Πώς μπορεί να ενισχυθεί η διαδικασία της μάθησης και ποιος είναι ο ρόλος των δασκάλων.
Η ζωή σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μας κρύβει μία απαράμιλλη γοητεία, αλλά και δύσκολες προκλήσεις, μία από τις οποίες είναι η πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση, κάτι που μπορεί να εμποδίσει την προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη των παιδιών. Είναι, λοιπόν, σημαντικό να υπάρχουν προγράμματα και πρωτοβουλίες που παρέχουν πρόσβαση σε σύγχρονα εκπαιδευτικά εργαλεία, εξ αποστάσεως εκπαίδευση και εξειδικευμένη παιδαγωγική υποστήριξη, ώστε τα παιδιά που ζουν σε ακριτικές περιοχές της Ελλάδας να μπορούν να αποκτήσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζονται για το μέλλον.
Αναδεικνύοντας τον ρόλο των εκπαιδευτών
Οι εκπαιδευτικοί σε απομακρυσμένες περιοχές συχνά εργάζονται κάτω από δύσκολες συνθήκες, με περιορισμένους πόρους και υποδομές. Παρά τα εμπόδια, είναι πολλοί οι παιδαγωγοί που είναι αφοσιωμένοιστην αποστολή τους να μεταδώσουν γνώσεις και δεξιότητες στους μαθητές τους, υπερβαίνοντας την παραδοσιακή διδασκαλία. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις ατόμων που θέλουν να βρεθούν σε αυτές τις κοινότητες, να προσφέρουν στα παιδιά και να μεταδώσουν τη γνώση και τις εμπειρίες τους. Είναι άτομα που γίνονται μέντορες, σημαντικά μέλη της κοινότητας και υποστηρικτές των μαθητών τους, δίνοντας την έμπνευση και το κίνητρο που χρειάζονται τα νέα παιδιά για να κάνουν σημαντικά βήματα στη ζωή τους.
Αξιοποιώντας την τεχνολογία για καλύτερη μάθηση
Η ενσωμάτωση της τεχνολογίας στην εκπαίδευση αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο που προσφέρει περισσότερες ευκαιρίες γνώσεις και σε απομακρυσμένες περιοχές. Διαδικτυακές πλατφόρμες μάθησης, εκπαιδευτικές εφαρμογές και εργαλεία που βασίζονται στην τεχνολογία, καθώς και επιλογές για virtual τάξεις έχουν φέρει επανάσταση στον τρόπο παροχής της εκπαίδευσης, με τους εκπαιδευτικούς να μπορούν πλέον να βελτιώσουν σημαντικά τη μαθησιακή εμπειρία. Για παράδειγμα, οι ψηφιακές τάξεις μπορούν να συνδέσουν τους μαθητές σε απομακρυσμένες περιοχές με δασκάλους και συνομήλικους από όλο τον κόσμο, διευρύνοντας τις προοπτικές τους και προσφέροντας τους πρόσβαση σε διαφορετικές ιδέες και πολιτισμούς. Μαθήματα όπως η ρομποτική και o προγραμματισμός που έχουν ξεκινήσει να εισάγονται και σε ορισμένα απομακρυσμένα σχολεία, προσφέρουν στους μαθητές την ευκαιρία να αναπτύξουν κριτική σκέψη και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.
Η σημασία εκπαιδευτικών πρωτοβουλιών σε ακριτικές περιοχές
Σε ακριτικές περιοχές όπως τα μικρά ελληνικά νησιά, οι εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες παίζουν σημαντικό ρόλο στην εξασφάλιση ίσων ευκαιριών για τους μαθητές, συμβάλλοντας στην ανάπτυξη των τοπικών κοινωνιών και στην αποτροπή της εσωτερικής μετανάστευσης προς τα αστικά κέντρα. Οι προσπάθειες για την ενίσχυση της εκπαίδευσης στα νησιά περιλαμβάνουν την παροχή σύγχρονου εξοπλισμού και διαδικτυακής πρόσβασης, την εκπαίδευση των δασκάλων στη χρήση νέων τεχνολογιών, καθώς και την ανάπτυξη συνεργασιών με εκπαιδευτικά ιδρύματα και οργανισμούς από την ηπειρωτική χώρα και το εξωτερικό. Πρόκειται για πρωτοβουλίες που συμβάλλουν στη δημιουργία ισχυρών κοινοτήτων μάθησης, ενθαρρύνοντας τους νέους να μείνουν και να επενδύσουν στον τόπο τους, προάγοντας την πολιτιστική και οικονομική βιωσιμότητα των ακριτικών περιοχών.
