Ο φθινοπωρινός καιρός φέρνει πολλά χιλιοστά βροχής, που «οδηγούν» σε ακραία καιρικά φαινόμενα. Όμως αυτές οι καιρικές συνθήκες δεν περιορίζουν τις μετακινήσεις των οδηγών που στην καθημερινή τους οδήγηση θα συναντήσουν πολλές «παγίδες», ως αποτέλεσμα μιας βροχής. Έτσι είναι απαραίτητο να είναι απόλυτα προετοιμασμένοι για να φθάσουν στον τελικό τους προορισμό με ασφάλεια.
Οι οδηγοί σε ημέρες με πολλή βροχή και γενικά ακραία καιρικά φαινόμενα οφείλουν να χρησιμοποιούν τον δρόμο που ξέρουν καλύτερα, έτσι ώστε να γνωρίζουν την διαδρομή και τις ιδιαιτερότητές της. Μπορεί στην πόλη οι έντονες καιρικές συνθήκες να μην προκαλούν μεγάλο πρόβλημα, όμως οι επαρχιακοί δρόμοι είναι απρόβλεπτοι και χρειάζονται μεγάλη προσοχή. Μια ιρλανδική διάβαση σε μέρες χωρίς βροχή μπορεί να δίνει λύσεις και να μειώνει την απόσταση από ένα χωριό σε άλλο, όμως είναι ιδιαίτερα επικίνδυνη, κατά τη διάρκεια βροχόπτωσης με απρόβλεπτες συνέπειες.
Η χαμηλή ταχύτητα σε συνθήκες βροχής είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνει ο εκάστοτε οδηγός, κυρίως αν τα ελαστικά του βρίσκονται προς το τέλος της ζωής τους. Τα ελαστικά είναι αυτά που παίζουν τον σημαντικότερο ρόλο και θα πρέπει να είναι σε άριστη κατάσταση. Η φθινοπωρινή μέρα είναι μικρότερη και καλό είναι ο οδηγός να αποφασίσει να κάνει την διαδρομή όσο υπάρχει φως. Το σκοτάδι πέφτει νωρίτερα και οι «παγίδες» του δρόμου δεν εντοπίζονται εύκολα από τον οδηγό. Η κίνηση με χαμηλότερη ταχύτητα είναι το κλειδί για την αποφυγή πολλών δυσάρεστων εξελίξεων στη διαδρομή. Ο οδηγός θα πρέπει να οδηγεί σε καθαρό δρόμο και να αποφεύγει να πατάει πάνω σε φύλλα που αυτή την περίοδο είναι πεσμένα στο πλάι του δρόμου ή σε νερά καθώς δεν γνωρίζει αν από κάτω υπάρχει λακκούβα που μπορεί να χαλάσει την ζάντα ή να του σκίσει το ελαστικό του. Αν η ταχύτητά του είναι μικρή τότε αποφεύγει πολλές τέτοιες κακοτοπιές και έχει περισσότερο χρόνο αντίδρασης.
Η οδήγηση κάτω από τέτοιες συνθήκες προϋποθέτει πολύ καλή ποιότητα φώτων. Μπορεί τα σύγχρονα οχήματα να έχουν προβολείς LED με πολλές δυνατότητες το βράδυ, όμως ένα μεγάλο ποσοστό αυτοκινήτων είναι πάνω από 10 ετών και πρέπει οι προβολείς να είναι σε άριστη κατάσταση. Καλό είναι να μην είναι θαμπά τα κρύσταλλα που μειώνουν την φωτεινότητα. Από την άλλη η οδήγηση πρέπει πάντα να γίνεται με φώτα ημέρας ή αν δεν διαθέτει το αυτοκίνητο την ανάλογη τεχνολογία, ο οδηγός να ανάβει τα φώτα πορείας ακόμα και όταν είναι μέρα.
Επειδή αυτή την περίοδο υπάρχουν και περιοχές με ομίχλη, τότε καλό είναι να βρίσκονται σε πολύ καλή κατάσταση τα φώτα ομίχλης, αλλά και τα πίσω φωτιστικά σώματα. Πριν ξεκινήσει ο οδηγός οφείλει να κάνει έναν έλεγχο των φώτων περιμετρικά για να διαπιστώσει την κατάστασή τους. Σημαντικό είναι να ελεγχθούν και οι επιφάνειες πίσω από τις οποίες βρίσκονται οι αισθητήρες ενεργοποίησης των φώτων και της αυτόματης λειτουργίας των υαλοκαθαριστήρων.
Οι υαλοκαθαριστήρες είναι ένας άλλος κρίσιμος παράγοντας για την οδηγική ασφάλεια. Η καλή ορατότητα είναι το πρώτο στοιχείο που θα πρέπει να εξετάζει ο οδηγός. Είναι καλό να ελεγχθεί η καλή κατάσταση των υαλοκαθαριστήρων. Σε περίπτωση που δεν είναι καλοί πρέπει να αλλαχθούν. Είναι καλό να γνωρίζουμε ότι μετά από ζεστό καλοκαίρι είναι πιθανόν οι ελαστικές λεπίδες να έχουν αλλοιωθεί, να αφήνουν γραμμές στο παρμπρίζ ή να μην καθαρίζουν καλά. Στην χειρότερη περίπτωση μπορεί να χαράξουν την γυάλινη επιφάνεια. Αυτό συμβαίνει κυρίως στους υαλοκαθαριστήρες των πίσω παραθύρων. Το κόστος της αντικατάστασης των υαλοκαθαριστήρων είναι άλλωστε μικρό.
Ένα θέμα που το συναντάμε συχνά είναι το θόλωμα των τζαμιών του αυτοκινήτου. Η διαφορά της θερμοκρασίας που υπάρχει μέσα και έξω από το αυτοκίνητο, μαζί με την αύξηση της υγρασίας της ατμόσφαιρας έχει ως αποτέλεσμα το θόλωμα των τζαμιών. Ο κλιματισμός λύνει το πρόβλημα. Δεν θα πρέπει ποτέ να οδηγούμε με θολωμένα τζάμια, γιατί η ορατότητα του οδηγού είναι πολύ περιορισμένη, καθώς δεν μπορούμε να εντοπίσουμε ούτε εμπόδια, ούτε ενδεχόμενα έναν ποδηλάτη ή ένα μηχανάκι. Νωρίτερα ένας ενδελεχής έλεγχος του κλιματιστικού είναι απαραίτητος. Επίσης οι αεραγωγοί πρέπει να είναι καθαροί. Στην επίσκεψή μας στο συνεργείο πρέπει να καθαρίσουμε ή να αλλάξουμε το φίλτρο καμπίνας, το οποίο συγκρατεί σκόνη που με την λειτουργία του κλιματισμού μπαίνει στην καμπίνα. Μάλιστα, τώρα που διανύουμε την εποχή της COVID-19, η συχνή αντικατάσταση του φίλτρου καμπίνας, είναι επιβεβλημένη.
Τέλος, η επαρκής ποσότητα καυσίμου στο αυτοκίνητο θα δώσει σιγουριά στον οδηγό, που σε περίπτωση ακινητοποίησης του οχήματος και μέχρι να έρθει η οδική βοήθεια θα μπορεί να λειτουργεί ο κινητήρας, έτσι ώστε να λειτουργούν όργανα και στοιχεία του οχήματος, όπως για παράδειγμα ο κλιματισμός και το ραδιόφωνο χωρίς να αναγκαστεί να επιβαρυνθεί η μπαταρία που- αν είναι πολλών ετών- μπορεί να αποφορτιστεί τάχιστα, νεκρώνοντας το όχημα.
Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