Στα 25 θα ανέλθουν τα πρατήρια Fisikon μέσα στα επόμενα 2 χρόνια. Πού βρίσκονται τα υφιστάμενα 11 πρατήρια. Πώς διασφαλίζεται η διανομή και η επάρκεια φυσικού αερίου. Τα στρατηγικά σχέδια της ΔΕΠΑ για την αεριοκίνηση.
Στον υπερδιπλασιασμό των πρατηρίων φυσικού αερίου Fisikon προχωρά εντός της επόμενης διετίας η ΔΕΠΑ.
Οι σταθμοί εφοδιασμού με φυσικό αέριο κίνησης Fisikon (CNG) σήμερα είναι έντεκα. Έξι από αυτούς λειτουργούν στην Αθήνα, δύο στη Θεσσαλονίκη και από ένας σε Λάρισα, Βόλο και Λαμία.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ΔΕΠΑ, σύντομα θα λειτουργήσουν άλλα έξι πρατήρια σε Ηλιούπολη, Ασπρόπυργο, Ιωάννινα, ΣΕΑ Ψαθόπυργου (Αίγιο), Θεσσαλονίκη (3ο πρατήριο) και Χαλκίδα. Σε αυτά πρόκειται να προστεθούν σε διάστημα δύο ετών οκτώ ακόμη «Fisikon», ανεβάζοντας τον αριθμό συνολικά σε 25. Τα οκτώ πρατήρια θα βρίσκονται σε Ηγουμενίτσα, Σέρρες, Ξάνθη, Κοζάνη, Αλεξανδρούπολη, Τρίπολη, ΣΕΑ Ευαγγελισμού (Λάρισα) και ΣΕΑ Σχηματαρίου.
Η ΔΕΠΑ διανέμει επίσης το φυσικό αέριο κίνησης Fisikon μέσω του δικτύου πρατηρίων υγρών καυσίμων των Ελληνικών Πετρελαίων, δηλαδή των πρατηρίων ΕΚΟ και BP, σε ειδικά διαμορφωμένα σημεία πώλησης, που φέρουν την εμπορική ονομασία Fisikon. Ο μεσοπρόθεσμος σχεδιασμός της εταιρείας προβλέπει την εξάπλωση του δικτύου σε όλα τα μεγάλα αστικά κέντρα της Ελλάδας και την παρουσία του σε όλους τους βασικούς οδικούς άξονές της. Τα πρατήρια φυσικού αερίου Fisikon είναι υπερσύγχρονου σχεδιασμού, τελευταίας τεχνολογίας και πληρούν όλες τις προδιαγραφές που προβλέπουν η ελληνική και ευρωπαϊκή νομοθεσία.
Η διαφορά φυσικού αερίου με τα άλλα καύσιμα
Καταρχάς, πρέπει να πούμε ότι το φυσικό αέριο κίνησης (CNG) δεν έχει καμία σχέση με το υγραέριο κίνησης (LPG).
Το φυσικό αέριο, όπως φανερώνει και η ονομασία του, είναι ένα φυσικό προϊόν, αποτελούμενο από υδρογονάνθρακες. Η σύνθεσή του βασίζεται στο μεθάνιο, περιέχει όμως και μικρές ποσότητες αιθανίου, προπανίου, βουτανίου, διοξειδίου του άνθρακα, υδρογόνου και αζώτου.
Στην Ελλάδα οι οδηγοί συχνά συγχέουν το φυσικό αέριο με το LPG (το υγραέριο). Πρόκειται όμως για δύο διαφορετικά αέρια καύσιμα, που παρουσιάζουν ουσιαστικές διαφορές μεταξύ τους. Το υγραέριο δεν αποτελείται από μεθάνιο. Eίναι ένα μείγμα κυρίως από προπάνιο και βουτάνιο και παράγεται από τη διύλιση του αργού πετρελαίου.
Τα δύο καύσιμα διαφέρουν και ως προς την τιμή. Το φυσικό αέριο Fisikon είναι φθηνότερο έως και 60% σε σχέση με τη βενζίνη, 40% σε σχέση με το υγραέριο και 25% – 30% σε σχέση με το πετρέλαιο κίνησης. Επίσης, το φυσικό αέριο πωλείται σε κιλά και όχι σε λίτρα, όπως τα υπόλοιπα καύσιμα. Είναι σημαντικό, λοιπόν, να γνωρίζει κανείς ότι ένα κιλό φυσικού αερίου αποδίδει πολύ περισσότερη ενέργεια σε σχέση με ένα λίτρο οποιουδήποτε υγρού καυσίμου. Ένα κιλό φυσικό αέριο κίνησης Fisikon είναι ενεργειακά ισοδύναμο με 1,5 λίτρα βενζίνη, 1,3 λίτρα πετρέλαιο και 2 λίτρα υγραέριο.
