Η Ελλάδα αποχώρησε από το πρόγραμμα ανάπτυξης ελικοπτέρων νέας γενιάς του NATO με την ονομασία (Nect Generation Rotorcraft Capability – NGRC), το οποίο μπαίνει σε νέα φάση το 2026.
Πρόκειται για ένα στρατηγικής σημασίας πρόγραμμα, το οποίο διαχειρίζεται ο Οργανισμός Υποστήριξης και Προμηθειών του ΝΑΤΟ (NSPA) και αυτή την στιγμή βρίσκεται στο προκαταρκτικό στάδιο μελέτης. στη φάση.
Σκοπός του προγράμματος είναι να αντικαταστήσει δυνητικά χιλιάδες μεσαίου μεγέθους ελικόπτερα πολλαπλών ρόλων από το 2035 και μετά. Ξεκίνησε το 2020 από έξι μέλη του ΝΑΤΟ, Γαλλία, Γερμανία, Ελλάδα, Ιταλία, Ολλανδία και Βρετανία, ενώ εντάχθηκε και ο Καναδάς τον περασμένο Μάρτιο.
Όμως, σε μια πρόσφατη συνέντευξη στο FlightGlobal, ο διευθυντής του προγράμματος NGRC, Cyril Heckel, ανέφερε ότι ένας από τους έξι αρχικούς υποστηρικτές δεν θα υπέγραφε το ενημερωμένο μνημόνιο κατανόησης (MoU) για να επεκτείνει την πρωτοβουλία στη φάση του σχεδιασμού.
REUTERS/Amir Cohen
Η NSPA αναφέρει ότι το νέο Μνημόνιο Κατανόησης έχει υπογραφεί από τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, την Ολλανδία και την Βρετανία, με την Ελλάδα να «μένει απέξω».
Τρεις αρχικές μελέτες διεξάγονται από την Airbus Helicopters, την Leonardo και τη Sikorsky, οι οποίες θα ολοκληρωθούν τον Οκτώβριο του 2025.
Στη Σύνοδο των Υπουργών Άμυνας του NATO, που έγινε στις 18 Οκτωβρίου στις Βρυξέλλες, η Ελλάδα ανακοίνωσε τη συμμετοχή της σε τρία νέα προγράμματα του NATO, χωρίς να υπάρχει αναφορά στο NGRC.
Υπενθυμίζεται ότι, η Αεροπορία Στρατού θα παραλάβει τα επόμενα χρόνια τα 35 καινούργια αμερικανικά ελικόπτερα Black Hawk, ενώ αναμένεται να ολοκληρωθεί και η παράδοση των ΝΗ-90 (η οποία έπρεπε να έχει ήδη ολοκληρωθεί πολλά χρόνια πριν).