Ο Κώστας Γαβράς σε συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ τόνισε πως στοχεύει κάπου “ανάμεσα στο ελληνικό και το διεθνές κοινό”, ενώ επισημαίνει πως η νέα του ταινία αντικατοπτρίζει την δική του οπτική και όσα τον ενδιέφεραν στο θέμα που αφηγείται.
[read4more]
Δηλαδή την διαπραγμάτευση του χρέους με τους Ευρωπαίους δανειστές τους πρώτους μήνες του 2015, θέμα που ο Κώστας Γαβράς αναπτύσσει στηριζόμενος στο βιβλίο του Γιάνη Βαρουφάκη «Adults in the Room». Μάλιστα όπως λέει κράτησε «όσα έκρινε απαραίτητα, χωρίς λεπτομέρειες που θα δυσκόλευαν τον θεατή».
Στη συνέντευξη που παραχώρησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφερόμενος για το πως ισορροπεί τη μυθοπλασία με την τεκμηρίωση τόνισε πως η ταινία αναφέρεται “σε πραγματικά γεγονότα. Σ’ αυτό το επίπεδο της ταινίας κράτησα όσα ειπώθηκαν στην διαπραγμάτευση του χρέους τους πρώτους μήνες του 2015. Πώς το ξέρω; Διάβασα τις ομιλίες του Βαρουφάκη, τις σημειώσεις του και τις ηχογραφήσεις που έκανε μέσα στο Eurogroup, επειδή πολύ γρήγορα κατάλαβε ότι δεν κρατούσαν πρακτικά των συνεδριάσεων. Οπότε μπόρεσα να ακούσω αυτά που ειπώθηκαν και τις αντιφάσεις τους.
Από εκεί και πέρα χρειάστηκε η μυθοπλασία: έπρεπε να δείξω κινηματογραφικά σε δύο ώρες, όσα βίωνε ο ελληνικός λαός πεντέμισι μήνες. Δεν μπορώ να τα δείξω όλα. Δείχνω πολύ γρήγορα καταστήματα που λόγω κρίσης έχουν κλείσει, ανθρώπους που κοιτάζουν αμίλητοι και απομακρύνονται, η σκηνή του τέλους είναι επίσης μυθοπλασία”.
Για το γεγονός πως λείπει από την ταινία η εμπλοκή του τότε πρωθυπουργού στη διαπραγμάτευση τόνισε ότι “δεν τα γνώριζα, δεν είχα καμία δυνατότητα να τα μάθω και να τα επαληθεύσω ούτε και μ’ ενδιέφεραν τόσο πολύ. Ξέρετε, ο καθένας έχει την δική του ιστορία για τα πράγματα. Εκείνο που μ’ ενδιέφερε ήταν η δική μου οπτική για την κατάσταση, βασιζόμενος και στο βιβλίο του Βαρουφάκη”.
Όσο για το ποιο ήταν το κίνητρο για να δημιουργήσει τους “Ενήλικους στην Αίθουσα”, ο Κώστας Γαβράς τόνισε πως ήταν “φυσικά η λειτουργία της Ευρώπης, ο τρόπος που έκανε να υποφέρει ο ελληνικός λαός. Η Ευρώπη δεν παίζει πια τον «οικογενειακό» ρόλο στις σχέσεις των ευρωπαϊκών κρατών. Ο ρόλος της σ’ αυτή την ιστορία, όπως και σε άλλες, ήταν να βοηθήσει το ευρώ. Ξεχνάμε δηλαδή τον άνθρωπο για κάτι τελείως αόριστο που είναι το χρήμα, η οικονομία. Αυτό είναι το βασικό θέμα της ταινίας από το οποίο πηγάζει και το άλλο θέμα, η Δημοκρατία. Το δήλωσε κι ο Ευρωπαίος επίτροπος Οικονομικών Πιερ Μοσκοβισί σε μια εκ των υστέρων συνέντευξη του, ότι δεν υπήρχε Δημοκρατία στο Εurogroup. Και σκεφτείτε πως κι ο ίδιος συμμετείχε. Αυτές οι αντιφάσεις μ’ ενδιέφεραν πάρα πολύ”.