Ειδικότερα, οι σύμβουλοι επικρατείας θα κρίνουν τις ρυθμίσεις εκείνες που αφορούν το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας, τους συντελεστές βαρύτητας, την πριμοδότηση των αθλητών, το ειδικό καθεστώς εξετάσεων των δυσλεκτικών, κ.λπ.
Το ζήτημα στέλνει στην Ολομέλεια η αυξημένη επταμελής σύνθεση του Γ΄ Τμήματος του ΣτΕ με δύο αποφάσεις (υπ. αριθμόν 1442-1443/2017) για οριστική κρίση, λόγω των εκ διαμέτρου διαφορετικών απόψεν που εκφράστηκαν σχετικά με τη συνταγματικότητα ή μη των ρυθμίσεων. Σημειώνεται πως δεν υπάρχει ανησυχία, σύμφωνα με πηγές του ΣτΕ, από την επίμαχη απόφαση στους γονείς και στους υποψηφίους των απολυτηρίων και εισαγωγικών εξετάσεων στα ΑΕΙ, κ.λπ., καθώς αφενός δεν κρίθηκε κάτι οριστικά, αφετέρου η τελική μελλοντική κρίση της Ολομέλειας σε περίπτωση που είναι αρνητική δεν θα έχει αναδρομική ισχύ, αλλά θα υπάρξει και πρόβλεψη προστασίας των υποψηφίων και θα αφορά το μέλλον, δηλαδή από το χρόνο έκδοσής της και μετά.
Το Συμβούλιο της Επικρατείας ασχολήθηκε με το ζήτημα λόγω των προσφυγών που έχουν καταθέσει ενώπιον του υποψήφιων της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (Ιατρική Σχολή), οι οποίοι δεν εισήχθησαν, καθώς κόπηκαν στην έκθεση, παρότι είχαν ψηλή βαθμολογία και ζητούν να ακυρωθούν οι πίνακες των αποτελεσμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων των Γενικών Λυκείων του έτους 2016, για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με το νέο σύστημα εισαγωγής. Μεταξύ των θεμάτων που τίθενται είναι ο συντελεστής βαρύτητας, το μάθημα της νεοελληνικής γλώσσας, η εισαγωγή στα ΑΕΙ των ατόμων με μαθησιακές δυσκολίες, η προνομιακή μεταχείριση υπέρ των αθλητών που έχουν διακριθεί, οι μεταγραφές φοιτητών σε ποσοστό 15%, η μεταφορά θέσεων, κ.λπ.
Το Γ΄ Τμήμα με τις επίμαχες δύο αποφάσεις του κάνει εκτενή αναφορά στο συνταγματικό πλαίσιο περί ισότητας των πολιτών και ομοιόμορφης μεταχείρισης τους, όπως κάνει αναφορά για τα συνταγματικά προστατευόμενα αγαθά της αξιοκρατίας, της ελεύθερης ανάπτυξης της προσωπικότητας του κάθε ατόμου.
Μεταξύ άλλων όπως αναφέρεται στις αποφάσεις κάποιοι σύμβουλοι επικρατείας επισημαίνουν πως είναι θεμιτή κατ΄ αρχήν η πριμοδότηση από το νομοθέτη αθλητών υψηλού επιπέδου για την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, έστω και σε βάρος άλλων υποψηφίων, καθώς μάλιστα ο αθλητισμός τελεί υπό την προστασία του κράτους, ωστόσο, τονίζουν πως είναι αντισυνταγματικές οι διατάξεις εκείνες που προβλέπουν την πριμοδότηση αθλητών σε ποσοστό 4,5%, ακόμη και σε πανελλήνια σχολικά πρωταθλήματα.Άλλοι δικαστές εξέφρασαν την άποψη ότι η εισαγωγή των υποψηφίων επιβάλλεται να διενεργείται σύμφωνα με τις συνταγματικές αρχές της ισότητας και της αξιοκρατίας με κριτήρια αμιγώς ακαδημαϊκά, όπως είναι βάσει ικανότητας και δεξιοτήτων των υποψηφίων, επιπλέον, τόνισαν ότι η ιδιότητα του διακριθέντος σε αθλητικούς αγώνες δεν συνάδει με τις ικανότητες και τις δεξιότητες στο γνωστικό αντικείμενο της Ιατρικών Σχολών.
Συνεπώς η πριμοδότηση αυτή των αθλητών είναι αντισυνταγματική. Παρ΄ όλα αυτά, κατ΄ εξαίρεση μπορεί να υπάρχει προνομιακή μεταχείριση για αθλητές που διακρίθηκαν σε Ολυμπιακούς Αγώνες ή Παγκόσμια και Ευρωπαϊκά πρωταθλήματα, αλλά για συναφείς Σχολές όπως είναι της Φυσικής Αγωγής, αλλά όχι για τις Ιατρικές Σχολές.Αντίθετες απόψεις εκφράζουν οι σύμβουλοι Επικρατείας και για την ιδιαίτερη μεταχείριση των δυσλεκτικών υποψηφίων οι οποίοι εξετάζονται προφορικά. Άλλοι υποστηρίζουν ότι είναι συνταγματικά δυνατή η ιδιαίτερη μεταχείριση και άλλοι υποστηρίζουν ότι πρέπει να προβλεφθούν από το υπουργείο Παιδείας χωριστές θέσεις για την κατηγορία αυτή των υποψηφίων.
Το ζήτημα τελικά παραπέμφθηκε στην Ολομέλεια η οποία θα κρίνει μία σειρά ερωτημάτων όπως εάν ο νομοθέτης όφειλε να προβλέψει σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με συντελεστές βαρύτητας για όλα τα εξεταζόμενα μαθήματα, και, πάντως, με τέτοιο καθορισμό συντελεστών βαρύτητας ώστε να αναδεικνύονται περισσότερο τα μαθήματα προσανατολισμού και να μειώνεται η βαρύτητα του μαθήματος γενικής παιδείας, εάν η εξέταση του μαθήματος της νεοελληνικής γλώσσας αποτελεί κριτήριο πρόσφορο, προκειμένου το σύστημα εισαγωγής στις Ιατρικές Σχολές να ανταποκρίνεται στις επιταγές των άρθρων 4, 5 και 16 του Συντάγματος, εάν συνάδουν με την αρχή της αξιοκρατίας οι ισχύουσες νομοθετικές διατάξεις κατά το σκέλος εκείνο που παραλείπουν να προβλέψουν διακριτές θέσεις κατά την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες, ενώ αντίθετα προβλέπουν προνομιακή μεταχείριση υπέρ των αθλητών που έχουν διακριθεί. Επιπλέον θα κριθεί εάν είναι σύννομη η μη πλήρωση των θέσεων, που κενώνονται στα περιφερειακά Πανεπιστήμια από τις μετεγγραφές, από τους επιλαχόντες υποψηφίους στις πανελλαδικές εξετάσεις.