Για τον ελληνικό τουρισμό, αλλά και την οικονομία της χώρας, ο θαλάσσιος τουρισμός πολυτελείας, αποτελεί βασικό πυλώνα, καθώς για πολλά χρόνια παραμένει ένας από τους πιο υγιείς και δυνατούς οικονομικά κλάδους.
Από την τελευταία μελέτη του ΣΕΤΕ προκύπτει πως ο κλάδος του yachting προσφέρει δουλειά σε πάνω 25.150 εργαζομένους (ναυτικούς, ναυτεργάτες και παραπλήσια επαγγέλματα) με άμεσο και έμμεσο αποτέλεσμα δυόμιση δις ευρώ τον χρόνο στο ακαθάριστο εθνικό εισόδημα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
H Μεσόγειος αποτελεί τον σημαντικότερο προορισμό θαλαμηγών και η χώρα μας, μαζί με την Ισπανία, την Ιταλία και τη Γαλλία, βρίσκεται στην κορυφή της επισκεψιμότητας.
Κάθε χρόνο, την επισκέπτονται για τις καλοκαιρινές τους διακοπές εκατοντάδες διάσημοι και μη που επιθυμούν να έχουν πολυτέλεια σε συνδυασμό με υψηλού επιπέδου παροχές.
Click4More Κορονοϊός: Έτσι απολυμαίνουν τα σκάφη αναψυχής στην Ελλάδα
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ο Πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού, Μιχάλης Σκουλικίδης μιλάει στο newsit.gr και την Μάγδα Τσέγκου για το πώς διανύουν την σεζόν μέσα στην κρίση του κορονοϊού, για την ευκολία με την οποία φεύγουν τα έσοδα από την Ελλάδα και πηγαίνουν στην Κροατία, αλλά και για το πιο ακριβό σκάφος που νοικιάζεται στην Ελλάδα. Αναφέρεται επίσης, στους εύπορους, αλλά και στους διάσημους που πλέον επιλέγουν να νοικιάσουν ιδιωτικά αεροπλάνα για να έρθουν στην Ελλάδα και έπειτα να νοικιάσουν πολυτελή γιοτ για να επισκεφτούν τα νησιά μας προκειμένου να είναι ασφαλείς από την εξάπλωση του κορονοϊού.
Στέλνουμε ελληνικά σκάφη στο εξωτερικό να δουλέψουν λόγω της απαγόρευσης της εισόδου στην Ελλάδα
«Υπάρχουν δύο ειδών ουσιαστικά επαγγελματικά σκάφη. Υπάρχουν τα Bare Boats, που είναι χωρίς μόνιμο πλήρωμα, που είναι μέχρι 24 μέτρα και υπάρχουν και τα επανδρωμένα σκάφη Crewed Yachts, που είναι από 24 μέτρα και πάνω, που έχουν πλήρη σύνθεση πληρώματος. Ο Ελληνικός Σύνδεσμος Θαλάσσιου Τουρισμού που εκπροσωπώ εγώ, ασχολείται με τα επανδρωμένα μεγάλα σκάφη, άρα στα μεγάλα σκάφη με πλήρωμα που είναι και η αιχμή του δόρατος του ελληνικού τουρισμού, γιατί είναι του υψηλού επιπέδου οι τουρίστες που θέλουμε να έχουμε στην Ελλάδα, είναι πιο πολύ από χώρες όπως η Αμερική, που έχει πάνω από το 50% του συνόλου των ναύλων αυτών, η Σαουδική Αραβία, η Ρωσία και οι οποίες αυτή τη στιγμή και οι τρεις αυτές χώρες και άλλες παρόμοιες, είναι στην κόκκινη λίστα, λόγω του μεγάλου επιδημιολογικού φορτίου που έχουν. Πιστεύω ότι έχουμε υποστεί μία καθίζηση επειδή δεν μπορούν να έρθουν στην Ελλάδα, από αυτές τις χώρες, αναγκαζόμαστε και στέλνουμε σκάφη στο εξωτερικό που δουλεύουν τα σκάφη ελεύθερα, ας πούμε στην Κροατία, είναι δύο τρία μεγάλα σκάφη δικά μας, στα οποία μπορούν να πάνε οι τουρίστες από αυτές τις χώρες και να δουλέψουν ελεύθερα τα σκάφη στην Κροατία. Φεύγουν λοιπόν τα έσοδα από την Ελλάδα, πηγαίνουν στην Κροατία τα σκάφη εκεί.»
