“Kόκκινη κάρτα” βγάζει το Συμβούλιο της Επικρατείας στα προεδρικά διατάγματα για τους οργανισμούς των επτά αποκεντρωμένων διοικήσεων της χώρας! Η εξέλιξη αυτή οδηγεί στο να χαθεί η ευκαιρία για την υλοποίηση των προεκλογικών εξαγγελιών της Κυβέρνησης για την ένταξη εκατοντάδων χιλιάδων προσωποπαγών θέσεων προσωπικού, σε οργανικές θέσεις. Οι προσωποπαγείς αυτές θέσεις προέρχονται από τη λεγόμενη κινητικότητα, την κατάργηση, δηλαδή, δημοσίων υπηρεσιών και τη μεταφορά του προσωπικού τους σε άλλες δημόσιες υπηρεσίες για την κάλυψη πάγιων και διαρκών αναγκών.
Το αίτημα στο ΣτΕ
Ειδικότερα, ο υπουργός Εσωτερικών Αλέξης Χαρίτσης, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γεώργιος Χουλιαράκης και η υπουργός Διοικητικής Ανασυγκρότησης Μαρία Ξενογιαννακοπούλου απέστειλαν στο Ε΄ Τμήμα του Συμβουλίου της Επικρατείας 7 σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων με 50 έως 60 άρθρα το καθένα, που αφορούσαν τους οργανισμούς των αποκεντρωμένων Διοικήσεων: 1) Αττικής, 2) Θεσσαλίας -Στερεάς Ελλάδας, 3) Ηπείρου -Δυτικής Μακεδονίας, 4) Πελοποννήσου, Δυτικής Ελλάδας και Ιονίου, 5) Μακεδονίας – Θράκης, 6) Αιγαίου και 7) Κρήτης.Τα 7 σχέδια διαταγμάτων που στάλθηκαν στο ΣτΕ συντάχθηκαν σύμφωνα με τους νόμους 4178/2013, 4024/2011 και 3852/2010 στο πλαίσιο του προγράμματος «Καλλικράτης», ενώ παράλληλα τπροέβλεπαν την κατάργηση των ισχυόντων Προεδρικών Διαταγμάτων του 2010, που αφορούσαν τους παλαιούς οργανισμούς των αποκεντρωμένων διοικήσεων.
Το Ε΄ Τμήμα του ΣτΕ (με πρόεδρο τον αντιπρόεδρο Αθανάσιο Ράντο και εισηγητή τον πάρεδρο Χρίστο Παπανικολάου) με μια σειρά γνωμοδοτήσεών του επέστρεψε τα επτά σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων στο υπουργείο Εσωτερικών ως μη νόμιμα λόγω των σοβαρών ελλείψεων τους.
Αναλυτικότερα, το ΣτΕ ως προς την «Ειδική Γραμματεία Ιθαγένειας» έκρινε μεν συνταγματική και νόμιμη τη μετατροπή των προσωποπαγών θέσεων σε ισάριθμες και αντίστοιχες οργανικές θέσεις των αντίστοιχων κλάδων, αλλά επισημαίνει ότι οι σχετικές διατάξεις των σχεδίων διαταγμάτων «είτε καθίστανται άνευ αντικειμένου» γιατί έχει επέλθει νομοθετική ρύθμιση με το νόμο 4555/2018, είτε «στηρίζονται πλέον σε μη ισχύουσα νομική και πραγματική κατάσταση». Κατά συνέπεια, σημειώνουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, οι διατάξεις αυτές χρήζουν «εξ΄ υπαρχής διόρθωση και αναμόρφωση» με αποτέλεσμα να μη μπορεί το διάταγμα να προωθηθεί προς έκδοση.
Το ΣτΕ και η αιτιολόγηση
Αναφορικά με τις «Διευθύνσεις Συντονισμού και Επιθεωρήσεις Δασών», το ΣτΕ υπογραμμίζει ότι η διάρθρωση και καταγραφή των αρμοδιοτήτων των δασικών υπηρεσιών των αποκεντρωμένων διοικήσεων, «δεν μπορεί να θεωρηθεί πλήρης και σαφής, εφόσον οι οργανισμοί περιορίζονται στη γενική και αόριστη παραπομπή στις ήδη υφιστάμενες οργανικές μονάδες δυνάμει των διατάξεων, των ήδη αντικαθιστάμενων και καταργούμενων οργανισμών, χωρίς νέα ειδική περιγραφή τους, αλλά και με σαφή, ενίοτε, καθ΄ ύλην και κατά τόπο αρμοδιότητα».
Εξάλλου, συνεχίζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας, οι αρμόδιοι υπουργοί «δεν έχουν καταλήξει σε σαφές οργανωτικό σχήμα ως προς τις δασικές υπηρεσίες και ως εκ τούτου η ρύθμιση είναι ατελής και χρήζει συμπλήρωσης, με την αποτύπωση της πλήρους διάρθρωσης των οργανικών μονάδων και την απαρίθμηση των αρμοδιοτήτων τους».