Με μνημόνιο συνεργασίας, μεταξύ του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, του Δήμου Αθηναίων, της Αττικό Μετρό ΑΕ και της Ανάπλασης Αθήνας ΑΕ, καθορίζονται κοινές δράσεις κατά την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό, με διπλό στόχο: Τα έργα να επιβαρύνουν στο ελάχιστο την καθημερινότητα των πολιτών και η Αθήνα να μη χάσει ούτε ένα δέντρο, αντίθετα να φυτευτούν ακόμη περισσότερα.
Το μνημόνιο συνεργασίας για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας υπεγράφη σήμερα στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή, τον Δήμαρχο Αθηναίων, κ. Κώστα Μπακογιάννη, τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Αττικό Μετρό ΑΕ, κ. Νίκο Κουρέτα και τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Ανάπλασης Αθήνας ΑΕ, κ. Χρόνη Ακριτίδη.
Το παρών στην εκδήλωση έδωσαν επίσης ο Υφυπουργός Υποδομών, κ. Γιώργος Καραγιάννης και ο Πρόεδρος της Αττικό Μετρό ΑΕ, κ. Νίκος Ταχιάος.
«Κάνουμε ένα ακόμα βήμα, και μάλιστα ένα ιδιαίτερα κρίσιμο βήμα, για την κατασκευή του έργου που θα αλλάξει θεαματικά προς το καλύτερο την καθημερινή ζωή των πολιτών στην Αθήνα», τόνισε κατά την υπογραφή του μνημονίου συνεργασίας ο κ. Καραμανλής και πρόσθεσε:«Κάνουμε το πιο καθοριστικό βήμα για τη σωστή κατασκευή αυτού του μεγάλου έργου. Και δείχνουμε στην πράξη, πώς πρέπει να γίνονται τα έργα στην Ελλάδα. Ενώνοντας δυνάμεις. Αθροίζοντας τεχνογνωσία, εμπειρία και προσπάθεια. Και δουλεύοντας όλοι μαζί, για το καλό των πολιτών και του τόπου μας».
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών εξήγησε ότι με το μνημόνιο συνεργασίας: «Συμφωνούμε τι πρέπει να κάνει ο καθένας και τι να κάνουμε όλοι μαζί, ώστε η νέα Γραμμή του Μετρό μας, που οι Αθηναίοι την περιμένουν τόσα χρόνια, να κατασκευαστεί:
-με τη μεγαλύτερη δυνατή ταχύτητα,
-με τη μικρότερη δυνατή όχληση για τους πολίτες,
-με την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση από τα έργα για τις γειτονιές της Αθήνας και την καθημερινότητά τους,
-όχι απλώς χωρίς περιβαλλοντικό κόστος κατά τη διάρκεια των εργασιών, αλλά με σαφές περιβαλλοντικό όφελος, δηλαδή όχι λιγότερα αλλά περισσότερα δέντρα,
-με απόλυτη προστασία των έργων τέχνης και πολιτισμού που βρίσκονται στους χώρους των εργοταξίων
-και τελικά, η ολοκλήρωση της Γραμμής 4, να σημαίνει όχι μόνο μια πιο ανθρώπινη Αθήνα, αλλά και μια ακόμα πιο όμορφη Αθήνα».
Τα βασικά στοιχεία του έργου
Ο κ. Καραμανλής υπενθύμισε ορισμένα βασικά στοιχεία για το έργο της Γραμμής 4:Πρόκειται για το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που γίνεται στη χώρα μας, προϋπολογισμού 1,2 δισ. ευρώ.
Ένα έργο το οποίο όταν το παρέλαβε η Κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν όχι απλώς μπλοκαρισμένο επί χρόνια, αλλά έμοιαζε σαν ένας άλυτος γρίφος. «Όμως τον λύσαμε. Το ξεμπλοκάραμε. Και σήμερα που μιλάμε, τα έργα Μετρό στην Αθήνα, μετά από τόσα χρόνια, έχουν ήδη πάρει μπρος», τόνισε.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε ότι θεωρεί τη Γραμμή 4 ως το σημαντικότερο έργο της τελευταίας 20ετίας στην πρωτεύουσα, μαζί με την Αττική Οδό. Γιατί θα αλλάξει την καθημερινότητα του πολίτη στο λεκανοπέδιο και θα δώσει τεράστια ώθηση στην οικονομία.