Τι θα έπρεπε να κάνουν Χαρδαλιάς και Αρκουμανέας για να σώσουν τον κλάδο μας
«Θα έπρεπε λοιπόν η Ελληνική Κυβέρνηση, μετά την πολύ καλή διαχείριση της πανδημίας στην αρχή, να γίνει λίγο πιο ευέλικτη και πιο επιλεκτική στο πώς θα εφαρμόσει τα διάφορα πρωτόκολλα σε δεύτερο επίπεδο. Και πιθανότατα να δέχεται τουρίστες και από άλλες χώρες που αυτή τη στιγμή είναι στην κόκκινη λίστα, ζητώντας όμως υποχρεωτικά αρνητικό τεστ 48 -52 ωρών για τον κορονοϊό, έχοντας την δυνατότητα να τους ελέγξουν και στο αεροδρόμιο, έχοντας να είναι ελεγχόμενοι την πρώτη ημέρα των διακοπών τους, ώσπου να βγουν τα αποτελέσματα και του αεροδρομίου, θα είχαμε πολύ περισσότερα οφέλη, από το να μπούν όλοι σε μία λίστα και να απαγορεύεται να έρθουν στην Ελλάδα.
Εδώ, ήθελα να παρατηρήσω, ότι ας πούμε στην Αμερική, αυτή τη στιγμή έχει τέσσερα εκατομμύρια και κάτι κρούσματα. Τα τέσσερα εκατομμύρια, είναι γύρω στο 1,5% του πληθυσμού των ΗΠΑ. Θα μπορούσε να γίνει εκατομμύρια, να γίνει δώδεκα εκατομμύρια. Τα δώδεκα εκατομμύρια, είναι το 4% του πληθυσμού της Αμερικής. Αυτό σημαίνει ότι το 96%, δεν είναι κρούσματα, άρα αυτοί οι άνθρωποι που έχουν τα χρήματα, που θέλουν να έρθουν στην Ελλάδα, θα μπορούσαν πράγματι να έρθουν στην Ελλάδα, φέρνοντας μαζί τους αρνητικό τεστ για τον κορονοϊό και έχοντας τη δυνατότητα το κράτος να τους ελέγξει στις πύλες εισόδου το οποίο δεν γίνεται. Ελπίζουμε μήπως κάποια στιγμή οι αρμόδιοι το καταλάβουν και το κάνουν από 1η Αυγούστου. Οι συναρμόδιοι Υπουργοί που έχουμε στον κλάδο μας, δηλαδή, ο Υπουργός Ναυτιλίας και ο Υπουργός Τουρισμού, μας παραπέμπουν κάθε φορά, τα προβλήματα αυτά στον Γενικό Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας, στον κύριο Χαρδαλιά, στον κύριο Αρκουμανέα, οι οποίοι αυτή τη στιγμή είναι πνιγμένοι από χιλιάδες προβλήματα, διαφόρων κλάδων και δεν ξέρω πόσο μπορούν να ασχοληθούν με κάθε κλάδο μεμονωμένα. Πιστεύω ότι οι συναρμόδιοι Υπουργοί θα έπρεπε να καταλάβουν την βαρύτητα του ζητήματος και αυτοί να υποστηρίξουν το αίτημά μας στον κύριο Χαρδαλιά ή στον κύριο Αρκουμανέα ή όπου πρέπει να το στηρίξουν. Δεν μπορούμε εμείς σαν κλάδος να πάμε να τους εξηγήσουμε ότι εμείς φέρνουμε συνάλλαγμα έως και τριακόσιες χιλιάδες ευρώ το ζευγάρι, την εβδομάδα. Δεν υπάρχει άλλος κλάδος που να φέρνει τριακόσιες χιλιάδες ευρώ το ζευγάρι στην Ελλάδα. Και αυτά τα χρήματα τώρα, πηγαίνουν στην Κροατία. Γιατί; Είναι κάτι προς διερεύνηση.»
Είναι η χειρότερη σεζόν με ποσοστό γύρω στο 35% του περσινού τζίρου
«Μετά από πάρα πολλά χρόνια σε αυτό τον κλάδο, δυστυχώς είναι η χειρότερη σεζόν που έχουμε αντιμετωπίσει όλοι μας και παρόλο που όλες οι προβλέψεις για το 2020 μέχρι τον Φεβρουάριο, ήταν ότι θα ήταν η καλύτερη σεζόν που θα είχαμε ποτέ, τελικά έγινε το ακριβώς ανάποδο, λόγω της πανδημίας. Κάνουμε οτιδήποτε μπορούμε με διάφορα δικά μας υγειονομικά πρωτόκολλα και σαν κλάδος και σαν Υπουργείο και η κάθε εταιρεία από μόνη της, με σκοπό να διασφαλίσουμε την υγεία των πληρωμάτων, των εργαζομένων και των τουριστών, αλλά σε κάθε περίπτωση νομίζω ότι θα είμαστε ευχαριστημένοι αν έχουμε γύρω στο 35% του περσινού τζίρου.»
