Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, ο Έλληνας εμπνευστής και δημιουργός του πρώτου αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου που κατασκευάστηκε ποτέ στην αρχή της δεκαετίας του 1970, άφησε τούτο τον μάταιο κόσμο, εισπράττοντας αδιαφορία, αχαριστία και «διωγμό» από την Ελλάδα.
Απόφοιτος του MIT, δούλεψε για τη NASA και έγινε ο «μπαμπάς» του συμπαθέστατου Εnfield 8000 του 2θέσιου μικρού αυτοκινήτου, με χώρο αποσκευών πίσω από την πλάτη των επιβατών. Το σχήμα του είχε μια ιδιαίτερη αεροδυναμική.
Τους έβαλε τα γυαλιά ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς
Η αποθήκευση της ηλεκτρικής ενέργειας στο Enfield γινόταν σε οκτώ μπαταρίες μολύβδου, έξι στοιχείων και χωρητικότητας 120 Ah, μοιρασμένες στο εμπρός και το πίσω μέρος του αμαξώματος. Έδιναν κίνηση στον ηλεκτροκινητήρα συνεχούς ρεύματος των μόλις 8,2 ίππων που μετέφερε την κίνηση στους πίσω τροχούς, ενώ για τα βοηθητικά κυκλώματα φρόντιζε μία επιπλέον μπαταρία 55 Αh.
Το αυτοκίνητο αυτό είχε την τιμητική του, δίπλα στον Κυριάκο Μητσοτάκη στην εκδήλωση στο Γκάζι τον περασμένο Ιούνιο, που έγινε για την Πράσινη Συμφωνία και την Προώθηση της Ηλεκτροκίνησης μεταξύ υπουργείων και φορέων.
Το όνειρο του χρηματοδότη Γιάννη Γουλανδρή πνίγηκε
Όλα ξεκίνησαν στα τέλη της δεκαετίας του ’60 από μια φιλόδοξη προσπάθεια να μπει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο πόλης σε παραγωγή. Πρόκειται για το Enfield 8000. Παρά την βρετανική καταγωγή του, έφερε ελληνική υπογραφή, καθώς ιδιοκτήτης της εταιρείας ήταν ο εφοπλιστής Γιάννης Γουλανδρής, ενώ την ευθύνη για το project είχε αναλάβει ο Έλληνας μηχανικός, απόφοιτος του ΜΙΤ.
Η εξέλιξη του αυτοκινήτου πραγματοποιήθηκε στην Αγγλία, όπου και κατάφερε να διακριθεί σε ένα διαγωνισμό του Συμβουλίου Ηλεκτρικής Ενέργειας απέναντι στις προτάσεις της Ford και της Leyland για την προμήθεια περίπου εξήντα αυτοκινήτων.
Ο αριθμός ήταν μικρός, αλλά μπορούσε να στηρίξει μια μικρή γραμμή παραγωγής. Πριν ξεκινήσει η κατασκευή του αυτοκινήτου όμως ο Γιάννης Γουλανδρής αποφάσισε να κλείσει το εργοστάσιο στην Αγγλία και να μεταφέρει τη γραμμή παραγωγής στη Σύρο, πολύ κοντά στα ναυπηγεία του Νεωρίου που είχε αποκτήσει λίγα χρόνια νωρίτερα. Το πρώτο Enfield “είδε” τον ήλιο της Σύρου τον Οκτώβριο του 1973. Το αυτοκίνητο που ήταν δίπλα στον πρωθυπουργό τον περασμένο Ιούνιο ήταν ένα από τα τρία (περίπου 120 αυτοκίνητα που συνολικά παρήχθησαν), που υπάρχουν, το οποίο βρίσκεται ακόμη σε λειτουργική κατάσταση.
Β. Αποστολόπουλος: «Τον έθαψαν τα συμφέροντα …»
Την είδηση του θανάτου του Έλληνα μηχανικού έκανε γνωστή ο Βασίλης Αποστολόπουλος Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Ιατρικό Αθηνών που έγραψε μεταξύ άλλων στη σελίδα του στο facebook ότι: «Ο Κωνσταντίνος Αδρακτάς, είναι ο εφευρέτης μεταξύ άλλων του πρώτου σύγχρονου ηλεκτρικού αυτοκινήτου Enfield (κάποτε ίσως εξιστορήσω το πως τα οικονομικά συμφέροντα το έθαψαν). Ο εκλιπών υπήρξε φίλος του πατέρα μου, στη συνέχεια δικός μου και γείτονας μου στο Λονδίνο τα φοιτητικά μου χρόνια. Είχαμε μια εξαιρετική σχέση συμπάθειας και εκτίμησης. Απόφοιτος του MIT στην αστρονομία και αστροναυτική δούλεψε για τη NASA και προσωπικά τον αξιολογώ ως τον άνθρωπο με το υψηλότερο IQ που έχω γνωρίσει. Καλή ανάπαυση» κατέληξε ο κ. Αποστολόπουλος.