«Όσοι ζούμε στην Αθήνα, γνωρίζουμε από πρώτο χέρι πόσο κρίσιμο είναι το Μετρό για την καθημερινότητα της πόλης. Αν όμως δει κανείς πόσους σταθμούς Μετρό έχει η ελληνική πρωτεύουσα σε σχέση π.χ. με τη Μαδρίτη, θα καταλάβει ότι η χώρα μας είναι αρκετά πίσω», επισήμανε ο κ. Καραμανλής και ανέφερε ότι στο Παρίσι η μέση πυκνότητα σταθμών του Μετρό είναι τέσσερις ανά τετραγωνικό χλμ. αστικού χώρου, όταν στην Αθήνα αντίστοιχα και με τους νέους σταθμούς της Γραμμής 4 η μέση πυκνότητα θα φθάσει πλέον τον ένα σταθμό ανά τετραγωνικό χλμ. αστικού χώρου.
Από την πλευρά του ο Δήμαρχος Αθηναίων κ. Κώστας Μπακογιάννης στην ομιλία του ανέφερε μεταξύ άλλων: «Διερμηνεύοντας τα συναισθήματα της ομάδας του Δήμου Αθηναίων, θα ήθελα να πω πως σήμερα έχουμε μεγάλη χαρά και ενθουσιασμό, διότι όλοι μαζί κάνουμε ένα πάρα πολύ μεγάλο και σημαντικό βήμα για την πόλη της Αθήνας.
Το μνημόνιο συνεργασίας που υπογράψαμε είναι αντιπροσωπευτικό μιας νέας κουλτούρας και νοοτροπίας που θέλει την τοπική αυτοδιοίκηση και το κεντρικό Κράτος να λειτουργούν συμπληρωματικά, -ο καθένας στις αρμοδιότητές του, αλλά συνεργατικά: Από «πάνω προς τα κάτω» για το Κράτος, από «κάτω προς τα πάνω» για τον Δήμο Αθηναίων.
Τι σημαίνει για την Αθήνα η Γραμμή 4 του Μετρό
Η Γραμμή 4 έχει σχεδιαστεί με σκοπό την εξυπηρέτηση πολλών πυκνοκατοικημένων περιοχών του κέντρου της Αθήνας και γι’ αυτό προβλέπεται η κατασκευή νέων σταθμών σε κομβικά σημεία του κέντρου, όπως είναι τα Εξάρχεια ή το Κολωνάκι.
Πρακτικά, σε 8 χρόνια, όταν πραγματοποιηθεί το πρώτο δρομολόγιο, αυτό θα σημαίνει:
-340.000 επιβάτες,
-53.000 λιγότερα αυτοκίνητα στο δρόμο,
-1.216 μεγαβατώρες εξοικονόμηση ενέργειας,
-318 τόνοι λιγότερες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα.
Το πρώτο τμήμα του έργου, του οποίου η κατασκευή έχει ξεκινήσει, έχει μήκος 13 χιλιόμετρα. Από το άλσος Βεΐκου, πάει στην Κυψέλη, τα Δικαστήρια, τα Εξάρχεια, το Κολωνάκι, τον Ευαγγελισμό, την Καισαριανή, την Πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου και καταλήγει στο Γουδή. Με 15 νέους σταθμούς, σε τέσσερις Δήμους.
Οι 7 από αυτούς τους 15 σταθμούς -και μάλιστα αυτοί που είναι στις πιο πυκνοκατοικημένες περιοχές- βρίσκονται στον Δήμο Αθηναίων. Εξ ου λοιπόν και κρίθηκε αναγκαίο το μνημόνιο συνεργασίας.
«Είναι κατανοητό και αναμενόμενο ότι ένα τόσο μεγάλο έργο, που κατασκευάζεται εντός του αστικού ιστού, σε συγκεκριμένα σημεία μπορεί να επιφέρει και ορισμένες παροδικές δυσκολίες στην καθημερινότητα των πολιτών. Η δέσμευσή μας είναι αυτές οι δυσκολίες να είναι οι μικρότερες δυνατές. Όσο γίνεται πιο περιορισμένες τοπικά. Όσο γίνεται πιο σύντομες χρονικά. Και όσο γίνεται πιο ήπιες», τόνισε ο κ. Καραμανλής.
