Site icon NewsIT

Γιατί ο Προαστιακός μπήκε στο Μετρό – Ο ρόλος της τηλεδιοίκησης στο χάος του σιδηροδρόμου

17.10.2024 | 14:19
Γιατί ο Προαστιακός μπήκε στο Μετρό – Ο ρόλος της τηλεδιοίκησης στο χάος του σιδηροδρόμου

HELLENIC TRAIN (ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ/EUROKINISSI)

Ένας απρόσεκτος σταθμάρχης και ένας επιπόλαιος μηχανοδηγός ήταν η αιτία, για ακόμη ένα λάθος στις γραμμές του σιδηροδρομικού δικτύου της Αθήνας. Ο σταθμός του Προαστιακού μπήκε – για λίγο – στις γραμμές της γραμμής 3 του Μετρό (Αεροδρόμιο – Δημοτικό Θέατρο), φέρνοντας ξανά στο προσκήνιο την χαώδη κατάσταση που επικρατεί στο κατά τ’ άλλα πιο ασφαλές μέσο μεταφοράς.

Το τμήμα της σιδηροδρομικής γραμμής Αεροδρόμιο – Δουκίσσης Πλακεντίας είναι κοινό για τον Προαστιακό και το Μετρό. Πριν τον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας, η γραμμή διακλαδώνεται: ο προαστιακός παραμένει στη γραμμή του ΟΣΕ και το Μετρό εκτρέπεται στη γραμμή της ΣΤΑΣΥ, η οποία υπογειοποιείται λίγο αργότερα.

Την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου 2024 περίπου στις 17.45, ο συρμός του Προαστιακού που εκτελούσε το δρομολόγιο Κάντζα – Άνω Λιόσια, αντί να ακολουθήσει την πορεία του στις γραμμές του ΟΣΕ, μπήκε στη γραμμή του μετρό, ένα πρωτοφανές περιστατικό, το οποίο όμως δεν εξελίχθηκε σε ατύχημα λόγω της τηλεδιοίκησης. Ποιος φταίει; Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕ, Παναγιώτη Τερεζάκη, η… συγχρονισμένη απερισκεψία ενός σταθμάρχη του ΟΣΕ και ενός μηχανοδηγού της Hellenic Train.

Πώς έγιναν όλα

«Ο τηλεδιοικητής του ΣΚΑ χάραξε τη διαδρομή που προοριζόταν για τον συρμό της γραμμής 3 του μετρό. Όμως, υπήρξε καθυστέρηση στο μετρό και έτσι προηγήθηκε ο συρμός του προαστιακού. Από λάθος του τηλεδιοικητή δεν ακυρώθηκε η αρχική χάραξη. Στα φωτοσήματα υπήρχαν οι ενδείξεις που έλεγαν στον μηχανοδηγό της Hellenic Train (σ.σ. προαστιακός) ότι μπαίνει σε διαδρομή που δεν είχε δικαίωμα να μπει. Το έβλεπε αυτό, εντούτις παραβίασε τα δύο φωτοσήματα, αντί να σταματήσει πριν από αυτά», εξηγεί στο newsit.gr ο κ. Τερεζάκης.

Φυσικά, ο συρμός του προαστιακού θα μπορούσε να κινηθεί κανονικά στις γραμμές του μετρό, αφού έχουν το ίδιο μέγεθος, ωστόσο λίγο πιο κάτω, θα σταματούσε η ηλεκτροδότησή του – φρακάροντας στη λάθος γραμμή – αφού σταματάει η χρήση των «κεραιών» και δε διαθέτει παντογράφο για ηλεκτροδότηση από τη γραμμή. Ευτυχώς όμως, σε αυτήν την περίπτωση, ο συρμός δεν ήταν ηλεκτροκινούμενος, αλλά με κινητήρα πετρελαίου.

Σύμφωνα με τον κ. Τερεζάκη, η πιθανότητα ατυχήματος ήταν μηδενική. «Οι διαδρομές ήταν ασφαλισμένες, με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, δεν ετίθετο θέμα σύγκρουσης μεταξύ δύο συρμών, γιατί δεν μπορούσε να μπει άλλος συρμός στην ίδια γραμμή για να υπάρξει σύγκρουση», εξηγεί ο κ. Τεραζάκης. «Θα ήταν αδύνατο να έρθει και άλλος συρμός από πίσω, προς την ίδια κατεύθυνση με τον προαστιακό, γιατί ο οδηγός του θα έβλεπε κόκκινο φωτόσημο, αφού η γραμμή ήταν κατειλημμένη από άλλο τρένο», συμπληρώνει ο κ. Τερεζάκης.

