Πολίτες που δικαιούνται επιδόματα αλλά πρέπει, για να φτάσουν να τα πάρουν, να προσκομίσουν έναν τόνο… χαρτιά. Πολίτες που ταλαιπωρούνται, δηλαδή. Έφτασε η ώρα να τελειώσει αυτό; Στο πλαίσιο της προσπάθειας να μειωθεί η γραφειοκρατία, η κυβέρνηση φέρνει αλλαγές.
Η πρώτη και σημαντικότερη είναι πως καταργείται η… χαρτούρα! Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης σχεδιάζει, σύμφωνα με τον Ελεύθερο Τύπο, την παροχή φορολογικών και ασφαλιστικών στοιχείων των πολιτών από τη μια υπηρεσία στην άλλη μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας.
Έτσι, οι πολίτες που δικαιούνται επιδόματα δεν θα χρειάζεται να μαζεύουν και να πηγαίνουν στις υπηρεσίες τα δικαιολογητικά, όταν κάνουν την αίτησή τους.
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, υπέγραψε απόφαση με την οποία αναβαθμίζεται και διευρύνεται το Κέντρο Διαλειτουργικότητας του Δημοσίου Τομέα υπό την ευθύνη της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης (ΓΓΠΣΔΔ).
Το Κέντρο Διαλειτουργικότητας γίνεται πλέον ένας κόμβος. Θα είναι βασική ηλεκτρονική πλατφόρμα για την ανταλλαγή δεδομένων μεταξύ των φορέων της Δημόσιας Διοίκησης. Επί της ουσίας, δημιουργείται ένα κανάλι. Μέσα απ’ αυτό, κάθε δημόσια υπηρεσία θα μπορεί να παίρνει δεδομένα που αφορούν τα στοιχεία ενός πολίτη από οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία, έτσι ώστε να μη χρειάζεται ο πολίτης να τα προσκομίζει.
Υψηλόβαθμο στέλεχος του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης δήλωσε στον Ελεύθερο Τύπο πως με τον τρόπο που σχεδιάζεται, θα γίνει ευκολότερη η χορήγηση επιδομάτων, καθώς θα ξεπεραστεί το εμπόδιο της γραφειοκρατίας.
Κάτι ανάλογο συμβαίνει Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο. «Με την υποβολή της αίτησης, εξετάζεται π.χ. το ετήσιο εισόδημα του αιτούντος, αν έχει κάρτα ανεργίας, η δήλωση οικογενειακής κατάστασης κ.λπ. Τώρα οι αρμόδιοι φορείς θα συνδέονται μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας και δεν θα χρειάζεται καν να στέλνει ο ένας στον άλλον τα στοιχεία του πολίτη, αλλά μόνο την πληροφορία αν είναι δικαιούχος. Δεν θα αποστέλλεται για παράδειγμα το εισόδημά του, αλλά θα δίνεται μια θετική ή αρνητική απάντηση από την αρμόδια υπηρεσία στο αν είναι δικαιούχος της έκπτωσης, με βάση το εισόδημά του», ανέφεραν οι ίδιες πηγές.
Έτσι, η πληροφορία δεν συγκεντρώνεται ούτε επεξεργάζεται σε κεντρικά συστήματα παρά μόνο στα συστήματα των φορέων που δίνουν ή λαμβάνουν την πληροφορία. Αποφεύγεται η υπερσυγκέντρωση πληροφορίας σε ένα σύστημα ενισχύοντας την ασφάλεια και προστασία των δεδομένων. Ταυτόχρονα το Κέντρο Διαλειτουργικότητας μπορεί να γνωρίζει ανά πάσα στιγμή ποιος φορέας ζητά ποια πληροφορία, από ποιον φορέα και για ποιο σκοπό.
Στόχος της κυβέρνησης είναι με την παροχή των φορολογικών και ασφαλιστικών στοιχείων μέσω του Κέντρου Διαλειτουργικότητας να γίνεται στο μέλλον η καταβολή όλων των κοινωνικών επιδομάτων, όπως το επίδομα στέγασης, το επίδομα παιδιού Α21, το Κοινωνικό Μέρισμα, το Κοινωνικό Εισόδημα Αλληλεγγύης (ΚΕΑ) κ.ά.
Με τον τρόπο αυτό, εκτιμούν στο αρμόδιο υπουργείο, οι πολίτες θα μπορούν ευκολότερα και ταχύτερα να μαθαίνουν αν είναι δικαιούχοι ενός κοινωνικού επιδόματος ή αν δικαιούνται μια υπηρεσία χωρίς την προσκόμιση δικαιολογητικών, καθώς οι απαιτούμενες πληροφορίες θα αντλούνται αυτόματα μεταξύ των αρμόδιων φορέων.
Στόχος του υπουργείου είναι η παροχή φορολογικών και ασφαλιστικών στοιχείων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα να ξεκινήσει με τη νέα χρονιά, ωστόσο απαιτείται η υπογραφή και η δημοσίευση στο ΦΕΚ μιας σειράς υπουργικών αποφάσεων.
Προς το παρόν στο Κέντρο Διαλειτουργικότητας είναι διαθέσιμες υπηρεσίες, όπως το e-Παράβολο, η ταυτοποίηση στοιχείων πολιτών, η υπηρεσία στοιχείων κατόχου οχήματος, η υπηρεσία διάθεσης στοιχείων Δελτίου Ατομικής και Υπηρεσιακής Κατάστασης (ΔΑΥΚ), αποδεικτικό φορολογικής ενημερότητας, αλλά και πιστοποίηση βασικών στοιχείων ακινήτων.