«Άλλωστε, μένω και ο ίδιος στο κέντρο της Αθήνας, μένω και ο ίδιος κοντά σε σταθμό του Μετρό και γνωρίζω από προσωπική εμπειρία πώς μπορεί να δυσκολέψουν την καθημερινότητά σου οι εργασίες, αλλά και πόσο καλύτερη κάνει τη ζωή σου και τη ζωή της οικογένειάς σου το έργο όταν ολοκληρωθεί και πλέον λειτουργεί», πρόσθεσε.
Επτά δεσμεύσεις προς τους κατοίκους της Αθήνας
Όπως αναφέρθηκε, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, αναλαμβάνει απέναντι στους Αθηναίους και τις Αθηναίες επτά δεσμεύσεις:
1.Να δουλέψουμε με ταχύτητα και να συνεργαστούμε χωρίς εγωισμούς και «μπαλάκι ευθυνών». Έτσι πρέπει να γίνονται τα μεγάλα έργα.
2.Να μην χάσει η Αθήνα ούτε ένα δέντρο. Αντιθέτως να αποκτήσει ακόμα περισσότερα. Συνολικά μιλάμε για πάνω από 1.300 μεταφυτεύσεις και 2.700 νέα δέντρα.
3.Να είναι τα εργοτάξια όσο γίνεται πιο περιορισμένα τοπικά και αναβαθμισμένα αισθητικά. Κάθε αναγκαία εργασία να ενοχλεί όσο το δυνατόν λιγότερο.
4.Να υπάρχει πρόνοια για κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και έγκαιρη ενημέρωση.
5.Να προφυλάξουμε με τη μέγιστη προσοχή τα έργα τέχνης και πολιτισμού της πόλης.
6.Κάθε σταθμός που ολοκληρώνεται, να σημαίνει και ανάπλαση της περιοχής. Με νέο αστικό εξοπλισμό, νέο ηλεκτροφωτισμό, πράσινο. Μια Αθήνα ακόμα πιο όμορφη.
7.Και τελικά, να παραδώσουμε ένα έργο σύγχρονο, φιλικό προς το περιβάλλον και απόλυτα λειτουργικό, που πραγματικά θα αλλάξει τη ζωή στην πόλη».
Για τον σταθμό «Εξάρχεια»
«Ο Δήμος Αθηναίων και το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, τα τελευταία χρόνια έχουν κάνει μια πολύ συντονισμένη προσπάθεια, έτσι ώστε τα Εξάρχεια να μην είναι αυτό που πολλοί θεωρούν ότι είναι. Εμείς, από την πλευρά μας, ήδη έχουμε κάνει τις απαραίτητες μετρήσεις και συνεπώς δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω σε αυτό. Θέλω να διαβεβαιώσω, ότι δέσμευση της κυβέρνησης και του ίδιο του πρωθυπουργού είναι ότι δεν πρόκειται να κάνουμε πίσω.
Για το ίδιο θέμα ο Δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης είπε: «Είναι πολύ ξεκάθαρο αυτό το οποίο κάποιοι επιχειρούν να κάνουν στα Εξάρχεια, όμως οι μάσκες έχουν πέσει. Επιχειρούν -και αυτό είναι παγκόσμια πρωτοτυπία- να πολιτικοποιήσουν και να ιδεολογικοποιήσουν τον σταθμό του ΜΕΤΡΟ. Λες και υπάρχουν αριστερά ή δεξιά βαγόνια. Και αντιλαμβάνεστε πως αυτό δε μπορεί να γίνει ανεκτό. Διότι δε μπορεί να επιτρέψει ο Δήμος Αθηναίων -όπως είμαι σίγουρος ότι δεν πρόκειται να επιτρέψει και η Κυβέρνηση- να εργαλειοποιηθούν οι ζωές των κατοίκων των Εξαρχείων, και οι ίδιοι οι κάτοικοι των Εξαρχείων να κρατούνται ως όμηροι για να εξυπηρετηθούν τα όποια μικροπολιτικά συμφέροντα ή ιδεοληπτικές θεωρήσεις. Ο Δήμος Αθηναίων είναι παρών στα Εξάρχεια, όπως είναι και στις υπόλοιπες 128 γειτονιές της Αθήνας. Τα τελευταία δύο χρόνια