Η εξέλιξη της στολής του Εύζωνα από το 1821 μέχρι σήμερα και η εναρμόνισή της με την εποχή, τον τόπο και τις πολιτικές συνθήκες αποτυπώνεται σε έκθεση με πίνακες ζωγραφικής του ζωγράφου - ενδυματολόγου Γιάννη Μυλωνά, που φιλοξενείται στη Λέσχη Αξιωματικών Φρουράς Θεσσαλονίκης.
Την έκθεση με ζωγραφικούς πίνακες με θέμα τις ευζωνικές στολές (Δωρεά Αλ. Χαΐτογλου), που διοργανώνεται στο πλαίσιο των εορταστικών εκδηλώσεων για την εθνική επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940 και των δράσεων για τη συμπλήρωση 150 ετών από την ίδρυση της Προεδρικής Φρουράς, επιμελήθηκαν ο διευθυντής του Ελληνικού Φαρμακευτικού Μουσείου, συνταγματάρχης εν αποστρατεία, ιστορικός ερευνητής, Βασίλειος Νικόλτσιος και ο γιος του, μουσειολόγος Νικόλαος Νικόλτσιος.
“Τα 40 έργα που συνθέτουν την έκθεση είχαν παραγγελθεί από τον αείμνηστο Αλέξανδρο Χαΐτογλου, δωρήθηκαν στην Προεδρία της Δημοκρατίας και αποτελούν πλήρη σειρά, μέσα από την οποία φαίνεται η εξέλιξη της φουστανέλας από το 1821 μέχρι σήμερα” δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Βασίλειος Νικόλτσιος.
Στην έκθεση, τόνισε ο κ.Νικόλτσιος, προβάλλεται διαχρονικά η αλλαγή της στολής του Εύζωνα που είναι το σύμβολο του Ελληνισμού και συγχρόνως παρουσιάζονται και άλλες ομάδες, οι οποίες δεν ανήκαν στα στρατιωτικά ευζωνικά σώματα, αλλά κατά καιρούς χρησιμοποίησαν τη φουστανέλα ή τον ντουλαμά, όπως οι Μακεδονομάχοι, οι άνδρες της Σαμιακής Χωροφυλακής, οι καβάσηδες (φύλακες) των ελληνικών προξενείων, οι σερδάρηδες (χωροφύλακες) των διοικητικών αρχών του Αγίου Όρους κ.ά.
Η σειρά των έργων έχει προκύψει μετά από πολυετή έρευνα του ζωγράφου, ο οποίος είναι και ενδυματολόγος και η έκθεση έτσι όπως παρουσιάζεται σήμερα έχει μοναδικότητα, σημείωσε ο επιμελητής της.
Οι πίνακες παρουσιάζονται με χρονολογική σειρά, ώστε να φαίνεται η ιστορική διαδρομή της ενδυμασίας με τους αμέτρητους συμβολισμούς.
Εύζωνες: Η επανάσταση του 1821 γέννησε την εθνική ενδυμασία
Η Ευζωνική στολή εμφανίζεται ουσιαστικά με τον απελευθερωτικό αγώνα του 1821, όταν η φουστανέλα καθιερώνεται ως η επίσημη εθνική ενδυμασία όλων των οπλαρχηγών και αγωνιστών της επανάστασης.
Μεταξύ άλλων, στην έκθεση παρουσιάζεται ο πίνακας με τη στολή που φορούσε ο Κολοκοτρώνης, όταν υπηρετούσε ως ταγματάρχης στα Ιόνια Νησιά, στο σύνταγμα Ελλήνων εθελοντών.
Παραμονές των Βαλκανικών Πολέμων επέρχεται μια πλήρης αλλαγή, η στολή γίνεται χακί, όπως οι στρατιωτικές στολές. Ανάλογα με την αλλαγή του πολιτεύματος, βασιλεία ή δημοκρατία αλλάζει το έμβλημα, το σήμα στο φάριο (το καπέλο, το οποίο σε διαφορετικές περιόδους έφερε εθνόσημο ή βασιλική κορώνα), ή αλλάζει ο οπλισμός.
“Ο Γιάννης Μυλωνάς, ο οποίος εργάστηκε για πολλά χρόνια στο Πολεμικό Μουσείο Αθηνών έχει αποτυπώσει εκατοντάδες στολές ελληνικών και ξένων στρατευμάτων. Χωρίς το έργο του Γιάννη Μυλωνά θα είχαμε μείνει πίσω στη γνώση όσον αφορά τις στρατιωτικές στολές και τα όπλα” είπε ο κ. Νικόλτσιος.
Η έκθεση με πίνακες ζωγραφικής με Ευζωνικές Στολές, η οποία παρουσιάστηκε το 2016 στην Αθήνα, στην αίθουσα Τιμών της Προεδρικής Φρουράς, εγκαινιάζεται σήμερα το απόγευμα στη Λέσχη Αξιωματικών Φρουράς Θεσσαλονίκης, όπου θα φιλοξενηθεί έως τις 30 Οκτωβρίου.
Στα εγκαίνια έχουν προσκληθεί η σύζυγος του Αλέξανδρου Χαΐτογλου, Λένα Χαΐτογλου και ο γιος τους Νικόλαος που θα τιμηθούν από την Προεδρία της Δημοκρατίας.
Σκοπός της Προεδρίας της Δημοκρατίας, όπως ανέφερε ο κ. Νικόλτσιος, είναι να “ταξιδέψει” η έκθεση σε όλη την Ελλάδα και έχει δημιουργήσει μία ειδική κινητή συλλογή, που θα παρουσιαστεί και σε άλλες ελληνικές πόλεις.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