Η επιστροφή στην κανονικότητα για τον κλάδο της εστίασης αναμένεται το… 2024 και πιθανόν να φέρει μεγάλες αλλαγές στις συνήθειες της διασκέδασης μετά από δύο χρόνια πανδημίας κορονοϊού. Αυτό προκύπτει από μεγάλη έρευνα που πραγματοποίησαν οι εταιρείες MSPS και Alternative για λογαριασμό της Coca-Cola Τρία Εψιλον και παρουσιάστηκε στο πλαίσιο της έκθεσης HORECA 2022.
Πόσα τελικά άλλαξαν στον τρόπο διασκέδασης μετά από δύο χρόνια πανδημίας κορονοϊού; Πόσο αυτές οι νέες συνήθεις που αποκτήσαμε μπορούν να επηρεάσουν τον κλάδο της εστίασης;
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Ας ξεκινήσουμε από το γεγονός ότι οι Έλληνες βγαίνουν πλέον νωρίτερα, κυρίως από τις 7 μ.μ. έως τις 10 μ.μ., με την τάση αυτή να είναι πιο εμφανής στα προάστια. Επίσης, πολλοί είναι αυτοί που επιλέγουν μετά την δουλειά να πάνε για ποτό, συνήθεια που προ πανδημίας ήταν πολύ διαδεδομένη στο εξωτερικό. Οι παρέες είναι συνήθως μικρότερες –λόγω και των περιορισμών –, αλλά οι λογαριασμοί μεγαλύτεροι, ενώ υπάρχει και αυξημένη όρεξη για χορό.
Τρόπος ζωής είναι πλέον, σύμφωνα με την έρευνα, το delivery στο φαγητό. Η ανάπτυξη σχετικών ψηφιακών πλατφορμών τα τελευταία δύο χρόνια είναι αξιοσημείωτη, γεγονός που συνδέεται και με το άλλο εύρημα της έρευνας, ότι δηλαδή οι λεγόμενες «ghost kitchens» (εστιατόρια αποκλειστικά για διανομή ή παραλαβή, χωρίς σάλα για πελάτες) ήρθαν για να μείνουν.
Το 70% προτιμά να διασκεδάζει σπίτι για οικονομικούς λόγους
Σε επίπεδο επισκεψιμότητας, τον τελευταίο χρόνο καταγράφεται μείωση 6% στα καταστήματα καφέ, 12% στις ταβέρνες, 21% στα εστιατόρια, 23% στα καφέ-μπαρ, 20% στα fast food, 30% στα μπαρ, 51% στα club και 37% στα μπαρ-εστιατόρια. Οι βασικοί λόγοι στους οποίους αποδίδουν οι ερωτηθέντες τον περιορισμό της εξόδου διασκέδασης και την προτίμηση της κατ’οίκον διασκέδασης αφορούν την εξοικονόμηση χρημάτων για το 70%, ενώ 62% δηλώνει ότι αισθάνεται περισσότερh ασφάλεια. Σχεδόν ένας στους δύο (46%) δηλώνει ότι θέλει να αποφύγει την πολυκοσμία και τη φασαρία. Σε σχέση με την προ COVID-19 περίοδο, το 66% δηλώνει ότι βγαίνει λιγότερο έξω, με το 55% να δηλώνει επίσης ότι στις εξόδους του καταναλώνει το ίδιο. Ωστόσο, ένα σημαντικό ποσοστό 37% αναφέρει ότι όταν βγαίνει καταναλώνει λιγότερο σε σχέση με προ πανδημίας εποχές.
Είτε εντός σπιτιού είτε εκτός, ο καταναλωτής καλείται να πληρώσει ακριβότερα σε σύγκριση με μερικούς μήνες πριν τα περισσότερα προϊόντα. Σε ανατιμήσεις που μεσοσταθμικά είναι 5,2% και κυμαίνονται από 4,5% έως 6% προχώρησε στις 17 Ιανουαρίου η Coca-Cola Τρία Εψιλον, όπως ανέφερε χθες η κυρία Μαρία Αναργύρου-Νίκολιτς, γενική διευθύντρια της Coca-Cola Τρία Εψιλον για Ελλάδα και Κύπρο, επισημαίνοντας τη σημαντική αύξηση του ενεργειακού κόστους και όχι μόνο ειδικά από τον Αύγουστο και μετά. Η ίδια, πάντως, εκτίμησε ότι εάν επιβεβαιωθούν οι προβλέψεις για μια πολύ καλή τουριστική περίοδο, ειδικά μάλιστα εάν αυτή ξεκινήσει νωρίς, τότε η αύξηση των πωλήσεων θα εξισορροπήσει σε μεγάλο βαθμό τις απώλειες που επιφέρει η αύξηση του κόστους παραγωγής.
Με πληροφορίες από εφημερίδα «Καθημερινή»