Πώς λειτουργούν τα πρατήρια
Η ροή εργασιών στους σταθμούς φυσικού αερίου Fisikon διαφέρει ριζικά από τα πρατήρια υγρών καυσίμων και συνοπτικά περιλαμβάνει τα εξής στάδια:
• Αυτόματη μέτρηση του εισερχόμενου φυσικού αερίου με ειδικές μετρητικές μονάδες στα όρια του πρατηρίου (σημείο παράδοσης του φυσικού αερίου από αγωγούς μέσης ή χαμηλής πίεσης)
• Απομάκρυνση υδρατμών και τυχόν άλλων υγρών ή στερεών σωματιδίων, με τη χρήση ειδικών διαχωριστών / φίλτρων
• Συμπίεση του φυσικού αερίου στα 250 bar, σε ειδική μονάδα
• Προσωρινή αποθήκευση στα 250 bar, σε ειδική μονάδα από συστοιχία φιαλών
• Διανομή του φυσικού αερίου στα οχήματα, στα 200 bar, από ειδική μονάδα
• Αυτόματη μέτρηση του πωληθέντος αερίου σε κιλά από ειδικό εξοπλισμό
Η εξυπηρέτηση και ο ανεφοδιασμός των πρατηρίων είναι διαρκής, αφού είναι συνδεδεμένα απευθείας με το υφιστάμενο δίκτυο αγωγών φυσικού αερίου. Σε περιπτώσεις που το πρατήριο δεν βρίσκεται κοντά σε δίκτυο, είναι εφικτός ο ανεφοδιασμός του μέσω οδικής μεταφοράς με ειδικά βυτία.
Το φυσικό αέριο Fisikon δεν μπορεί να νοθευτεί!
Η ποιότητα του καυσίμου ελέγχεται διαρκώς σε διάφορα σημεία του εθνικού συστήματος μεταφοράς φυσικού αερίου με τη χρήση αυτόματων φασματογράφων. Το φυσικό αέριο δεν είναι δυνατόν να νοθευτεί, αφού βρίσκεται σε ένα πλήρως ελεγχόμενο κλειστό σύστημα υπό πίεση.
Η χημική σύσταση του φυσικού αερίου Fisikon έχει ελεγχθεί και εγκριθεί από ανεξάρτητα εργαστήρια της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας και η ποιότητα του φυσικού αερίου κίνησης Fisikon στην Ελλάδα είναι από τις καλύτερες στην Ευρώπη.
Η σχεδιαζόμενη ανάπτυξη του δικτύου πρατηρίων φυσικού αερίου FIsikon θα καλύψει την ανάγκη των οδηγών στην Ελλάδα για πιο οικονομική αυτοκίνηση, που θα εξασφαλίζει συγχρόνως άριστη περιβαλλοντική επίδοση και τη σιγουριά ότι δεν έχουν απολύτως καμία απώλεια στην ποιότητα και ποσότητα του καυσίμου που χρησιμοποιούν.
Η ΔΕΠΑ επενδύει στην αεριοκίνηση
Η ΔΕΠΑ ιδρύθηκε το 1988 και είναι η εταιρεία που έφερε το φυσικό αέριο στην Ελλάδα. Από τότε μέχρι σήμερα πραγματοποιεί σημαντικά έργα ανάπτυξης των απαραίτητων υποδομών της βιομηχανίας στον κλάδο του φυσικού αερίου στη χώρα. Τα έργα αυτά συνδέουν, ουσιαστικά και έμπρακτα, το μέλλον της χώρας με τα ενεργειακά δίκτυα της Ευρώπης και συντελούν στην ένταξή της στις μεγάλες ενεργειακές λεωφόρους, σε μία εποχή, που η ενέργεια αποτελεί βασικό παράγοντα για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ευημερίας των κρατών.
Στην Ελλάδα το φυσικό αέριο παραδοσιακά χρησιμοποιείται στην ηλεκτροπαραγωγή, για θέρμανση σε σπίτια, δημόσια κτίρια και επιχειρήσεις και για την υποστήριξη της διαδικασίας παραγωγής σε βιομηχανικές και βιοτεχνικές μονάδες.
