Σε εξέλιξη είναι η διερεύνηση του περιστατικού που σημειώθηκε το μεσημέρι της Τετάρτης (25.09.24) στον ΗΣΑΠ, όταν ξέσπασε φωτιά στις ράγες κάτω από συρμό που εκτελούσε το δρομολόγιο Κηφισιά – Πειραιάς, ανάμεσα στους σταθμούς Νερατζιώτισσα και Ειρήνη.
Σύμφωνα με πληροφορίες του newsit.gr, η έρευνα, την οποία έχει αναλάβει η Πυροσβεστική, επικεντρώνεται στα αίτια της ανάφλεξης των πευκοβελόνων που υπήρχαν πάνω στις γραμμές.
Ένα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι να προκλήθηκε σπινθήρας κατά τη διέλευση του τρένου, από το σύστημα πέδησης (φρεναρίσματος), αν και δεν αποκλείεται η φλόγα να προέκυψε από κάποιον εξωγενή παράγοντα, μιας και οι γραμμές είναι επίγειες.
«Δεν ξέραμε τι γίνεται»
Οι εικόνες που κατέγραψαν τα κινητά, με περίπου 200 άτομα πάνω στις γραμμές να εγκαταλείπουν το τρένο, ήταν πρωτόγνωρες. Από την πρώτη στιγμή, επιβάτες που μίλησαν στο newsit.gr ανέφεραν ότι μόλις είδαν τους καπνούς, άνοιξαν μόνοι τους τις πόρτες των βαγονιών, τραβώντας τον μοχλό χειροκίνητου ανοίγματος. Όπως επισημαίνουν, από την πλευρά του πληρώματος δεν υπήρξε ανακοίνωση στα μεγάφωνα του τρένου, δεν δόθηκε εντολή εκκένωσης, ούτε υπήρξε ενημέρωση για το τι ακριβώς συμβαίνει.
«Κάποια στιγμή είδαμε τον οδηγό να παίρνει έναν πυροσβεστήρα και να τρέχει στο σημείο όπου ήταν η φωτιά», περιγράφει επιβάτης της αμαξοστοιχίας.
«Ακολουθήθηκε το πρωτόκολλο»
Από την πλευρά της, η ΣΤΑΣΥ αναφέρει ότι ο ηλεκτροδηγός του συρμού ακολούθησε όλα όσα προβλέπει το πρωτόκολλο, δίνοντας εντολή στο Κέντρο Ελέγχου να διακοπεί η ηλεκτροδότηση της γραμμής, αμέσως μόλις «χτύπησε» στην καμπίνα του η ένδειξη ότι άνοιξαν χειροκίνητα οι πόρτες των βαγονιών. Στη συνέχεια, πήρε τον πυροσβεστήρα που υπάρχει για να σβήσει τη φωτιά.
«Σε ακινητοποιημένο συρμό μεταξύ των σταθμών Νεραντζιώτισσα και Ειρήνη, που ανέμενε την πράσινη ένδειξη σε φωτόσημο, για να εκκινήσει, επιβάτες τράβηξαν τον μοχλό ασφαλείας πόρτας, όταν αντιλήφθηκαν καπνό πλησίον του δικτύου.
Ο οδηγός, όπως προβλέπει το Πρωτόκολλο Ασφαλείας, διέκοψε τη ρευματοδότηση της Γραμμής σε συνεργασία με το Κέντρο Ελέγχου, έκανε χρήση του πυροσβεστήρα που διαθέτει ο συρμός και βοήθησε στην εκκένωση των επιβατών προς τον πλησιέστερο σταθμό.
Παράλληλα, συρμός που κινούνταν στον αντίθετο ρεύμα ακινητοποιήθηκε, λόγω της διακοπής ρευματοδότησης της Γραμμής και εκκενώθηκε και αυτός», αναφέρει η ανακοίνωση της εταιρείας.
Η ιδιομορφία της γραμμής του ΗΣΑΠ
Όπως εξηγεί στο newsit.gr ηλεκτροδηγός του ΗΣΑΠ με μεγάλη εμπειρία, η γραμμή του ηλεκτρικού έχει την ιδιομορφία ότι είναι επίγεια και έτσι δεν υπάρχει διακριτός διάδρομος διέλευσης επιβατών πεζή, όπως συμβαίνει στις γραμμές 2 και 3 του μετρό που είναι υπόγειες. «Έτσι οι επιβάτες για να εγκαταλείψουν τον συρμό, σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης όπως αυτή, πρέπει να περπατήσουν πάνω ή δίπλα στις γραμμές», αναφέρει.
Στο ερώτημα αν θα έπρεπε να υπάρξει ανακοίνωση από τα μεγάφωνα του συρμού για να δοθούν οδηγίες στους επιβάτες, επισημαίνει: «Θα έπρεπε, αλλά πάνω στην πίεση της στιγμής δε συνέβη. Ωστόσο ήξερε ότι δεν διέτρεχαν κίνδυνο οι επιβάτες, εφόσον κόπηκε το ρεύμα στις γραμμές και έδωσε προτεραιότητα στην κατάσβεση της φωτιάς πριν επεκταθεί».
Αξίζει να σημειωθεί ότι αν και στο σημείο έσπευσε η Πυροσβεστική, η φωτιά είχε ήδη σβήσει από το προσωπικό της ΣΤΑΣΥ, ενώ ο συρμός δεν εμφανίζει ορατές ζημιές, αν και θα ελεγχθεί περαιτέρω.