Πληρώνουν 300.000 ευρώ το ζευγάρι για μία εβδομάδα πάνω σε σκάφος στην Ελλάδα.
«Το ακριβότερο σκάφος που μπορούμε να νοικιάσουμε στην Ελλάδα και με την ελληνική επαγγελματική άδεια, κάνει ένα εκατομμύριο την εβδομάδα για δώδεκα επιβάτες, που μαζί με τα έξοδα που έχουνε, φτάνει στο περίπου ενάμιση εκατομμύριου την εβδομάδα για 12 άτομα. Που σημαίνει, τριακόσιες χιλιάδες το ζευγάρι. Αυτό είναι το άκρως αν θέλετε, το high end των σκαφών, υπάρχουν σαφέστατα, πολύ φθηνότερα σκάφη, αλλά αυτούς τους τουρίστες είναι που θα θέλαμε σαν κράτος να έχουμε, γιατί αφήνουν πάρα πολλά χρήματα. Αυτούς τους τουρίστες λοιπόν, αυτή τη στιγμή, δεν τους έχουμε. Εάν σκεφτείτε ότι εμείς υπολογίζουμε γύρω στο 35% του περσινού τζίρου και το 98% των ενοικιαστών των επανδρωμένων σκαφών, είναι ξένοι, καταλαβαίνετε ότι ουσιαστικά λόγω των ξένων, χάνεται όλο αυτό το ποσοστό.»
Θα μπορούσαμε να κάνουμε ελέγχους covid-19 και να έχουμε όλους τους υγιείς και πλούσιους τουρίστες που πάνε σε άλλες χώρες
«Θα μπορούσε να είναι πιο ξεκάθαρα και πιο ευέλικτα και επιλεκτικά. Να υπάρχουν οι έλεγχοι, κανένας δεν λέει να μην υπάρχουν έλεγχοι. Να υπάρχουν οι έλεγχοι και να είναι και αυστηρότεροι οι έλεγχοι, αλλά αν κάποιος θέλει να έρθει στην Ελλάδα και δεν έχει τίποτα αποδεδειγμένα, είναι κρίμα να τον κρατάμε στην χώρα του. Γιατί πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους, θέλουν να ξοδέψουν πραγματικά πολλά λεφτά. Κοιτάξτε την Μύκονο με τους Σαουδάραβες, με τους Λιβανέζους, με τους Τούρκους, με τους Αιγύπτιους, όχι ότι όλοι οι τουρίστες που πάνε στη Μύκονο είναι από εκεί, αλλά από εκεί ξοδεύουν πολλά λεφτά που δεν μπορούν να πάνε αυτή τη στιγμή. Το ίδιο και στα σκάφη τα μεγάλα, τα επανδρωμένα. Είναι κρίμα αυτούς τους ανθρώπους να μην τους έχουμε εδώ και να αναγκάζονται να πηγαίνουν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες για να νοικιάσουν το ίδιο σκάφος.»
Έτσι ακύρωσε ο διάσημος ράπερ με το ιδιωτικό αεροπλάνο τις διακοπές του στα ελληνικά νησιά και δεν ήταν ο μοναδικός
«Καταρχάς έχουμε στείλει δύο μεγάλα σκάφη στην Κροατία που δουλεύουν και είχαμε έναν Αμερικανό τραγουδιστή στις αρχές Ιουλίου που θα ερχόταν στην Ελλάδα, ο οποίος τελικά δεν ήρθε γιατί δεν μπορούσε να έρθει. Αποτέλεσμα ήταν ότι η Ελλάδα έχασε όλο αυτό το έσοδο που θα μπορούσε να έχει από την έλευσή του. Πολλοί από αυτούς τους ανθρώπους, ιδίως με τα πολύ μεγάλα σκάφη, έχετε υπόψη σας ότι δεν έρχονται και με τα αεροπλάνα της γραμμής. Έρχονται με δικά τους αεροπλάνα και έχει γίνει πολύ της μόδας, λόγω της πανδημίας και πάρα πολλοί άνθρωποι που νοικιάζουν και αρκετά φθηνότερα σκάφη, έρχονται πλέον με νοικιασμένα αεροπλάνα για να μην μπουν στο αεροπλάνο της γραμμής. Οπότε υπάρχουν πολλές δικλείδες ασφαλείας σε αυτούς τους ανθρώπους, όταν έρχονται στην Ελλάδα. Πολλοί περισσότερες από ότι είχαμε πριν λίγες βδομάδες που ανοίξαμε τα σύνορα και κατέβαιναν όλοι από τον Προμαχώνα με επιλεκτικά τεστ και γεμίσαμε με κρούσματα. Βέβαια τώρα, αναθεωρήσαμε την πολιτική αυτή προς το καλύτερο και ζητάμε και σε αυτούς, κάποιο υγειονομικό διαβατήριο των αρνητικών τεστ του κορονοϊού. Αλλά αυτό θα μπορούσε να είχε γίνει γενικότερα και να μην χάσουμε το καλό κομμάτι του τουρισμού».
