Παρασκευή, 22 Νοε.
14oC Αθήνα

Δίκη για το Μάτι: «Γύρω στις 11 το βράδυ μου έδειξε η ΕΜΑΚ 16 σάκους με νεκρούς»

Δίκη για το Μάτι: «Γύρω στις 11 το βράδυ μου έδειξε η ΕΜΑΚ 16 σάκους με νεκρούς»
Φωτογραφία: Eurokinissi

Ο Χρήστος Λάμπρης, εναέριος συντονιστής στο ελικόπτερο «ΦΛΟΓΑ 1» περιέγραψε κατά τη διάρκεια της δίκης πώς ενήργησε την ημέρα της φονικής πυρκαγιάς στο Μάτι.

«Εγώ εκείνη την ημέρα εφάρμοσα διαταγές από εκεί και πέρα θεωρώ ότι έτσι έπρεπε να κάνω και έτσι δίδασκα και τους μαθητές μου στη σχολή. Θεωρώ ότι ένας λόγος που βρισκόμαστε εδώ κατηγορούμενοι είναι ότι πιλότος εξάντλησε τα μέσα που είχε στις συγκεκριμένες συνθήκες. Είναι μέσα στις τρεις πιο δύσκολες πτήσεις που έχω κάνει στη ζωή μου. Ο πιλότος του Σινούκ αρνήθηκε να πετάξει. Εμείς βρεθήκαμε κατηγορούμενοι επειδή πετάξαμε», είπε ο Χρήστος Λάμπρης, κατά τη διάρκεια της δίκης για την τραγωδία στο Μάτι.

Ο κατηγορούμενος στην απολογία του, στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας, προέβη ωστόσο και σε μία σημαντική αποκάλυψη, λέγοντας πως είχε ενημερώσει στις 23:00, πριν από την περιβόητη συνέντευξη Τύπου, παρουσία του Αλέξη Τσίπρα, τον -τότε- αρχηγό για 16 σάκους με νεκρούς. «Γύρω στις 11 το βράδυ μου έδειξε η ΕΜΑΚ 16 σάκους με νεκρούς! Ενημέρωσα αμέσως τον αρχηγό» είπε στην απολογία του ο κ. Λάμπρης.

Ο κατηγορούμενος αναφέρθηκε στην εικόνα που είχε από το ελικόπτερο «ΦΛΟΓΑ 1», την οποία μετέφερε στους ανωτέρους του για τη φωτιά στη Κινέτα, αλλά και στο Μάτι, όπως και για εκείνη κοντά στα διυλιστήρια της Motor Oil. «Επειδή ακούστηκαν πολλά, εγώ θα σας πω τι είδα» είπε ο κατηγορούμενος, ο οποίος περιέγραψε πως το μέτωπο που πλησίαζε τα διυλιστήρια «είχε ανεξέλεγκτη φλόγα και έπρεπε να αντιμετωπιστεί άμεσα και να ειδοποιήσουμε και τους επίγειους», προσθέτοντας πως «είχε γίνει μια έκρηξη σε κοντινό βιομηχανικό χώρο και πλησίαζε μεγάλη φλόγα στις εγκαταστάσεις».

Ο κ. Λάμπρης ισχυρίστηκε στην απολογία του πως, όταν το ελικόπτερο, στο οποίο επέβαινε, προσγειώθηκε, πήγε οδικώς στο Μάτι όπου, όπως είπε, κατέβηκε στον Ναυτικό Όμιλο, όπου βρισκόταν πολύς κόσμος. «Εγώ δεν εγκατέλειψα τα καθήκοντα μου. Ούτε στο γραφείο ήμουν, ούτε στο σπίτι μου. Μέσα σε 40 λεπτά, πήγα από την Ελευσίνα στην φωτιά, για την οποία τώρα κατηγορούμαι. Ενημέρωσα για την εικόνα που είχα, τους σωστούς ανθρώπους, στους σωστούς χρόνους», είπε ο κατηγορούμενος, καταλήγοντας: «Σε όλες τις πυρκαγιές που πήγα κανείς δεν άφησε μομφή ότι είμαι ευθυνόφοβος. Εάν ήμουν ευθυνόφοβος, θα έπρεπε να αποφύγω τη συγκεκριμένη πυρκαγιά. Όταν έφτασα, είδα φλόγες 25 μέτρα μέσα στα σπίτια, το συγκεκριμένο φαινόμενο μας ξεπέρασε σαν πρόσωπα και μηχανισμό. Πάντα ήμασταν πίσω από πυρκαγιά».

Στο ίδιο μήκος κύματος, και ο κυβερνήτης του ελικοπτέρου «ΦΛΟΓΑ 1», Χρήστος Δροσόπουλος, εξέφρασε την πικρία του για το γεγονός ότι έχει καταστεί κατηγορούμενος, ενώ κάποια στιγμή της απολογίας του, ξέσπασε και σε κλάματα. «Κατηγορούμαι ότι αποχώρησα στις 17:30, ενώ είχα καύσιμα και θα μπορούσα να μείνω μέχρι τις 17:50. Για εμάς που πετάμε, το αεροπλάνο πρέπει να έχει μία μίνιμουμ ταχύτητα. Είχαμε ένα εναέριο μέσο και έπρεπε να κρίνουμε ότι έπρεπε να φύγουμε, για να βάλω καύσιμα. Δεν ξέραμε ποια αεροδρόμια μπορούσαν να μας εξυπηρετήσουν, λόγω των καιρικών συνθηκών. Θα πρέπει να έχει καύσιμα το ελικόπτερο, έτσι ώστε εάν κάνεις προσπάθεια δύο φορές αποτυχημένη να προσγειωθείς, να έχεις καύσιμα να συνεχίσεις. Κάποιοι στο δικαστήριο σας, αντιμετωπίζουν το ελικόπτερο σαν να είναι αυτοκίνητο. Έχω ακούσει τα χίλια μύρια μέσα στο δικαστήριο σας, εδώ και δύο χρόνια. Πετούσα σε μία θύελλα 10 με 12 μποφόρ. Εδώ, την ευσυνειδησία και την αίσθηση καθήκοντος, την κάναμε κατηγορητήριο», τόνισε ο κ. Δρακόπουλος.

