Νέες αυξήσεις «φωτιά» αναμένονται από τις αρχές Μαΐου στα ράφια των σουπερ μάρκετ που θα φτάσουν το 17% σε ζυμαρικά και δημητριακά και σχεδόν 40% στο ηλιέλαιο.
Μεγάλη ανησυχία προκαλεί το διαρκές ράλι ακρίβειας σε τρόφιμα και προϊόντα πρώτης ανάγκης, με τους καταναλωτές να προσπαθούν με κάθε τρόπο να μειώσουν τα έξοδά τους, αλλά οι ανατιμήσεις να «χτυπάνε στο ψαχνό» κυρίως μετά το Πάσχα, καθώς αναμένεται να δούμε 15% αύξηση στην τιμή των ζυμαρικών και των δημητριακών και 20% στο ηλιέλαιο.
Ο Γιάννης Πηλίδης πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας, μιλώντας στο newsit.gr, αναφέρει ότι οι ανατιμήσεις που θα γίνουν, θα φανούν σε όλα τα προϊόντα από τον Μάιο και μετά και ότι δεν έχουν ενημερωθεί ακόμα από τις προμηθευτικές εταιρείες, για το ύψος της ανατίμησης που θα «δουν» οι καταναλωτές στα προϊόντα.
«Επί του παρόντος οι εταιρείες ζυμαρικών δεν μας έχουν ανακοινώσει τις νέες ανατιμήσεις. Αν πάρουμε την ιδιωτική ετικέτα που έχει κάθε αλυσίδα, ένα πακέτο 500 γραμμαρίων πωλείται περίπου 0,60 ευρώ. Είναι γνωστό ότι τα επώνυμα πωλούνται πιο ακριβά. Αυτό το ποσό δεν ξέρω πόσο χρονικό διάστημα θα διατηρηθεί. Ανάλογα με την ζήτηση και μόλις τελειώσουν τα αποθέματα με την παλιά τιμή, να υπολογίσουμε ότι θα έχουμε σίγουρα μία άνοδο 0,10 ευρώ. Το ηλιέλαιο δεν είναι τώρα πια με τις παλιές τιμές γιατί η κατανάλωση ήταν αυξημένη όλο αυτό το χρονικό διάστημα. Ενώ με τις παλιές τιμές πωλείται 11-14 ευρώ τα 5 λίτρα, θα το δούμε ή το βλέπουμε σε μερικές περιπτώσεις ήδη να πωλείται πάνω από 15 ευρώ το 5λιτρο. Τα δημητριακά πήραν και εκείνα ανατιμήσεις δύο φορές τον Φεβρουάριο 8% και 5-6% αλλά δεν ξέρουμε ακόμα πόση αύξηση θα πάρουν, λογικά κάτι αντίστοιχο με τα ζυμαρικά».
«Μετά τον Μάιο οι ανατιμήσεις θα είναι σε όλα τα προϊόντα»
Σύμφωνα με τον Γιώργο Πηλίδη με το πέρας των πασχαλινών ημερών θα κάνουν την εμφάνισή τους οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων.
«Πιστεύω μέχρι το Πάσχα δεν θα έχουμε εύκολα άλλες ανατιμήσεις διότι υπάρχουν προμήθειες με παλιές τιμές οπότε οποιεσδήποτε άλλες ανατιμήσεις θα φανούν από τον Μάιο. Το μόνο ρευστό τώρα είναι το ηλιέλαιο το οποίο το κάνουμε εισαγωγή και η τιμή «παίζει» πάρα πολύ. Μετά τον Μάιο οι ανατιμήσεις θα είναι σε όλα τα προϊόντα, γιατί όλες οι προμηθευτικές έχουν αγοράσει πρώτες ύλες με τις καινούργιες αυξημένες τιμές, άρα όλες οι εταιρείες θα περάσουν άλλο ένα κύμα ανατιμήσεων από τον Μάιο και μετά, όπως περάσαμε το διάστημα Σεπτεμβρίου με Δεκέμβριο. Όλοι μας είπαν ότι θα κάνουν ανατιμήσεις, αλλά το ποσοστό που θα φτάσουν οι ανατιμήσεις δεν μας το έχουν ανακοινώσει ακόμα».