Η ΔΕΠΑ, συνεχίζοντας το πρωτοποριακό της έργο, έφερε το φυσικό αέριο κίνησης στη χώρα μας στις αρχές του 2000. Οι δύο πρώτοι σταθμοί ανεφοδιασμού που κατασκεύασε η εταιρεία, στην Ανθούσα και στα Άνω Λιόσια, εξυπηρετούσαν κυρίως τα πράσινα λεωφορεία του ΟΣΥ (ΕΘΕΛ) και οχήματα αποκομιδής απορριμμάτων διάφορων δήμων της Αττικής. Σήμερα, με το φιλόδοξο επενδυτικό πρόγραμμα Fisikon, η ΔΕΠΑ ΑΕ στοχεύει να εξυπηρετήσει με πρατήρια δημόσιας χρήσης όλο το φάσμα των οχημάτων της αυτοκίνησης στην Ελλάδα: ΙΧ, βαν, φορτηγά, λεωφορεία, εξειδικευμένα οχήματα βιομηχανικής & εμπορικής χρήσης.
Μακροπρόθεσμος στόχος της ΔΕΠΑ είναι σταδιακά να φέρει το Fisikon σε κάθε γωνιά της χώρας.
Παρά την οικονομική κρίση η εταιρεία συνεχίζει να πραγματοποιεί επενδύσεις στον ενεργειακό τομέα και να στηρίζει τη δημιουργία του απαραίτητου νομικού πλαισίου στην αεριοκίνηση, υλοποιώντας το όραμά της με γνώμονα:
• Την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων, που θα απολαμβάνουν αισθητή μείωση στο κόστος της μετακίνησης και των μεταφορών
• Την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, μέσω νέων επιχειρηματικών ευκαιριών σε διάφορους κλάδους (νέα πρατήρια, εμπορία εργοστασιακών CNG οχημάτων, μετατροπή βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων οχημάτων, εμπορία εξαρτημάτων και μηχανημάτων για την αεριοκίνηση)
• Την εκπαίδευση και εξειδίκευση σε νέα επαγγέλματα με εξαιρετικές προοπτικές (τεχνίτες οχημάτων, έλεγχος ΚΤΕΟ και CNG εξοπλισμού)
• Την τόνωση της απασχόλησης
• Την προστασία του περιβάλλοντος
Τα 11 πρατήρια με φυσικό αέριο Fisikon
1. Σταθμός Ανεφοδιασμού Ανθούσας (24 ώρες λειτουργίας)
1ο χλμ. Λεωφόρου Ανθούσας, Ανθούσα, Αττική
2. Πρατήριο ΕΚΟ – Fisikon (24 ώρες λειτουργίας)
Λεωφόρος Κηφισίας 264, Κηφισιά, Αττική
3. Πρατήριο ΕΚΟ – Fisikon (24 ώρες λειτουργίας)
8ο χλμ. Εθνικής Οδού Αθηνών Θεσσαλονίκης (ρεύμα προς Λαμία), Νέα Φιλαδέλφεια, Αττική
4. Πρατήριο ΕΚΟ – Μ. Κρητικός & ΣΙΑ Ε.Ε. (24 ώρες λειτουργίας)
Καναπιτσερή 12 & Ηλ. Βενέζη 4, Άγ. Ιωάννης Ρέντης, Αττική
5. Σταθμός Ανεφοδιασμού Άνω Λιοσίων (24 ώρες λειτουργίας)
Καραϊσκάκη και Νικηταρά, Άνω Λιόσια
6. Πρατήριο ΕΚΟ – Fisikon (ωράριο λειτουργίας: 06.00-22.00)
19o χλμ. Λ. Μαρκοπούλου, Κορωπί
7. Πρατήριο ΕΚΟ – Fisikon (24 ώρες λειτουργίας)
Λεωφόρος Γεωργικής Σχολής 128, Πυλαία Θεσσαλονίκης, Θεσσαλονίκη
8. Πρατήριο BP – Fisikon (24 ώρες λειτουργίας)
Κων/νου Καραμανλή 136, Ιωνία, Νέα Μαγνησία, Θεσσαλονίκη
9. Πρατήριο ΕΚΟ – Fisikon (24 ώρες λειτουργίας)
Οδός Λαρίσης 202, Βόλος
10. Πρατήριο ΕΚΟ – Fisikon (ωράριο λειτουργίας 06.00-22.00, Δευτέρα έως Σάββατο, 07.30 – 21.00 την Κυριακή)
Οδός Βόλου 65, Λάρισα
11. Πρατήριο BP – Fisikon (24 ώρες λειτουργίας)
6ο χλμ. Π.Ε.Ο. Λαμίας Στυλίδας, Λαμία