Όλοι οι Υπουργοί ξέρουν και κανείς δεν κάνει τίποτα για τις παράνομες ναυλώσεις που ανεξέλεγκτα δουλεύουν στην Ελλάδα, ορμώμενα δήθεν από το εξωτερικό
«Ο κλάδος μας, συνέχεια αντιμετωπίζει προβλήματα, διαχρονικά, τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, είναι οι παράνομες ναυλώσεις, όπου παρόλο το υψηλό κόστος που έχουμε για να κρατήσουμε πληρώματα ασφαλισμένα στο ΝΑΤ για να πληρώνουμε το ΦΠΑ, για να πληρώνουμε την ελληνική κατάσταση, υπάρχουν ναυλώσεις, παράνομες, που ξεκινάνε από το εξωτερικό ή δήθεν ξεκινάνε από το εξωτερικό και έρχονται και παίρνουν του crème de la crème της Ελλάδας με πολύ μικρότερο, χαμηλότερο κόστος, άρα αυτό είναι αθέμιτος ανταγωνισμός για την Ελλάδα και αυτό είναι κάτι το οποίο θα έπρεπε το κράτος να δει και να ελέγξει, τα δύο τελευταία χρόνια δυστυχώς, υπάρχουν πολλά σκάφη που ανεξέλεγκτα δουλεύουν στην Ελλάδα, ορμώμενα δήθεν από το εξωτερικό, αλλά στην πράξη δεν είναι εντελώς έτσι και το δεύτερο είναι, το ΦΠΑ στις ναυλώσεις. Το ΦΠΑ στις ναυλώσεις, ενώ είμαστε το ακραίο σύνορο της Ευρώπης προς την Ανατολή και ενώ η όμορες χώρες μας που είναι η Τουρκία, η Αλβανία και ας πούμε και το Μαυροβούνιο, έχουν μηδενικό ΦΠΑ στις ναυλώσεις, έχουν και οι τρεις χώρες πετρέλαιο το οποίο δίνουν ακόμη και στα ιδιωτικά σκάφη, εμείς έχουμε τον υψηλότερο rate ΦΠΑ στον κλάδο μας, με αποτέλεσμα να μην είμαστε ανταγωνιστικοί. Έχουμε κάνει διάφορες παραστάσεις και στον κύριο Βεζυρόπουλο τον Υφυπουργό Οικονομικών και στον κύριο Πλακιωτάκη (Ναυτιλίας) και στον κύριο Θεοχάρη (Τουρισμού), δεν έχουμε εισακουστεί ακόμη, έχει αναβληθεί βέβαια για φέτος, λόγω της πανδημίας η επιβολή αυτού του ΦΠΑ, αλλά εμείς θα θέλαμε μία μόνιμη λύση του προβλήματος, το οποίο είναι και εθνικά σωστό, γιατί άλλο είναι να γυρίζουν σαν καλύτεροι πρεσβευτές οι ελληνικές σημαίες στα ακριτικά μας νησιά και ιδίως με τις δυσκολίες που έχουμε τώρα, με τους γείτονές μας και άλλο να υπάρχουν ξένες σημαίες και χωρίς να έχει κανένα έσοδο η ελληνική οικονομία. Άρα θα έπρεπε οι συναρμόδιοι Υπουργοί μαζί με τους συναρμόδιους φορείς, να κάτσουν και να δουν σωστά ποιο είναι το πραγματικό ΦΠΑ που θα έπρεπε να μπει στις ναυλώσεις των σκαφών. Δεν λέω ότι πρέπει να είναι επιδοτούμενο, ή δεν λέω ότι δεν πρέπει να είναι μηδέν, αλλά θα έπρεπε να είναι το χαμηλότερο της Ευρώπης και όχι το υψηλότερο αυτή τη στιγμή.»