Ο πρόεδρος του Συλλόγου Μικρών και Μεσαίων Σούπερ Μάρκετ Ελλάδος εξηγεί αναλυτικά τις αλλαγές που είδαν τον Μάρτιο και θα δουν οι καταναλωτές από τον Μάιο στα ράφια των σουπερμάρκετ και συνεπώς και στην τσέπη τους.
«Κάποια προϊόντα όπως τα μακαρόνια έχουν πάρει από τον Σεπτέμβριο έως και τον Φεβρουάριο σχεδόν τρεις ανατιμήσεις. Η τελευταία του Φεβρουαρίου βλέπουμε τις αυξημένες τιμές τώρα τον Μάρτιο, γιατί εμείς πάντα τις ανατιμήσεις τις «βγάζουμε» 20 ημέρες, έναν μήνα αργότερα από την στιγμή που γίνονται. Άρα οι ανατιμήσεις που φάνηκαν τον Μάρτιο, ενώ όλοι νόμισαν ότι είναι εξαιτίας του πολέμου, τελικά ήταν η ανατίμηση που είχε γίνει νωρίτερα τον Φεβρουάριο».
Ο κ. Πηλίδης, μιλώντας στο newsit.gr, έκανε τον διαχωρισμό των προϊόντων μεταξύ της ιδιωτικής ετικέτας και των επώνυμων προϊόντων, καθώς όλα τα σουπερμάρκετ έχουν τη δική τους ιδιωτική ετικέτα τροφίμων και προϊόντων.
«Στον καφέ και στα γαλακτοκομικά που έχουν πάρει από πριν ανατιμήσεις, δεν φαίνεται ότι θα πάρουν άλλη ανατίμηση. Στα γαλακτοκομικά σε αυτά με ιδιωτική ετικέτα το γάλα του ενός λίτρου πουλιέται 1,10-1,15 ευρώ, τα επώνυμα είναι πιο πάνω και μάλλον θα μείνουν στα ίδια επίπεδα».
Τι θα συμβεί με τους καφέδες
Όσον αφορά στους καφέδες ο κ. Πηλίδης επισημαίνει ότι «εξαρτάται και από το είδος. Ο στιγμιαίος και ο ελληνικός έχουν και αυτοί ιδιωτική ετικέτα και επωνυμίες, ενώ η τιμή του νεσκαφέ έχει αυξηθεί. Γύρω στο ένα ευρώ πωλείται το φακελάκι των 100gr, οι προμηθεύτριες εταιρείες δεν μας έχουν πει κάτι για νέα ανατίμηση στον καφέ. Δεν έχουμε κάτι σημαντικό ούτε σε αναψυκτικά, χυμούς και νερά. Στα λαχανικά-οπωροκηπευτικά είναι λίγο δύσκολο να πει τιμές διότι είναι «χρηματιστήριο». Εμείς προμηθευόμαστε τα προϊόντα από τις λαχαναγορές της κάθε πόλης. Όταν πας εκεί να ψωνίσεις μπορεί στις 8 το πρωί να πάρεις μία τιμή, στις 12 η ώρα άλλη και το μεσημέρι άλλη τιμή, γιατί τις τελευταίες ώρες όταν βλέπουν ότι δεν ξεπουλάνε μειώνουν τις τιμές αλλά έχει μειωθεί και η ποιότητα. Οι τιμές έχουν διακυμάνσεις σημαντικές αλλά παίζουν μέρα με την ημέρα, ώρα με την ώρα. Τον Φεβρουάριο ανέβηκε λίγο και η τιμή του κρέατος γύρω στο 5%. Πάλι παίζει ρόλο η ποιότητα, από πού είναι το κρέας, ελληνικό ή εισαγωγής, ποιο μέρος του κρέατος πουλάμε κτλ».
Ο κος. Πηλίδης επισημαίνει μιλώντας στο newsit.gr ότι όλες οι ανατιμήσεις είναι κοινές για τα μικρά, μεσαία και τα μεγάλα σουπερμάρκετ. «Τώρα πλέον οι μικρομεσαίες αλυσίδες έχουν συνασπιστεί σε ομίλους αγορών και οι αυξήσεις είναι ίδιες για όλους. Π.χ. 30 μικρομεσαίες αλυσίδες μαζί πλέον έχουν τζίρο γύρω στα 600 εκατ. ευρώ οπότε αγοράζουμε όπως τα μεγάλα σουπερμάρκετ και άρα θα δούμε τις ίδιες αυξήσεις με αυτά».
Αννα Τριανταφυλλιά Τσούτσα