
Τη μεγάλη σημασία που έχει αυτό το άνοιγμα για τη ψυχική υγεία αλλά και τη μόρφωση των παιδιών, η κ.Τσολιά επιβεβαίωσε και σήμερα μιλώντας στο newsit.gr. Όπως μας είπε: «Πρέπει αυτή τη φορά να δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα στον αερισμό στις αίθουσες. Ακόμα, οι μαθητές θα παροτρύνονται να μπαίνουν στην πλατφόρμα που δημιουργήθηκε για τα τεστ των καθηγητών για να κάνουν χρήση της».
Οι φόβοι των ειδικών για το timing και τη νέα μετάλλαξη
Το ότι οι μαθητές των δημοτικών σχολείων συμμορφώνονται εύκολα στους κανόνες προστασίας από τον κορονοϊό είναι κάτι που έχει τονιστεί πολλές φορές από την αρχή της πανδημίας και έπειτα.
Στην περίπτωση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης όμως, συχνά διατυπώνονται αμφιβολίες για το αν ισχύει το ίδιο. Την ίδια στιγμή, οι μεταλλάξεις του ιού που άρχισαν να κάνουν την εμφάνισή τους και στην Ελλάδα, έχουν προκαλέσει ανησυχία στους ειδικούς.
Μάλιστα, υπάρχουν τόσο μέλη της επιτροπής όσο και άλλοι επιστήμονες που είναι αρνητικοί στο «ξεκλείδωμα» γυμνασίων και λυκείων.
Ο Δημοσθένης Σαρηγιάννης, καθηγητής, Περιβαλλοντικής Μηχανικής στο ΑΠΘ είναι ένας από αυτούς. Όπως εξηγεί στο newsit.gr: «Έχω εκφράσει επανειλημμένα τη άποψη ότι το άνοιγμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα λειτουργήσει επιβαρυντικά στην εξέλιξη της πανδημίας. Σε αυτή τη φάση που βρισκόμαστε, η μετάλλαξη του ιού (σ.σ το βρετανικό στέλεχος), είναι από τα πιο νευραλγικά σημεία που πρέπει να προσέξουμε. Πρέπει όσα εργαστήρια διαθέτουν το ειδικό μηχάνημα να ριχτούν στη μάχη της ανίχνευσης των μεταλλάξεων για να δούμε πως θα εξελιχθεί η διασπορά αυτού του στελέχους. Το ότι τα παιδιά των γυμνασίων και λυκείων είναι το ίδιο ικανοί μεταδότες με τους ενήλικες είναι δεδομένο. Επίσης, μιλάμε για ηλικιακή ομάδα που δε βρίσκεται σε στενή επιτήρηση από τους γονείς- η κοινωνική δραστηριότητα των εφήβων είναι έντονη και αυτόνομη».
Να γίνουν υποχρεωτικά τα τεστ σε μαθητές και καθηγητές
Σύμφωνα με τον κ. Σαρηγιάννη, τα τεστ σε μαθητές και καθηγητές πρέπει να γίνουν υποχρεωτικά, να είναι πολλά και επί θετικών τεστ να γίνει εξαντλητική ιχνηλάτηση σε ολόκληρες τις σχολικές μονάδες, με παράλληλη παρατήρηση της νέας μετάλλαξης.
Πάντως, η πρόβλεψη του κ.Σαρηγιάννη είναι πως το τρίτο κύμα της πανδημίας θα κάνει ιδιαίτερα εμφανή την παρουσία του στη χώρα μας στο τέλος Φεβρουαρίου. «Σύμφωνα με τα προγνωστικά μοντέλα του ΑΠΘ, στα μέσα του Μαρτίου θα είναι πια μετρήσιμη μια επιθετική αύξηση των κρουσμάτων στην Ελλάδα» λέει ο ίδιος χαρακτηριστικά.
Την ίδια στιγμή, σύμφωνα και με τον Νίκο Θωμαϊδη, καθηγητή Αναλυτικής Χημείας του ΕΚΠA, η εικόνα που δίνουν στα λύματα, τα Γυμνάσια και τα Λύκεια είναι θολή. Όπως μας εξηγεί ο ίδιος: «Οι ως τώρα παρατηρήσεις μας δείχνουν ότι η πρωτοβάθμια εκπαίδευση δεν φαίνεται να συνεισφέρει στην αύξηση του ιϊκού φορτίου. Το πρόβλημα με την δευτεροβάθμια εκπαίδευση, από την άλλη, είναι ότι δεν μπορεί να παραμετροποιηθεί εύκολα στις μετρήσεις μας και κατ επέκταση να ποσοτικοποιηθεί η συνεισφορά της στη διασπορά του ιού.
Η αγωνία των καθηγητών και η κακή ψυχολογική κατάσταση των μαθητών
H Στέλλα Μανουσογιωργάκη, μέλος του ΔΣ της ΟΛΜΕ λέει στο newsit.gr πώς τα βασικά αιτήματα των καθηγητών για τη θωράκιση της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης απέναντι στον κορονοϊό δεν φαίνεται να ικανοποιούνται ούτε αυτή την φορά.
Όπως περιγράφει η ίδια: «τα τεστ για τον κορονοϊό με τον τρόπο που έχει προκριθεί να γίνονται στους καθηγητές δεν είναι αυτός που θέλουμε. Τα μηνύματα που λαμβάνουμε από συνάδελφους σε όλη τη χώρα είναι πως όσοι κάνουν αίτηση παίρνουν μετά από δύο ημέρες ένα μήνυμα που λέει…… ‘θα σας ενημερώσουμε’ και πως σε πολλές περιπτώσεις όταν τους καλούν για το τεστ, αυτό είναι σε κάποια πολύ μακρινή περιοχή ακόμα και άλλο νομό.
Αυτό που ζητάμε εμείς, από την αρχή της πανδημίας είναι κινητές μονάδες του ΕΟΔΥ έξω από τα σχολεία και συστηματοποίηση των τεστ. Και φυσικά, για άλλη μια φορά θα τονίσουμε ότι καλή ιχνηλάτηση δεν μπορεί να υφίσταται όταν κλείνει μόνο ένα τμήμα και το υπόλοιπο σχολείο λειτουργεί.
Στα Γυμνάσια και στα Λύκεια ο έλεγχος της διασποράς είναι εξ αντικειμένου πολύ πιο εύκολος από ότι στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Κάθε διδακτική ώρα ένας νέος καθηγητής μπαίνει στην τάξη, τα παιδιά έχουν μαθήματα κατευθύνσεων, μαθητές και καθηγητές μπλέκονται διαρκώς μεταξύ τους».
Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με την κ. Μανουσογιωργάκη, η επιστροφή στα σχολεία είναι επιβεβλημένη. Όπως το περιγράφει η ίδια: «Ειδικά αυτή την εβδομάδα βλέπουμε πια ότι οι μαθητές, έχουν….κρασάρει τελείως. Πολλά παιδιά έχουν σχεδόν παραιτηθεί- συνδέονται στο webex και μετά κλείνουν κάμερες και μικρόφωνα και συνεχίζουν να κοιμούνται ή απλώς δεν παρακολουθούν. Έχουν κουραστεί αφόρητα από αυτή την κατάσταση, είναι σα χαμένα».
Ρεπορτάζ: Δήμητρα Τριανταφύλλου