Καμία ευθύνη δεν έχει ο ΟΑΣΑ για το μπάχαλο με τις ατέλειωτες ουρές για το ηλεκτρονικό εισιτήριο, όπως τονίζει σε ανακοίνωσή του.
Με αφορμή τις πρωτοφανείς εικόνες στους σταθμούς του μετρό, από τη στιγμή που μπήκε στη ζωή των επιβατών το ηλεκτρονικό εισιτήριο, ο ΟΑΣΑ έσπευσε να… βάλει τα πράγματα στη θέση τους και τα… ρίχνει στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα.
Στην ανακοίνωσή του, υπενθυμίζει ότι το σχέδιο το ΟΑΣΑ προέβλεπε την on line έκδοση ηλεκτρονικών προσωποποιημένων καρτών. Ωστόσο, αυτό το σχέδιο μπλόκαρε από την ΑΠΔΠΧ.
Αναλυτικά ο ΟΑΣΑ υπογραμμίζει:
1. Στην αρχική του γνωστοποίηση προς την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα (ΑΠΔΠΧ), ο ΟΑΣΑ προέβλεπε εναλλακτικά την έκδοση καρτών μέσω διαδικτυακής εφαρμογής: “..Εναλλακτικά, ο αιτών μπορεί να χρησιμοποιήσει κατάλληλη διαδικτυακή εφαρμογή για να εισαγάγει μόνος του τα απαραίτητα στοιχεία και να υποβάλει διαδικτυακά την αίτησή του.”
2. Συνεπώς ο ΟΑΣΑ, στην αρχική του πρόταση, εκπόνησε μελέτη προκειμένου να καταστεί δυνατή η έκδοση προσωποποιημένου κομίστρου και μέσω της ιστοσελίδας του, ώστε να εξυπηρετηθεί μεγάλο πλήθος χρηστών και να παραλάβει, στη συνέχεια, τις προσωποποιημένες κάρτες, είτε σε οποιαδήποτε σταθμό επιλογής του, είτε ταχυδρομικά στη διεύθυνση επιλογής του. Η έκδοση αυτή θα σήμαινε απαραιτήτως την επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του ονόματος και της διευθύνσεως των υποκειμένων, προκειμένου να καταστεί δυνατή η προσωποποίηση της κάρτας και η αποστολή της στη διεύθυνση του ενδιαφερομένου.
Η απόφαση της ΑΠΔΠΧ
Η Αρχή Προστασίας τόνισε στη σκέψη 9 της Γνωμοδοτήσεως 1/2017 ότι «οποιαδήποτε συσχέτιση είτε σε λογικό είτε σε φυσικό επίπεδο του συγκεκριμένου αριθμού της κάρτας με το κάτοχο αυτής επιτρέπει την εξαγωγή πλήρους πληροφόρησης για τις ακριβείς διαδρομές που αυτός πραγματοποιεί, κατά συνέπεια ο ΟΑΣΑ θα πρέπει να διασφαλίσει ότι από το σύνολο της τηρούμενης πληροφορίας, ακόμα κι αν αυτή είναι διαμοιρασμένη σε ανεξάρτητα υποσυστήματα δεν θα είναι εφικτή η πραγματοποίηση μιας τέτοιας επεξεργασίας» και πρότεινε την «αξιοποίηση κρυπτογραφικών συναρτήσεων κατακερματισμού» δηλαδή την ψευδωνυμοποίηση. Τούτο σημαίνει ότι στον ΟΑΣΑ δεν δόθηκε η σχεδιαζόμενη δυνατότητα να σχηματίσει ένα αρχείο με τα ονοματεπώνυμα και τις διευθύνσεις των χρηστών, διότι προσέκρουε στην άποψη της Αρχής περί εξαγωγής πληροφόρησης μέσω της συσχέτισης διαμοιρασμένων υποσυστημάτων και για το λόγο αυτό – αφενός – ματαιώθηκε η απευθείας έκδοση καρτών μέσω διαδικτύου. Αφετέρου, ο ΟΑΣΑ οδηγήθηκε στον επανασχεδιασμό της διαδικασίας με ψευδωνυμοποίηση των προσωπικών δεδομένων της κάρτας και έκδοσής της με χρήση QRcode, χωρίς καταχώρηση προσωπικών στοιχείων σε υποσύστημα, αλλά με παραλαβή τους στα κατά τόπους εκδοτήρια.
3. Ο ΟΑΣΑ δεν θα μπορούσε να επιμείνει στην επεξεργασία προσωπικών δεδομένων (ονόματος και διευθύνσεως) για την έκδοση των προσωποποιημένων κομίστρων (καρτών), καθώς η γνωμοδότηση 1/2017 της Αρχής είχε ξεκάθαρα ορίσει το πλαίσιο εντός του οποίου όφειλε να υλοποιήσει το σύστημα έκδοσης και προς τούτο υποχρεώθηκε να τροποποιήσει τις αρχικές του επιχειρησιακές επιλογές με γνώμονα την πλέον επίσημη και δεσμευτική άποψη της Αρχής Προστασίας.
4. Στα πλαίσια αυτά ο ανάδοχος του έργου πρότεινε τη βέλτιστη τεχνική λύση, στα πλαίσια των προβλέψεων της γνωμοδότησης 1 της ΑΠΠΔΧ.
5. Σε κάθε περίπτωση ο ΟΑΣΑ – στα πλαίσια της αρχικής του πρότασης – διαθέτει εφαρμογή με έκδοσης προσωποποιημένων καρτών μέσω διαδικτύου, η οποία, εφόσον εγκριθεί, μπορεί να τεθεί άμεσα σε εφαρμογή.