«Κέρασμα» και με... τον νόμο όταν δεν κόβεται απόδειξη. Οι νέοι κανόνες δεν θα αφορούν μόνο τις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, αλλά και δικηγόρους, γιατρούς, ηλεκτρολόγους, οδηγούς, ταξί, υδραυλικούς, εστιατόρια κ.ά.
Με την υποχρεωτική πώληση προϊόντων και υπηρεσιών τους δωρεάν απειλούνται οι επιχειρηματίες και οι επαγγελματίες που δεν εκδίδουν απόδειξη λιανικής.
Σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας «Ημερησία», ο υφυπουργός Ανάπτυξης Θανάσης Σκορδάς σύντομα στους νέους Κανόνες Διακίνησης Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών αναμένεται να εντάξει διάταξη με την οποία όσοι επιχειρηματίες δεν «κόβουν» απόδειξη αμέσως θα δίνουν το δικαίωμα στον πελάτη τους να αγοράζει χωρίς να πληρώνει το αντίτιμο του προϊόντος ή της υπηρεσίας.
Οι κανόνες Διακίνησης Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών που αντικατέστησαν τις αγορανομικές διατάξεις βρίσκονται στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς έγκριση και αναμένεται ο κ. Σκορδάς να ενσωματώσει και αυτήν την ποινή για τους φοροφυγάδες.
Η υποχρέωση αυτή ισχύει στην Κροατία, όπου μάλιστα εκεί οι επιχειρηματίες πρέπει να την αναγράφουν και στους τιμοκαταλόγους.
Με τον τρόπο αυτό το υπουργείο Ανάπτυξης επιδιώκει να μειώσει την φοροδιαφυγή, δίνοντας ένα «όπλο» στα χέρια των καταναλωτών.
Πληροφορίες θέλουν επίσης τον υφυπουργό να θεσπίζει αυτήν την υποχρέωση όχι μόνο για τους επαγγελματίες και τις επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών, αλλά και για εκείνους που πωλούν προϊόντα. Δηλαδή, η εφαρμογή της θα είναι για δικηγόρους, γιατρούς, ηλεκτρολόγους, ταξί, υδραυλικούς, εστιατόρια, ταβέρνες, καφέ, μπαρ κ.λπ., όπως και για σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, καταστήματα ειδών ένδυσης και υπόδησης, ηλεκτρικών κ.ά.
Μάλιστα, δεν αποκλείεται οι επιχειρήσεις να υποχρεωθούν και στην ανάρτηση στους χώρους των καταστημάτων τους ή στους τιμοκαταλόγους αυτής της νέας διάταξης ώστε οι καταναλωτές να μπορούν άμεσα να τιμωρούν… τους επιτήδειους που φοροδιαφεύγουν μη αποδίδοντας τον ΦΠΑ.
Το υπουργείο Ανάπτυξης έχει προχωρήσει και σε ανάλογες ενέργειες που έχουν σαν στόχο την αντιμετώπιση της φοροδιαφυγής, αλλά και την ενίσχυση της διαπραγματευτικής δυνατότητας των καταναλωτών στους νέους κανόνες Διακίνησης Εμπορίας Προϊόντων και Παροχής Υπηρεσιών.
Πιο συγκεκριμένα έχει θεσπίσει την υποχρέωση στις επιχειρήσεις εστίασης και αναψυχής να αναγράφουν στους τιμοκαταλόγους αναλυτικά την αξία του γεύματος, του καφέ, του αναψυκτικού ή του ποτού. Δηλαδή να παρουσιάζουν την καθαρή αξία πριν την επιβολή του ΦΠΑ, το ποσό που αντιστοιχεί στο ΦΠΑ και την τελική τιμή.
Το ίδιο ισχύει και για τις επιχειρήσεις που πωλούν βιομηχανικά προϊόντα. Για παράδειγμα στα καταστήματα με είδη ένδυσης και υπόδησης, ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, παιχνιδιών κ.λπ. θα πρέπει να υπάρχουν πινακίδες όπου θα αναγράφονται οι τιμές προ και μετά την επιβολή ΦΠΑ.
Έτσι, με τον τρόπο αυτό δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές να διεκδικούν μείωση της καθαρής τιμής του προϊόντος, ενώ ταυτόχρονα δεσμεύεται και ο επιχειρηματίας για την έκδοση απόδειξης αλλά και για την απόδοση του ΦΠΑ.
Πρέπει να σημειωθεί ότι σε αυτές τις περιπτώσεις ελλοχεύει και ο κίνδυνος ο επιχειρηματίας να προτείνει στον πελάτη για το ΦΠΑ για παζάρι. Ωστόσο, είναι προτιμητέο να μοιράζει αυτή τη διαφορά αλλά το κράτος να έχει μια σταθερή ροή εσόδων παρά να μην τον εισπράττει καθόλου.
Δεν αποκλείεται οι επιχειρήσεις να υποχρεωθούν και στην ανάρτηση, στους χώρους των καταστημάτων τους ή στους τιμοκαταλόγους, αυτής της νέας διάταξης, ώστε οι καταναλωτές να μπορούν άμεσα να τιμωρούν… τους επιτήδειους που φοροδιαφεύγουν μη αποδίδοντας τον ΦΠΑ