Αλλάζοντας την καθημερινότητα των παιδιών ακριτικών νησιών
Μία σχετική πρωτοβουλία έφερε στον Άγιο Ευστράτιο, ένα μικρό ακριτικό νησί, τον Αντώνη, έναν παλιό του κάτοικο, που επέστρεψε για να ανοίξει ένα παράθυρο στον κόσμο της τεχνολογίας για τα παιδιά και για το νησί. Ο Αντώνης Μακρής διδάσκει πλέον εκπαιδευτική ρομποτική σε 5 παιδιά του νησιού, αλλάζοντας την καθημερινότητά τους στο σχολείο και παρέχοντάς τους νέες προοπτικές. Πριν λίγο καιρό, μάλιστα, η ομάδα ρομποτικής του Αγίου Ευστράτιου έλαβε μέρος στην 3η Ολυμπιάδα Ρομποτικής MRC GLOBAL OLYMPIAD στο Ηράκλειο Κρήτης και κατάφερε να κατακτήσει την 1η θέση και το χρυσό μετάλλιο στο άθλημα της τοξοβολίας ανάμεσα σε 34 ομάδες από 11 χώρες.
Αντίστοιχα, στο Καστελλόριζο, το ανατολικότερο άκρο της Ελλάδας, ο Μάνος Δημητρίου ξεκίνησε πρόσφατα το μάθημα της μουσικής, γνωρίζοντας στα παιδιά μια όμορφη παγκόσμια γλώσσα και με στόχο να παίξει μαζί τους στο τέλος της χρονιάς ένα μουσικό κομμάτι.
Πρόκειται για πρωτοβουλίες που αποτελούν μέρος του Προγράμματος Μπροστά για την Οικογένεια από τηνEurobank, που έχει ως στόχο να στηρίξει τις οικογένειες και τα παιδιά, ειδικά όσους ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές της χώρας μας. Η πρωτοβουλία, που συμπληρώνει φέτος τρία χρόνια, αποτελεί μία προσπάθεια αντιμετώπισης της δημογραφικής πρόκλησης που αντιμετωπίζει η Ελλάδα και εστιάζει στα ανατολικά σύνορα, από τον ακριτικό Έβρο ως το Καστελλόριζο. Το Πρόγραμμα περιλαμβάνει ένα διευρυμένο πλέγμα δράσεων σε συνεργασία με Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, καθώς και τραπεζικά και ασφαλιστικά προνόμια που προσφέρει η Τράπεζα, με κοινωνική στόχευση για τους νέους γονείς. Μεταξύ αυτών, η διάθεση ενός νέου στεγαστικού δανείου για οικογένειες που έχουν τουλάχιστον 3 παιδιά στις περιφερειακές ενότητες Έβρου, Λήμνου, Λέσβου, Χίου, Σάμου, Ικαρίας, Καλύμνου, Κω, Καρπάθου, Ρόδου, καθώς και στο Καστελλόριζο, για αγορά, κατασκευή ή επισκευή πρώτης κατοικίας, με επιτόκιο 1% σταθερό για όλη τη διάρκεια του δανείου και μηδενικά έξοδα.
Επιπλέον, στα τρία χρόνια του Προγράμματος Μπροστά για την Οικογένεια:
- 36 νέες ζωές ήρθαν στον κόσμο με εξωσωματική γονιμοποίηση, με την Eurobank να καλύπτει όλα τα έξοδα μέσω της δωρεάς της προς το Σωματείο Be-Live.
- Δημιουργήθηκαν 75 νέες θέσεις εξ’ αποστάσεως απασχόλησης στο EuroPhone Banking για μόνιμους κατοίκους του Έβρου και των νησιών του Βόρειου Αιγαίου.
- Διατέθηκαν 823 βρεφικά πακέτα με είδη πρώτης ανάγκης, για τον 1ο χρόνο ενός μωρού, στις περιοχές του Προγράμματος, σε συνεργασία με τη ΜΚΟ Αποστολή, ενώ περίπου 5.500 γονείς έχουν λάβει συμβουλευτικές υπηρεσίες από την τηλεφωνική γραμμή 11525 της Ένωσης Μαζί για το Παιδί που επίσης στηρίζει οικονομικά η Τράπεζα.
Προώθηση κοινωνικής ένταξης και προσωπικής ανάπτυξης μέσω της εκπαίδευσης
Η εκπαίδευση δεν αφορά μόνο τα ακαδημαϊκά επιτεύγματα, παίζει επίσης καθοριστικό ρόλο στην κοινωνική ένταξη και την προσωπική ανάπτυξη των μαθητών. Σε απομακρυσμένες περιοχές, τα σχολεία συχνά χρησιμεύουν ως το κέντρο της ζωής της κοινότητας, παρέχοντας χώρο για κοινωνική αλληλεπίδραση και πολιτιστική ανταλλαγή. Έχοντας αυτό το δεδομένο, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να καλλιεργήσουν την αίσθηση της κοινότητας στους μαθητές τους, ενσωματώνοντας την τοπική κουλτούρα και παραδόσεις στη διδασκαλία τους. Επιπλέον, με την προώθηση εξωσχολικών δραστηριοτήτων όπως ο αθλητισμός και οι τέχνες, μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να αναπτύξουν σημαντικές δεξιότητες ζωής, όπως η ομαδική εργασία, η ηγεσία και η ανθεκτικότητα. Πρόκειται για δραστηριότητες που μπορούν επίσης να παρέχουν στους μαθητές μια αίσθηση σκοπού και ένα μοναδικό κίνητρο, ώστε να έχουν φιλοδοξίες και στόχους που θέλουν να επιτύχουν.