Αλλάζουν όλα όσα ξέραμε στις εξετάσεις για τα διπλώματα οδήγησης. Οι αλλαγές περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε την Τρίτη (29.01.2019) στη Βουλή και μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν εξέταση (η οποία θα γίνεται σε τρεις φάσεις) με κάμερες και μικρόφωνα μέσα στο αυτοκίνητο, χωρίς την παρουσία του εκπαιδευτή. Έρχονται και διπλώματα οδήγησης για 17χρονους, αλλά υπό συγκεκριμένους όρους.
Πλέον, οι σχολές οδηγών υποχρεούνται να εγκαταστήσουν κάμερες, οι οποίες θα είναι διασυνδεδεμένες με το υπουργείο Μεταφορών, σε αυτοκίνητα (πρέπει να δείχνουν όλη την καμπίνα) και μοτοσικλέτες (θα πρέπει να δείχνουν τις θέσεις των αναβατών).
Μέσω καμερών και μικροφώνων θα ελέγχεται από κέντρο που θα βρίσκεται στο υπουργείο Μεταφορών. Η διαδικασία της εξέτασης θα καταγράφεται με εικόνα και ήχο και γι’ αυτό η απόφαση για το αν κάποιος πέρασε και άρα θα πάρει δίπλωμα οδήγησης ή αν «κόβεται» θα χρειάζεται πέντε μέρες για να «βγει» αλλά και ένα ποσό της τάξης των 15 ευρώ.
Τα οπτικοακουστικά μέσα που θα καταγράφουν τη διαδικασία πρέπει να παρέχουν εικόνα και ήχο από το εσωτερικό οχήματος αλλά και από το δρόμο στην πρακτική εξέταση. Σε διαφορετική περίπτωση η εξέταση θα θεωρείται άκυρη.
Το νομοσχέδιο προβλέπει ότι μέσα σε τέσσερις μήνες από την ψήφισή του πρέπει να τοποθετηθούν οι κάμερες και τα μικρόφωνα. Η κάμερα πρέπει να απεικονίζει όλη την καμπίνα του αυτοκινήτου ή τις θέσεις ανάβασης στις μοτοσικλέτες, σε συνεχή σύνδεση με το κέντρο ελέγχου του υπουργείου.
Τα τρία στάδια της εξέτασης
Η πρώτη φάση της εξέτασης για τα διπλώματα οδήγησης θα είναι τα θεωρητικά και μετά ο εξεταζόμενος να περνά και στη δοκιμασία των προσόντων. Όλες οι φάσεις, τρεις συνολικά, θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο και θα καταγράφονται. Θα απεικονίζονται ο χώρος, ο εξεταζόμενος, το εσωτερικό του εκπαιδευτικού οχήματος και ο δρόμος στον οποίο κινείται.
Μόνο αν οι υποψήφιοι περάσουν τη θεωρητική εξέταση (τα σήματα κτλ για τα οποία πρέπει να πληρώσουν 15 ευρώ) να περνάνε στη δεύτερη φάση της εξέτασης. Η πρακτική εξέταση θα γίνεται στην ίδια μέσα και σε δυο στάδια. Στο πρώτο, ο υποψήφιος οδηγός θα εξετάζεται στην “πορεία” και αν η εξέταση ολοκληρωθεί με επιτυχία, θα περνά στις ειδικές δοκιμασίες, όπως το παρκάρισμα και η οπισθογωνία. Αν εκεί αποτύχει, θα επαναλαμβάνει και τα δυο στάδια.
Κατά τη διάρκεια της πορείας, ο εξεταζόμενος θα έχει μαζί του (εκτός από τον εξεταστή) και τον εκπαιδευτή. Στο δεύτερο στάδιο, όμως, θα είναι μόνος του με τον εξεταστή. Σταδιακά, πάντως, ο εξεταστής δεν θα βρίσκεται ούτε στα οχήματα καθώς σε διάστημα 20 μηνών οι εξετάσεις θα γίνονται υποχρεωτικά στις ειδικές πίστες.
Οι εξεταστές θα επιλέγονται μέσα από ηλεκτρονική κλήρωση πριν από την εξέταση κάθε σταδίου και θα είναι αποκλειστικής απασχόλησης.
Για τους υποψήφιους οδηγούς μοτοσικλέτας η δοκιμασία προσόντων και συμπεριφοράς γίνεται με τον ίδιο να είναι μόνος του πάνω στη μηχανή.
Δίπλωμα στα 17
Με το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, θεσμοθετείται το δίπλωμα σε 17χρονους. Θα μπορούν να οδηγούν υπό την προϋπόθεση πως θα έχουν κάποιον ενήλικο ως συνοδό και ο οποίος πρέπει να πληροί κάποιους όρους: να είναι 30 ετών, να έχει δίπλωμα οδήγησης τουλάχιστον πέντε χρόνια και να μην έχει παραβάσεις που θα επιφέρουν βαθμούς ποινής στο point system.
Οι ανήλικοι θα περνούν από τις εξετάσεις και αφού επιτύχουν θα τους χορηγείται βεβαίωση δυνατότητας οδήγησης με συνοδό. Επίσης, ο ανήλικος απαιτείται να έχει και ασφαλιστική κάλυψη. Η οριστική άδεια οδήγησης θα χορηγείται με τη συμπλήρωση των 18 ετών.
Η ασφαλιστική δαπάνη πρέπει να περιλαμβάνει την ασφαλιστική ευθύνη έναντι τρίτων λόγω σωματικής βλάβης, ή ζημιών σε πράγματα, περιλαμβανόμενης και της χρηματικής ικανοποιήσεως λόγω ηθικής βλάβης. Μάλιστα, το ασφαλιστήριο συμβόλαιο από τον υποψήφιο οδηγό με τις ανωτέρω καλύψεις προσκομίζεται πριν την έναρξη της πρακτικής του εκπαίδευσης.
Πρόστιμα έως 6.000 ευρώ
Το νομοσχέδιο προβλέπει επίσης και πρόστιμα για εξεταστές, εκπαιδευτές και εξεταζόμενους. Οι παραβάσεις χωρίζονται σε «πολύ σοβαρή», «σοβαρή» και «ελαφρά». Τα πρόστιμα που προβλέπονται ξεκινούν από τα 100 ευρώ και φτάνουν μέχρι τις 6.000 ευρώ.