Σύμφωνα με τα συμπεράσματα της έκθεσης του 2012 του Ελληνικού Κέντρου Θαλασσίων Ερευνών (ΕΛΚΕΘΕ) δεν διαπιστώνεται καμία επιβάρυνση στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας, από το βύθιση του κρουαζιερόπλοιου Sea Diamond στις 5 Απριλίου του 2007.
Το ΕΛΚΕΘΕ, με αίτημα του τότε υπουργείου Ναυτιλίας, ξεκίνησε συστηματικές μετρήσεις στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή έτσι ώστε να παρακολουθείται η ποιότητα του θαλάσσιου οικοσυστήματος της περιοχής και να καταγράφονται όλες οι επιπτώσεις από το ναυάγιο.
Από τις μετρήσεις και αναλύσεις που πραγματοποιήθηκαν για πέμπτη χρονιά διαπιστώνεται ότι δεν υπάρχουν υπολείμματα πετρελαιοειδών σε κανένα σημείο. Επίσης, δεν παρατηρήθηκαν σε κανένα σταθμό και βάθος ενδείξεις επιβάρυνσης από οργανικές ουσίες ανθρωπογενούς προέλευσης. Οι ουσίες που ανιχνεύθηκαν ήταν διάφοροι φθαλικοί εστέρες σε συγκεντρώσεις που είναι αναμενόμενες στις ελληνικές θάλασσες, καθώς περιέχονται στα πλαστικά. Οι συγκεντρώσεις των βαρέων μετάλλων βρέθηκαν ιδιαίτερα χαμηλές και παρόμοιες με αυτές που ανιχνεύονται στην ανοιχτή θάλασσα. Επίσης δεν διαπιστώθηκε καμία διαρροή ρυπογόνας ουσίας από το κουφάρι του κρουαζερόπλοιου.
Το κόστος της ετήσιας έρευνας του ΕΛΚΕΘΕ ανέρχεται σε 70.000 ευρώ το χρόνο, και επιβαρύνει την πλοιοκτήτρια εταιρεία. Από τη βύθιση του Sea Diamond διέρρευσαν ποσότητες καυσίμων τα οποία άντλησε ιδιωτική εταιρεία με κόστος για την πλοιοκτήτρια εταιρεία περίπου 12 εκατομμύρια δολάρια. Στην περιοχή του ναυαγίου έχει τοποθετηθεί πλωτό φράγμα, που παρακολουθείται καθημερινά από ειδικό αντιρρυπαντικό σκάφος και εξειδικευμένο προσωπικό και με έξοδα της πλοιοκτήτριας εταιρείας.
Σημειώνεται ότι δύτης που καταδύθηκε μετά από εντολή του εισαγγελέα στο πλαίσιο της πραγματογνωμοσύνης δεν ανέβηκε ξανά ποτέ στην επιφάνεια της θάλασσας.
Σύμφωνα με εκτίμηση του καθηγητή χημείας του πανεπιστημίου Αθηνών Μανώλη Δασανάκη αν το κουφάρι του δεξαμενόπλοιου παραμείνει στο βυθό τη θάλασσας και δεν ανελκυστεί, πιθανότατα δεν θα δημιουργηθεί κάποιο πρόβλημα στο οικοσύστημα της περιοχής. Υποστηρίζει ότι το κουφάρι του πλοίου και τα διάφορα υλικά που βρίσκονται μέσα σε αυτό θα διαβρώνονται με τα χρόνια και οποιαδήποτε έλκυση ρυπογόνων ουσιών ή μετάλλων θα είναι τόσο μικρή, που -λόγω του γρήγορου ρυθμού ανανέωσης των νερών, της πίεσης και των ισχυρών ρευμάτων- δεν θα μπορέσει να δημιουργήσει κάποια ρυπογόνα συσσώρευση στην περιοχή. Ας μη ξεχνάμε ότι πολλά παλιά ναυάγια χρησιμοποιούνται και για τεχνητούς υφάλους τονίζει ο κ. Δασανάκης, ωστόσο προσθέτει ότι θα πρέπει να υπάρχει μια τακτική παρακολούθηση των δειγμάτων του νερού και των οργανισμών στη θαλάσσια περιοχή.
Πραγματογνώμονες που διερεύνησαν την υπόθεση, κατόπιν εντολής της εισαγγελίας, επιβεβαίωσαν ότι το μοναδικό αίτιο του ατυχήματος ήταν ο λανθασμένος χάρτης. Πρόσφατα ο πλοίαρχος του πλοίου αθωώθηκε από το πειθαρχικό συμβούλιο του Εμπορικού Ναυτικού αφού έγινε δεκτό ότι αιτία του ατυχήματος ήταν η εσφαλμένη χαρτογράφηση της περιοχής.
Η υπόθεση συνεχίζει να εκκρεμεί δικαστικώς.