Ένα από τα πολυσυζητημένα πρόσωπα αυτής της τραγωδίας, ο Γεώργιος Πορτοζούδης, τότε διοικητής της Υ.Ε.Μ.Π.Σ. (υπηρεσία εναέριων μέσων) ισχυρίστηκε πως εκείνη την ημέρα, παρά τις αντίθετες, καταγγελίες δεν εγκατέλειψε τη θέση του. Ο κατηγορούμενος, ωστόσο, παραδέχθηκε ότι είχε συνάντηση τις επίμαχες ώρες εντός των εγκαταστάσεων για να πραγματοποιηθεί επίσκεψη εθελοντών στη βάση. «Είχε προγραμματιστεί ραντεβού με την κυρία Α…, υπεύθυνη για τον προγραμματισμό συνάντησης με εθελοντές. Της είπα να έρθει εκείνη την ημέρα. Της έβγαλα άδεια εισόδου. Μου είπε ότι θα έρθει με αδελφή της ή κάποιον άλλον. Ήρθε γύρω στις 6:30. Την ανέβασα στο γραφείο. Της εξήγησα για την υπηρεσία. Της έδωσα ένα αναμνηστικό, μπρελόκ και μπλουζάκι. Στη συνέχεια την κατέβασα στο ισόγειο και τους είπα πως κατεβαίνω στην πίστα με τα ελικόπτερα και τους είπα αν χρειαστεί να με καλέσουν. Ήταν ελικόπτερα δεμένα με τους μηχανικούς, πολύ δυνατός ο άνεμος και έβλεπα καπνό από Πεντέλη. Δε με ξένισε κάτι. Στη συνέχεια αποχώρησε η κυρία Α…και περίμενα να έρθει πρώτο ελικόπτερο. Ήρθε το πρώτο με τον κύριο Αναστασόπουλο. «Μου λέει “διοικητή πρέπει να κάηκαν δύο-τρεις άνθρωποι”». Του λέω “δεν είναι δυνατόν”. Φανταστείτε την επόμενη ημέρα που μάθαμε τον αριθμό των νεκρών. Όλοι αυτοί οι άνθρωποι ήταν πατεράδες μας, μάνες μας, παιδιά μας» είπε ο κ. Πορτοζούδης.

Ο κατηγορούμενος εξέφρασε την πίκρα και την απογοήτευση του, όπως είπε, για την ανθρωποφαγία προς το πρόσωπο του.

Από την πλευρά του, ο Στέφανος Κολοκούρης, τότε διοικητής της 1ης ΕΜΑΚ και μετέπειτα αρχηγός του πυροσβεστικού σώματος εξιστόρησε το ιστορικό των ενέργειων του εκείνη την ημέρα, όταν κανονικά είχε άδεια την οποία του την έκοψε ο -τότε- υπαρχηγός επιχειρήσεων, Βασίλης Ματθαιόπουλος. «Αποφασίζω και λέω ότι «ναι θα ανέβω πάνω» είπε ο κ. Κολοκούρης εξηγώντας πως επιστρέφοντας είδε τη φωτιά στη Κινέτα. «Καθ’ οδόν και μόλις περνάω διυλιστήρια, βλέπω φωτιά αριστερά μου. Στο σημείο που φαίνεται μία μεγάλη κεραία. Στις 12:20 περίπου. Δεν μπορώ να ξέρω ακριβώς. Έγινα κατηγορούμενος μετά από δύο χρόνια και δεν μπόρεσα να πάρω στοιχεία από εταιρείας κινητής. Με πήρε ο Ματθαιόπουλος και του λέω “να στείλετε εναέρια και θα μπω αμέσως στο πεδίο να αναλάβω δράση”» είπε ο πρώην αρχηγός της πυροσβεστικής.

Ο κ. Κολοκούρης τόνισε στην απολογία του ότι, ενώ βρισκόταν στη φωτιά της Κινέτας, δεχόταν τηλεφωνήματα από τον κ. Ματθαιόπουλο και τον αρχηγό, που τον έβαζε σε ανοικτή ακρόαση με τον Υπουργό για να ενημερωθούν.

«Με πήρε ο Ματθαιόπουλος τηλέφωνο αφού είχε σουρουπώσει. Με πήρε και μου λέει πάρε δέκα – δώδεκα αυτοκίνητα και ομάδα πεζοπόρων και κατευθύνσου στη φωτιά Νέας Μάκρης» ανέφερε ο κ. Κολοκούρης, προσθέτοντας πως στη φωτιά της Κινέττας ακόμα υπήρχε κίνδυνος για τα σπίτια. «Εγώ συντονίζω και επιταχύνω να γίνει η εντολή που μου είχε δώσει ο κ. Ματθαιόπουλος» εξήγησε ο κ. Κολοκούρης.

Ο τότε διοικητής της 1η ΕΜΑΚ έφτασε στο Μάτι τελικά, κοντά στις εννέα το βράδυ.

Η δίκη συνεχίζεται αύριο.

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις