Το όνομά του είναι Τριαντάφυλλος Ξυλούρης, έχει καταγωγή (όπως εύλογα… φανταστήκατε εξαιτίας του επιθέτου του) από την Κρήτη, είναι μόλις 30 ετών κι έχει καταφέρει να εθίσει περισσότερους από 1.000.000 χρήστες στον κόσμο του Quizdom.
Ένας νέος επιχειρεί στην Ελλάδα της κρίσης και τα καταφέρνει. Αυτή η φράση θα μπορούσε να συνοψίσει την ιστορία του Τριαντάφυλλου, ο οποίος βαρέθηκε τα μαθηματικά και αποφάσισε να κάνει κάτι δικό του. Κάτι που βέβαια ήξερε πως θα γίνει από τα 14 του χρόνια, όταν και πούλησε το πρώτο παιχνίδι που δημιούργησε.
Για όσους δεν γνωρίζουν το Quizdom που έχει κάνει… πάταγο, να σημειώσουμε πως πρόκειται για ένα παιχνίδι ερωτήσεων σε κινητά iOS και Android. Μία ερώτηση, τέσσερις πιθανές απαντήσεις. Πως τότε, κάτι τόσο απλό κατάφερε να διαγράψει μία τόσο εντυπωσιακή πορεία και να γίνει σημείο αναφοράς;
Με πολύ απλά λόγια μας εξήγησε την συνταγή της επιτυχίας του ο Τριαντάφυλλος, τον οποίο συναντήσαμε στο κέντρο της Αθήνας. Μία συνάντηση που ξεκίνησε με μία ανακουφιστική ηλιοφάνεια και ολοκληρώθηκε με μία ακατανόητη καταιγίδα.
Η πραγματική “καταιγίδα” ωστόσο, ήταν ο Τριαντάφυλλος. Κι αυτό γιατί σαν… σωστός μαθηματικός, εξιστορούσε το προσωπικό του, απόλυτο success story, σαν να σου λέει πως 1+1=2!
Ποιος είναι όμως ο Τριαντάφυλλος Ξυλούρης;
Τριαντάφυλλος: “Εγώ γεννήθηκα και μεγάλωσα στην Γερμανία. Σπούδασα μαθηματικά, έκανα διδακτορικό στα μαθηματικά, είχα ασχοληθεί και με προγραμματισμό και με ενδιέφεραν πάντα τα IT startups. Μεγάλωσα στην δεκαετία του ’90 που άρχισαν τα πρώτα startups, όπως το ebay, το amazon. Όλοι τότε είχαμε έναν υπολογιστή και λέγαμε γιατί να μην κάνουμε ένα δικό μας;
Είχα προγραμματίσει όταν ήμουν 13 το πρώτο μου παιχνίδι, το πούλησα όταν ήμουν 14, στα 18 είχα εταιρεία που πουλούσε ιστοσελίδες οπότε πάντα σκεφτόμουν να κάνω κάτι. Δεν το έκανα, σπούδασα μαθηματικά και δούλεψα σαν σύμβουλος εταιρειών αλλά μετά σκέφτηκα ότι ήρθε η ώρα να κάνω κάτι δικό μου. Είχα πολλές ιδέες και μία από αυτές ήταν το Quizdom, σαν social παιχνίδι. Ήμασταν πολλά άτομα στην αρχή αλλά κυρίως εγώ. Ήμουν full time και έβαλα όλα τα έξοδα που χρειάζονταν από χρήματα που είχα μαζέψει από την εταιρεία που εργαζόμουν. Είχα δει μαζί με άλλους ότι είναι ένα πολύ ωραίο concept που υπάρχει σε πολλές χώρες και γλώσσες. Έκανα έρευνα και είδα ότι δεν υπήρχε κάτι τέτοιο στην Ελλάδα” απαντά κάνοντας… απλή υπόθεση την επόμενη ερώτηση.
Γιατί Ελλάδα και όχι Γερμανία εφόσον ήσουν ήδη εκεί;
Τριαντάφυλλος: “Τότε ήμουν στην Γερμανία, αλλά σκεφτόμουν να κάνω ένα IT project ειδικά με προγραμματιστές στην Ελλάδα επειδή αρχικά μου άρεσε η Ελλάδα και την αγαπώ. Την ήξερα από τις διακοπές και τους συγγενείς μου και ήθελα να κάνω κάτι στην Ελλάδα. Από την άλλη ήξερα ότι υπάρχουν πολλοί καλοί προγραμματιστές στην Ελλάδα που δεν τους απορροφάει τόσο γρήγορα η οικονομία. Αυτοί οι δύο λόγοι με έκαναν να ασχοληθώ περισσότερο με τη χώρα μας, μήπως μπορώ να βοηθήσω κι εγώ με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Γι’ αυτό αποφάσισα να κάνω το Quizdom. Η απόφαση πάρθηκε στις αρχές του 2014 και βγήκαμε live στις 31 Ιουλίου του 2014 σε iOS και σε Android παράλληλα.
Στην Γερμανία επίσης υπήρχαν πολλές εφαρμογές που θα ήταν ανταγωνιστικές γι’ αυτό το απέκλεισα. Υπήρχαν άλλες χώρες που από άποψη πληθυσμού ήταν καλύτερες επιλογές. Σε μία τέτοια εφαρμογή δεν θα μιλήσεις για χώρα αλλά για γλώσσα. Οπότε αν το δεις “ελληνόφωνα”, μετράς μαζί με την Κύπρο περίπου 12 εκατομμύρια πληθυσμό που είναι σχετικά μικρός. Επίσης τα λεφτά που θα βγάλεις ανά χρήστη θα είναι σίγουρα λιγότερα από τις περισσότερες αναπτυσσόμενος χώρες. Κι αυτό γιατί ο ρυθμός των διαφημίσεων θα είναι πιο χαμηλός. Από άποψη business λοιπόν, αν βάλεις την Ελλάδα σε ένα excel μαζί με άλλες 50 χώρες και δεις το market potential, θα είναι πολύ κάτω. Έλα όμως που είμαι Έλληνας και μ’ αρέσει η Ελλάδα και πήγε πάνω! Μερικές φορές χρειάζεται να είσαι και κοντά στην κουλτούρα”.
Τι κάνει το Quizdom τόσο ιδιαίτερο; Και ρωτάω γιατί σαν concept είναι κάτι που συναντάς σε αρκετά παιχνίδια.
Τριαντάφυλλος: “Το γεγονός ότι υπάρχει παντού, είναι ένδειξη ότι είναι ένα καλό concept. Είναι πιο πολύ θετικό ότι υπάρχει παντού παρά αρνητικό. Επίσης είναι εθιστικό γιατί διαλέγεις κάτι και θέλεις να είναι σωστό. Κι αν δεν είναι σωστό, στο Quizdom γίνεται κόκκινο και βγάζει κι έναν όχι ευχάριστο ήχο, οπότε θα παίξεις μέχρι να βγει πράσινο και να ακουστεί ένας ευχάριστος ήχος. Άρα είναι και ψυχολογικά εθιστικό κι ακόμη περισσότερο ενώ το παίζεις σε κινητό και πατάς τις απαντήσεις για να βγουν αυτοί οι ήχοι. Το δεύτερο κομμάτι είναι πως μέχρι τώρα δεν μπορούσες να παίξεις εναντίον άλλων παικτών κι αυτό είναι η πρωτοτυπία του παιχνιδιού. Ακόμη στα θετικά βάζουμε ότι μαθαίνεις πράγματα και δεν χάνεις τον χρόνο σου άσκοπα, ενώ τα levels και τα rankings δημιουργούν και λίγο ανταγωνισμό. Τέλος, νομίζω ότι δίνουμε έναν καλό συνδυασμό ερωτήσεων. Και εύκολες και δύσκολες και αστείες και περίεργες, κάτι που νομίζω ότι κάνει το παιχνίδι ευχάριστο και διασκεδαστικό”.
Το ότι η βάση είναι στην Γερμανία, αφορούσε μόνο στο ότι ζούσες εκεί ή έπαιξε ρόλο και το πολιτικό κλίμα στην Ελλάδα για να μην την επιλέξεις ως έδρα;
Τριαντάφυλλος: “Δεν έπαιξε τόσο μεγάλο ρόλο. Ήταν πιο εύκολο γιατί συνεχίζω να διατηρώ επαφές στην Γερμανία και είμαι πολύ συχνά εκεί. Ήξερα καλύτερα τα φορολογικά της Γερμανίας και έχω κι έναν φοροτεχνικό εκεί που με βοήθησε. Επειδή σκοπεύουμε να το κάνουμε παγκοσμίως, η νομική βάση της εταιρείας είναι στην Γερμανία. Βέβαια έχω ακούσει το ότι εδώ οι νόμοι μπορούν να σου δυσκολέψουν τη ζωή. Δεν μπορώ να τα κρίνω. Με το ελληνικό κράτος δεν υπάρχει κάποια εμπλοκή αλλά ο λόγος είναι ότι σκεφτόμασταν να έχει το project παγκόσμια βάση. Ούτως ή άλλως οι εφαρμογές αυτές διατίθενται μέσω των app stores που είναι μία παγκόσμια κοινότητα. Δηλαδή νομικά παρέχουμε μία εφαρμογή παγκοσμίως.
Όσον αφορά στην Ελλάδα, προφανώς υπάρχουν προβλήματα αλλά το πιο σπουδαίο είναι ότι στην Ελλάδα λείπει η νοοτροπία για να δημιουργήσει κάποιος κάτι τέτοιο. Από την μία λείπουν κάποιες γνώσεις και η εμπειρία στον τομέα του start up. Τα IT start ups λειτουργούν με μία πολύ διαφορετική λογική που δεν είναι δύσκολη αλλά πρέπει να την μάθεις. Στην Ελλάδα υπάρχει πιο πολύ το προσωπικό στυλ, δηλαδή κάποιος να δημιουργεί κάτι τέλειο αλλά χρονοβόρο. Τα IT λειτουργούν διαφορετικά. Ξεκινάς γρήγορα, παίρνεις feedback, κάνεις ό, τι θέλουν οι άλλοι.
Επίσης λείπει το όραμα. Οι νέοι Έλληνες δεν πιστεύουν ότι μπορούν να δημιουργήσουν κάτι. Έχουν χάσει την ελπίδα τους κάτι που είναι τραγικό. Δεν μπορώ να πω τι φταίει αλλά από όσα έχω δει, για να προωθηθεί κάτι στην Ελλάδα χρειάζεται περισσότερο η «γνωριμία» και λιγότερο το ότι έχω ένα φοβερό product και γι’ αυτό το αγοράζουν. Γι’ αυτό ίσως δεν έχουν αυτό το όραμα κι έχουν χάσει την ελπίδα. Πιστεύουν ότι είναι «μικροί» ότι δεν μπορούν να βγάλουν κάτι διαφορετικό. Εδώ όποιος είναι κάτω των 30 θεωρείται μικρός. Στην Αμερική ο 30άρης έχει κάνει τρεις εταιρείες”.
Η συζήτηση δεν θα μπορούσε να μην αποκτήσει πολιτικό «χρώμα» αφού όπως μας εξηγεί ο Τριαντάφυλλος, η επιτυχία ή μη του οποιουδήποτε εγχειρήματος είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με το πολιτικό σκηνικό.
Πως βλέπεις την πολιτική κατάσταση στην Ελλάδα σαν νέος που επιχειρεί;
Τριαντάφυλλος: “Πρώτα απ’ όλα, έχω δει ότι ιδιαίτερα μετά τον Δεκέμβρη που άρχισε μεγαλύτερη πολιτική αστάθεια, έχει μειωθεί ο ρυθμός στις διαφημίσεις. Υπάρχει πολιτική αστάθεια, οι εταιρείες δεν επενδύουν τόσο πολύ, δεν έχουν πολλά budget, δεν παίρνουν λεφτά απ’ έξω, οπότε σίγουρα και στα νούμερα που βλέπω, πιστεύω ότι επηρεάζει αρνητικά η πολιτική αστάθεια την οικονομία. Πλέον με την πολιτική αστάθεια, η πρόβλεψη δείχνει πως τα χρήματα από τις διαφημίσεις έχουν μειωθεί στο μισό.
Το βλέπω και στις συνεργασίες. Κάνουμε συζητήσεις και υπάρχουν συνεργάτες που λένε το εξής: «Εννοείται ότι αν ο Τσίπρας δεν υπογράψει το μνημόνιο την ξεχνάμε την συνεργασία. Καταλαβαίνεις ότι δεν θα γίνει τίποτα επειδή δεν υπάρχουν λεφτά». Από την άλλη, η Ελλάδα είναι στον αέρα τα τελευταία πέντε χρόνια. Πάντα λειτουργεί με τον σκεπτικό ότι δουλεύουμε κι ελπίζουμε να μην έρθει η… «κλωτσιά» από την πολιτική.
Σίγουρα θα είχαμε περισσότερες συνεργασίες αν δεν ήταν έτσι η κατάσταση. Όλοι στις εταιρείες κάθονται με το ένα πόδι στο φρένο όταν βλέπουν νόμους να αλλάζουν. Όσοι έχουν ένα συγκεκριμένο budget για να κάνουν επενδύσεις, αυτή την στιγμή θα κάνουν τα μισά. Αν δεν υπήρχε αυτό το ερωτηματικό, δηλαδή αν θα είμαστε τον επόμενο μήνα στο ευρώ ή αν θα πληρωθούν οι συντάξεις και ήξεραν όλοι ότι είμαστε σταθεροί, τότε θα «έπαιρνε φόρα» η χώρα. Αυτή την στιγμή είμαστε στον πάτο και δεν βγαίνουμε επειδή υπάρχει αυτή η αβεβαιότητα”.
Πως γεννήθηκε το όνομα του παιχνιδιού;
Τριαντάφυλλος: “Έχω μία φίλη που είναι ειδικός σε αυτό το κομμάτι, την Σοφία Παπαπολύζου, η οποία βρήκε το όνομα. Βέβαια είχαμε μία μεγάλη λίστα με πολλά ονόματα και μετά από μερικά κριτήρια την περιορίσαμε. Αυτό είχε να κάνει με το πως ακούγεται το όνομα, αν μπορείς να το γράψεις, αν μπορείς να το θυμηθείς. Έτσι φτάσαμε στα 10 ονόματα και μετά από ένα γκάλοπ καταλήξαμε στο Quizdom. Εγώ είχα σκεφτεί κάποια που μου άρεσαν περισσότερο όπως το quizclub, το quizfun, το quizwar, το quizfriends ή ακόμη και απλά το “κουϊζ!” στα ελληνικά, που έφτασε στα 3 τελευταία αλλά τελικά καταλήξαμε στο Quizdom”.
Στην συνέχεια ρωτήσαμε τον Τριαντάφυλλο σχετικά με τα έσοδα που αποφέρει το Quizdom, αλλά και ίσως το πιο σημαντικό κομμάτι που αφορά στην επόμενη μέρα. Εξελίσσεις περαιτέρω το Quizdom ή φτιάχνεις κάτι νέο;
Τριαντάφυλλος: “Τα έσοδά μας έρχονται από διαφημίσεις και In app αγορές (σ.σ. αγορές μέσα στην εφαρμογή). Ο αρχικός, μίνιμουμ στόχος ήταν οι 200.000 λήψεις. Είχα φιλοδοξίες για πολύ μεγάλα νούμερα και το έκανα με αυτή την ελπίδα. Πως πάει κάποιος στην Ολυμπιάδα που είναι καλός κι έχει την ελπίδα να πάρει το χρυσό; Μπορεί να έχουν δέκα άτομα την ελπίδα αλλά ένας θα το πάρει. Εγώ ήξερα ότι πήγαινα για το χρυσό και ίσως οι 1.000.000 λήψεις που φτάσαμε είναι το χρυσό. Ήξερα ότι οι πιθανότητες είναι λίγες αλλά πίστευα στο concept. Τελικά τις 200.000 λήψεις τις φτάσαμε περίπου στις 20 Ιανουαρίου του 2015 και το 1.000.000 στις 16 Μαϊου.
Αυτή την στιγμή ασχολούμαστε κυρίως με την βελτίωση του Quizdom. Σε λίγες εβδομάδες θα αλλάξει ριζικά, αφού θα μπορεί ο χρήστης να βάζει και φωτογραφία στο προφίλ του. Ήδη αυτή την στιγμή πάρα πολλοί χρησιμοποιούν το chat, περίπου το 20% των παικτών. Θέλουμε να γίνει πιο social, επίσης βάζουμε συνεχώς νέες ερωτήσεις αφού πλέον υπάρχουν 20.000 από 4.000 που ξεκινήσαμε και θέλουμε να πάμε το Quizdom και σε άλλες χώρες.
Ωστόσο σκεφτόμαστε κι ένα νέο παιχνίδι, το οποίο βρίσκεται στα σκαριά. Πάλι ένα social game, παιχνίδι εναντίον άλλων χρηστών. Η αρχική ιδέα υπάρχει, αλλά θα αργήσει ακόμα γιατί έχει πολλή δουλειά το Quizdom”.
Έχεις αντιληφθεί πάντως ότι το παιχνίδι έχει δημιουργήσει μία φρενίτιδα;
Απατώντας σχετικά με την ανταπόκριση των χρηστών, ο Τριαντάφυλλος μιλά με αφοπλιστική ειλικρίνεια και περιγράφει τον… “αθάνατο Έλληνα!”.
Τριαντάφυλλος: “Υπάρχουν χρήστες που παίζουν και 10 ώρες την ημέρα. Εμείς βλέπουμε πόσα παιχνίδια παίζουν οι χρήστες την ημέρα και κάποιοι παίζουν ακόμη και 300 σε 24 ώρες. Επίσης παίρνουμε πάρα πολλά μηνύματα κάθε μέρα. Οι πιο πολλοί στέλνουν πολύ θετικά σχόλια, κάποιοι κάνουν παρατηρήσεις και υπάρχει κι ένα 5% που βρίζουν την μάνα μας! Για τα πάντα! Επειδή τους βγήκε μια διαφήμιση, επειδή μπορεί να “κράσαρε” κάπου… Βρίζουν πολύ, δεν το πίστευα! Όταν αρχίσαμε να βάζουμε κάποιες διαφημίσεις, μας έγραψε κάποιος: “Γ@ΜΩ ΤΙΣ ΔΙΑΦΗΜΙΣΕΙΣ ΣΑΣ!!!”.
Εδώ να σημειώσουμε πως στην συνέχεια ο Τριαντάφυλλος μας είπε πως αυτό το μήνυμα συνοδεύτηκε από μία βρισιά η οποία δεν γίνεται να… δημοσιευτεί! Και συνεχίζει απολαυστικός ο Τριαντάφυλλος: “Δεν το’ ξερα αυτό, δεν το είχα ακούσει ξανά! Ρώτησα αν είναι κάτι αρνητικό, φαντάστηκα ότι μάλλον δεν είναι θετικό αλλά δεν το’ ξερα, δεν το πίστευα.
