Κόρινθος. Μια εκδρομή «αστραπή» αλλά με πολλά αρχαιολογικά δώρα στο καλάθι της. Μόλις περίπου 80 χλμ. από την Αθήνα, βρίσκεται κατ’ αρχάς, ένα από τα μεγαλύτερα επιτεύγματα της μηχανικής του 19ου αιώνα και ο λόγος φυσικά για τη διώρυγα της Κορίνθου.
Είμαστε στην «Άφνειο Κόρινθο» μια από τις πιο σημαντικές πόλεις του αρχαίου κόσμου και στη συνέχεια και της σύγχρονης Ελλάδας. Η γεωγραφική της θέση έπαιξε φυσικά τεράστια ρόλο για την ανάδειξή της σε νευραλγικό ναυτικό, εμπορικό και πολιτιστικό κέντρο.
Δείτε λοιπόν αυτή τη μίνι εκδρομή ως μια… βόλτα στην ιστορία της Ελλάδας.
Διώρυγα του Ισθμού της Κορίνθου: Διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο για το εμπόριο της Μεσογείου και μέχρι την ολοκλήρωσή της συμπύκνωσε μια προσπάθεια και έμπνευση χιλιάδων ετών αφού ολοκληρώθηκε… 25 αιώνες μετά τη σύλληψη της ιδέας της!
Η πρώτη προσπάθεια έγινε στα τέλη του 7ου π. χ αιώνα και συγκεκριμένα το 602 π.χ, τότε που ο τύραννος την Κορίνθου, Περίανδρος αποφάσισε να ενώσει τον Κορινθιακό με τον Σαρωνικό κόλπο.
Οι τεχνικοί της εποχής όμως απέτρεψαν τον Περίανδρο γιατί παρατήρησαν διαφορά στάθμης στις δύο πλευρές και πίστευαν πως αυτό θα προκαλούσε ροή του Κορινθιακού μέσα στον Σαρωνικό με άγνωστες συνέπειες.
Ο Περίανδρος δεν το έβαλε κάτω και προσπάθησε να δώσει λύση στο πρόβλημα κατασκευάζοντας τον ονομαστό Δίολκο.
Πρόκειται για έναν δρόμο στρωμένο με πλάκες πωρόλιθου και επενδυμένο με ξύλα, από τον οποίο διαβιβάζονταν τα πλοία που ήταν αλειμμένα με λίπος, από το λιμάνι Κεγχρεές στον Σαρωνικό, μέχρι το λιμάνι Λέχαιον στον Κορινθιακό.
Τα πλοία φορτωνόταν σε ειδικά οχήματα και σύρονταν δια μέσω ξηράς από τον Δίολκο που είχε πέντε μέτρα πλάτος. Δυόμισι αιώνες αργότερα, η ηγεμονία της Ρώμης έδωσε νέα πνοή στο έργο αλλά όλες οι προσπάθειες -του Ιούλιου Καίσαρα, του Καλιγούλα, αλλά και των αυτοκρατόρων Γάϊος και Αδριανός- απέτυχαν.