Η Ιερά Σύνοδος επιθυμούσε την επιστροφή των πιστών στους ναούς από την ερχόμενη Δευτέρα, αλλά τελικά “αποφάσισε να αποδεχθεί” την απόφαση της πολιτείας. Επαναλαμβάνει δε πως το μυστήριο της Θείας Κοινωνίας είναι αδιαπραγμάτευτο.
Υπό την Προεδρία του Αρχιεπισκόπου κ. Ιερωνύμου συνεδρίασε η Διαρκής Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας της Ελλάδας, με θέμα τον κορονοϊό και την “επάνοδο στην κανονικότητα”.
Η Ιερά Σύνοδος στην απόφαση δεν κρύβει την διαφωνία της με το “καθυστερημένο” άνοιγμα των ναών στις 17 Μαΐου, καθώς η ίδια θα επιθυμούσε αυτό να γίνει από την ερχόμενη Δευτέρα, 4 Μαΐου.
Αναφέρει συγκεκριμένα η Ιερά Σύνοδος στην απόφασή της: “Ασφαλώς, η Ιερά Σύνοδος επιθυμούσε και ανέμενε την επιστροφή των πιστών στην Θεία Λατρεία από την πρώτη ημέρα της «σταδιακής επιστροφής στην κανονικότητα» (4.5.2020), όπως είχε η ίδια ζητήσει. Κατόπιν πολλής συζητήσεως, όμως, απεφάσισε να αποδεχθεί την απόφαση των οργάνων της Πολιτείας για πλήρη επιστροφή υπό όρους των πιστών στους Ιερούς Ναούς από την Κυριακή 17 Μαΐου 2020, εκλαμβάνοντας και χρησιμοποιώντας το διάστημα αυτό ως δυνατότητα καλύτερης προετοιμασίας, υπό τις παρούσες υγειονομικές συνθήκες και προϋποθέσεις, για τον προγραμματισμό τελέσεως των ιερών Ακολουθιών με την συμμετοχή των πιστών”.
Η Ιερά Σύνοδος πάντως εμφανίζεται να διεκδικεί την “πατρότητα” της απόφασης για επαναλειτουργία των εκκλησιών, αναφέροντας επί λέξει: “Εκφράζει την χαρά Της διότι ο κύριος Πρωθυπουργός έτεινε «ευήκοον ους» στην από 22 Απριλίου 2020 επιστολή του Μακαριωτάτου Αρχιεπισκόπου Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερωνύμου, ότι έφθασε καιρός για την «υπό όρους» προσέλευση πιστών στους Ιερούς Ναούς και τις Ιερές Μονές της Εκκλησίας της Ελλάδος τόσο για προσκύνημα, όσο και για συμμετοχή στις Ιερές Ακολουθίες… και γι’ αυτό ο κ. Πρωθυπουργός απεφάσισε την σταδιακή επιστροφή των πιστών στους Ιερούς Ναούς και στην Λατρεία της Εκκλησίας”.
Όμως η Ιερά Σύνοδος δεν κρύβει την “πικρία” της για τον τρόπο που αντιμετωπίστηκαν “πολλοί Χριστιανοί” όπως και οι αποφάσεις της Ιεράς Σύνόδου για το κλείσιμο των ναών την περίοδο του Πάσχα.
“Ο ιερός κλήρος και ο πιστός λαός δικαίως παραπονούνται και η Ιερά Σύνοδος εκφράζει και δημοσίως την πικρία της και το προβληματισμό της για τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίσθηκαν πολλοί Χριστιανοί μας στην τόσο σημαντική και ευαίσθητη για τους πιστούς περίοδο της Μεγάλης Εβδομάδας… Οι αποφάσεις αυτές της Ιεράς Συνόδου δέχθηκαν μεγάλη πολεμική τόσο από ορισμένους αδελφούς χριστιανούς, Κληρικούς και λαϊκούς, όσο και από εκπροσώπους Μέσων Ενημερώσεως, ακόμη και Κοινοβουλευτικών Κομμάτων, οι οποίοι, είτε από άγνοια, είτε από κακή πληροφόρηση ή παρεξήγηση, χρησιμοποίησαν τον προσφιλή και εύκολο τρόπο της συκοφαντίας, της μυθοπλασίας και των ύβρεων”.
Η Ιερά Σύνοδος μάλιστα επισημαίνει πως όσοι συμπεριφέρθηκαν κατ’ αυτόν τον τρόπο “οφείλουν να αποκαταστήσουν τις συκοφαντίες για να μην παραμένουν εκτεθειμένοι έναντι του Θεού και της αληθείας”.
Τέλος η Διαρκής Ιερά Σύνοδος “επαναλαμβάνει και πάλι ομοφώνως ότι το ζήτημα περί του Ιερού Μυστηρίου της Θείας Ευχαριστίας και της Θείας Κοινωνίας τυγχάνει αδιαπραγμάτευτο, όπως ακριβώς ορίζεται από τους Θείους και Ιερούς Κανόνες της Αγίας μας Εκκλησίας”.