Επίσης στην αρχή κάποιοι βρήκαν ένα «παραθυράκι» για να κλέβουν! Δηλαδή έβλεπαν την σωστή απάντηση, έκλειναν την εφαρμογή, έμπαιναν ξανά και την έβαζαν σωστά! Το κλείσαμε αυτό το «παραθυράκι» αλλά όταν υπήρχε και βλέπαμε ότι κάποιοι το έκαναν, τους λέγαμε ευγενικά να προσέξουν γιατί διαμαρτύρονταν οι υπόλοιποι χρήστες… Και μας απαντούσαν: Με ποιο δικαίωμα λέτε ότι έκλεψα, δεν ντρεπόσαστε, το παιχνίδι είναι άθλιο, είστε ανίκανοι, γελοίοι και πολλά άλλα τέτοια. Έτσι γνωρίσαμε και την ομάδα των Ελλήνων που τους αρέσει να βρίζουν. Παντού ισχύει αυτό αλλά οι βρισιές που υπάρχουν στην Ελλάδα δεν συνηθίζονται αλλού!
Εδώ ό, τι κι αν κάνεις δεν αλλάζει αυτό. Και να τους χαρίσεις 1 εκατομμύριο ευρώ θα σε βρίσουν που δεν τους χάρισες δύο. Υπάρχει ο Έλληνας που αν δει εσένα να περπατήσεις πάνω στο νερό, θα πει «κοίτα τον μαλάκα ούτε κολύμπι δεν ξέρει». Είναι στο dna τους αλλά οι Έλληνες έχουν περισσότερη ψυχή και ίσως γι’ αυτό να βρίζουν περισσότερο. Αλλά αυτή η ψυχή τους κάνει και πιο συμπαθείς”, καταλήγει δείχνοντας μάλλον να δίνει ένα ελαφρυντικό στην… επιστημονικών επιπέδων αθυροστομία των Ελλήνων.
Λίγο πριν την τελευταία στροφή της συνέντευξης, ρωτήσαμε τον Τριαντάφυλλο ποιες είναι οι αντιδράσεις των ανθρώπων που μαθαίνουν ότι είναι ο… mr. Quizdom και η απάντηση έχει και πάλι χρώμα… “γαλανόλευκο”!
“Ένας ταξιτζής όταν το έμαθε πήρε τηλέφωνο καθ’ οδόν την μάνα του για να της το πει! Έπαιζε πολύ με την μάνα του και το κορίτσι του… Είναι ενδιαφέρον ότι πήρε τη μάνα του κι όχι το κορίτσι του! Αγαπάμε νομίζω οι Έλληνες τις μάνες μας!”
Επιστρέφοντας στις ιδέες που απορρίφθηκαν πριν το Quizdom πάρει την τελική του μορφή, σας παρουσιάζουμε τα… “κομμένα”!
Από ονοματολογία μέχρι γραφικά και χρώματα, οι τελικές επιλογές του παιχνιδιού φάνηκαν πως δικαιώνουν τους συντελεστές.
Βεβαίως για εμάς ως απλοί θεατές, είναι εύκολο να κρίνουμε το… plan B του Τριαντάφυλλου Ξυλούρη, την στιγμή που το plan A έχει γράψει ήδη την δική του ιστορία στον κόσμο των mobile apps, με περισσότερους από 1.000.000 χρήστες μόλις 10 μήνες μετά την “γέννησή” του.
Αυτό είναι το Quizdom και κάνοντας τους… προ Χριστού προφήτες, στοιχηματίζουμε πως το όνομα του Τριαντάφυλλου Ξυλούρη θα το θυμόμαστε στο μέλλον με πολλές ακόμη αφορμές εκτός της πρώτης μεγάλης του επιτυχίας.