Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, έπειτα από τη θετική γνωμοδότηση του ΓΕΕΘΑ και της Πολεμικής Αεροπορίας, αποφάσισε να ενεργοποιήσει την option για την αγορά των δύο μισθωμένων, μέσω leasing, drones και συγκεκριμένα τα δύο ισραηλινής κατασκευής UAV τύπου Heron.
Έτσι, δόθηκε ήδη η εντολή από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας στην, αρμόδια για τα εξοπλιστικά προγράμματα, Γενική Διεύθυνση Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων ώστε να προχωρήσει άμεσα τη σχετική διαδικασία για τα UAVs σε συνεργασία με την κατασκευάστρια εταιρεία Israel Aerospace Industries.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Το κόστος και ο ρόλος τους
To κόστος αγοράς των δύο UAV τύπου Heron, σύμφωνα με τη σύμβαση χρονομίσθωσης, αγγίζει τα 22 εκατομμύρια ευρώ με την υποστήριξη των δύο συστημάτων να κυμαίνεται στα 4,5 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.
Τα δύο UAV τύπου Heron αποκτήθηκαν με leasing έναντι 39 εκατομμυρίων ευρώ για τρία χρόνια και χρησιμοποιούνται από τον Απρίλιο του 2021. Εντάχθηκαν στην 390 Μοίρα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών και προσγειώθηκαν στη Σκύρο και στην 135 Σμηναρχία Μάχης από την οποία και επιχειρούν έως και σήμερα.
Από τότε έχουν «γράψει» εκατοντάδες ώρες πτήσεις σε κάθε γωνιά του FIR Αθηνών, αναλαμβάνοντας με απόλυτη επιτυχία μια σειρά από αποστολές στο πλαίσιο επιτήρησης και συλλογής πληροφοριών «ακτινογραφώντας» τόσο το Αρχιπέλαγος έως και την Κύπρο αλλά και πάνω από την ηπειρωτική Ελλάδα.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Πέρα από την χρήση τους σε αποστολές των Ενόπλων Δυνάμεων, τα δύο Heron αποδείχθηκαν πολύτιμα τόσο στον έλεγχο των μεταναστευτικών ροών, ενώ έλαβαν μέρος σε δεκάδες επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης αλλά και αντιμετώπισης φυσικών καταστροφών, με πιο πρόσφατες τις μεγάλες πλημμύρες το περασμένο Φθινόπωρο στον Θεσσαλικό κάμπο.
Οι σημαντικές δυνατότητες που διαθέτουν, σε συνδυασμό με την αξιοπιστία τους και το πολύ χαμηλό κόστος χρήσης έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στην απόφαση για αγορά τους καθώς η στρατιωτική ηγεσία εμφανίζεται απόλυτα ικανοποιημένη από τη συνεισφορά τους.
Οι επιχειρησιακές ανάγκες και ο στόχος για ελληνικά UAV
Η ανάγκη μετασχηματισμού των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως εκφράστηκε πρόσφατα τόσο από την πολιτική όσο και από την στρατιωτική ηγεσία έπειτα από τις τελευταίες κρίσεις, επιβάλλει την χρήση νέων τεχνολογιών με τα μη επανδρωμένα UAV να βρίσκονται στις βασικές προτεραιότητες. Άλλωστε τόσο ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας όσο και ο νέος Αρχηγός ΓΕΕΘΑ Στρατηγός Δημήτριος Χούπης έσπευσαν να τονίσουν ότι θα γίνουν άμεσα βήματα προς αυτή την κατεύθυνση με βάση και τα διδάγματα των τελευταίων πολεμικών αναμετρήσεων.
Την ώρα μάλιστα που η γειτονική Τουρκία έχει κάνει άλματα στον συγκεκριμένο τομέα με την κατασκευή, χρήση αλλά και εξαγωγή μη επανδρωμένων και μάλιστα οπλισμένων UCAV, οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις έχουν χάσει πολύτιμο έδαφος το οποίο πρέπει να καλυφθεί.
Στο πλαίσιο αυτό, η αγορά των δύο UAV τύπου HERON θα είναι το πρώτο μικρό βήμα καθώς υπάρχει ενδιαφέρον αλλά και δυνατότητα, σύμφωνα με τη σχετική σύμβαση, για αγορά και άλλων HERON σε περίπτωση που η Ελλάδα λάβει σχετική απόφαση. Στόχος πάντως είναι τα επόμενα χρόνια να «τρέξουν» οι διαδικασίες κατασκευής μη επανδρωμένων αεροσκαφών από ελληνικά χέρια και εταιρείες κάτι που έως τώρα πάντως δεν έχει προχωρήσει παρά τις προσπάθειες.
Τα χαρακτηριστικά τους
Τα Heron αποτελούν τα «μάτια» πλέον της Πολεμικής Αεροπορίας, με απόλυτη εξειδίκευση σε αποστολές ISR (Intelligence-Surveillance-Reconnaissance) συλλογής πληροφοριών, επιτήρησης και αναγνώρισης. Ουσιαστικά αλλάζουν επίπεδο στον έλεγχο του Αρχιπελάγους και των θαλάσσιων συνόρων της χώρας και «λύνουν» τα χέρια των Ελλήνων επιτελών και όχι μόνο.
Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η συνεισφορά τους θα είναι πολύτιμη όχι μόνο στις Ένοπλες Δυνάμεις αλλά ακόμα στο Λιμενικό Σώμα και στην Ελληνική Αστυνομία, διότι θα μπορούν να επιχειρούν και πάνω από τα χερσαία σύνορα της χώρας.
Τα HERON διαθέτουν εντυπωσιακές δυνατότητες στη ISR αποστολές. Αναπτύσσουν ταχύτητα που ξεπερνά τα 200 χιλιόμετρα και μπορούν να πετούν συνεχώς έως και 52 ώρες σε ύψος που ξεπερνά τα 35.000 πόδια ενώ ταυτόχρονα «ακτινογραφούν» την περιοχή σε απόσταση τουλάχιστον 30 μιλίων. Είναι εξοπλισμένα με υπερσύγχρονους αισθητήρες, ραντάρ θαλάσσιας επιτήρησης και κάμερες υψηλής ευκρίνειας για αποστολές ημέρα και νύχτα.
Ρεπορτάζ: Κώστας Σαρικάς / Πηγή: onalert.gr