Πινγκ – πονγκ και… «κρυφτούλι»

Την καταγγελία έκανε η Πανελλήνια Ένωση Προσωπικού Έλξης (σ.σ. μηχανοδηγοί). Σύμφωνα με την ΕφΣυν που τη δημοσιοποίησε, ο μηχανοδηγός του προαστιακού, όταν είδε πως τα κλειδιά ήταν στραμμένα σε λάθος πορεία και ότι τον έστελναν προς το Μετρό, προσπάθησε να επικοινωνήσει με τους ρυθμιστές του ΟΣΕ στο ΣΚΑ, χωρίς να λάβει απόκριση.

Μάλιστα, όπως αναφέρει το ίδιο ρεπορτάζ, τότε αποφάσισε να προχωρήσει στη γραμμή του μετρό με χαμηλή ταχύτητα, παρόλο που δεν προβλέπεται από τον κανονισμό, για να γίνει αντιληπτός ο συρμός από τον αισθητήρα. Όντως, η εσφαλμένη πορεία έγινε αντιληπτή από την τηλεδιοίκηση του ΣΚΑ και μόνο τότε απάντησε ο ρυθμιστής του ΟΣΕ και του ζήτησε να γυρίσει με την όπισθεν.

Οι συνεχείς προσπάθειες του newsit.gr να επικοινωνήσει με τον πρόεδρο της ΠΕΠΕ κ. Δημήτρη Κουτσιαύτη, προκειμένου να εξακριβωθεί η εγκυρότητα αυτών των πληροφοριών, – μέχρι ώρας – παραμένουν άκαρπες. Να σημειωθεί ωστόσο ότι ο κ. Κουτσιαύτης είναι ο μηχανοδηγός, ο οποίος είχε τιμωρηθεί με ποινή 45 ημερών επειδή είχε παραβιάσει κόκκινο σηματοδότη τις παραμονές των περασμένων Χριστουγέννων: «Προφανώς έκανα λάθος τότε» έχει πει σε δηλώσεις του στο «Έθνος». Παράλληλα, ήταν εκείνος που κατάλαβε το λάθος που παραλίγο να οδηγήσει στη σύγκρουση δύο συρμών, ανάμεσα στους σταθμούς της Αθήνας και των Αγίων Αναργύρων, στις 13 Σεπτεμβρίου.

Ο… αντάρτης μηχανοδηγός

«Υπήρχαν ενδείξεις στα φωτοσήματα που έλεγαν σαφέστατα στον μηχανοδηγό ότι πάει σε λάθος διαδρομή, που δεν είχε επουδενί δικαίωμα να πάει. Το έβλεπε αυτό, εντούτις παραβίασε τα δύο φωτοσήματα, που του έδιναν αυτή την εντολή και αντί να σταματήσει πριν από αυτά, σταμάτησε μετά από αυτά. Το γιατί το έκανε αυτό, θα πρέπει να το εξηγήσει στην εταιρεία του», επισημαίνει ο κ. Παναγιώτης Τερεζάκης.

Και οι ευθύνες

Στην ανακοίνωση που εξέδωσε ο ΟΣΕ γίνεται γνωστό ότι ο τηλεδιοικητής του ΣΚΑ, που δεν διόρθωσε τη χάραξη της γραμμής, τέθηκε σε αργία και είναι υποχρεωμένος σε επανεκπαίδευση, με το ερώτημα αν μπορεί να επανέλθει στην υπηρεσία. Παράλληλα με τον ΟΣΕ, το περιστατικό διερευνά και η Hellenic Train,  η οποία έκανε γνωστό ότι «έχει ενεργοποιηθεί η πειθαρχική διαδικασία για την απόδοση ευθυνών. Το προσωπικό που εμπλέκεται στο περιστατικό έχει τεθεί σε διαθεσιμότητα».

Για το θέμα παρενέβη και ο προϊστάμενος της εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών, Αριστείδης Κορέας, δίνοντας εντολή για τη διενέργεια κατεπείγουσας έρευνας. Στο πλαίσιο της επείγουσας έρευνας την οποία θα διενεργήσει ο εισαγγελέας κ. Ανδρέου θα διερευνηθεί αν έχουν διαπραχθεί τυχόν αξιόποινες πράξεις και από ποια συγκεκριμένα πρόσωπα.

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version