Σε αγώνα δρόμου έχει επιδοθεί η Πολεμική Αεροπορία για την μετατροπή των 82 μαχητικών σε Viper. Η ΕΑΒ ζήτησε τις τελευταίες εβδομάδες τη συνδρομή στελεχών της Πολεμικής Αεροπορίας προκειμένου να καλύψει το χαμένο έδαφος και να επανέλθει στο αρχικό χρονοδιάγραμμα εκσυγχρονισμού των μαχητικών.
Ένα πρόγραμμα το οποίο άρχισε να υλοποιείται με τις καλύτερες προϋποθέσεις για την μετατροπή των μαχητικών σε Viper, αλλά πλέον κινδυνεύει με εκτροχιασμό εξαιτίας της «αιμορραγίας» προσωπικού που καταγράφεται στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία.
Χαρακτηριστικό είναι ότι τις προηγούμενες ημέρες παραδόθηκε η 19η «οχιά» στην 340 Πολεμική Μοίρα «ΑΛΕΠΟΥ», ενώ ο σχεδιασμός προβλέπει ότι εντός του πρώτου εξαμήνου του 2024 η Πολεμική Αεροπορία θα έχει παραλάβει τουλάχιστον 25 εκσυγχρονισμένα μαχητικά.
Στο αίτημα της ΕΑΒ η απάντηση του Αεροπορικού Επιτελείου ήταν αρνητική καθώς η Πολεμική Αεροπορία δεν διαθέτει πλεονάζον τεχνικό προσωπικό ενώ ήδη έχει συνεισφέρει με εξειδικευμένα στελέχη στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Viper.
To ζήτημα τέθηκε στο τραπέζι κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψης του Αρχηγού ΓΕΑ στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ στην Τανάγρα με τον Αντιπτέραρχο Δημοσθένη Γρηγοριάδη να θέτει τους υπεύθυνους προ των ευθυνών τους προκειμένου να ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος ο εκσυγχρονισμός.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό της Πολεμικής Αεροπορίας το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των Viper θα ακολουθήσει χωρίς διακοπή ο εκσυγχρονισμός επίσης σε διαμόρφωση Viper των 38 μαχητικών F-16 block 50. Κατά συνέπεια οποιαδήποτε καθυστέρηση θα επηρεάσει συνολικά το εξοπλιστικό πρόγραμμα της Πολεμικής Αεροπορίας η οποία το ίδιο χρονικό διάστημα θα «τρέχει» και τη μεγάλη συμφωνία για την απόκτηση των 20 πρώτων stealth μαχητικών F-35.
Η νέα Διοίκηση της ΕΑΒ φέρεται να δεσμεύτηκε ότι θα προχωρήσει άμεσα σε προσλήψεις προσωπικού και θα δώσει κίνητρα παραγωγικότητας ώστε να ανακτηθεί ο χαμένος χρόνος. Mε τη σειρά της και η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin διαβεβαίωσε ότι θα καταβάλει προσπάθεια να συνδράμει με επιπλέον προσωπικό. Στόχος είναι εντός του 2024 να κλείσει η «ψαλίδα» και την επόμενη χρονιά το πρόγραμμα να «μπει και πάλι στις ράγες» εντός χρονοδιαγράμματος. Σε αντίθετη περίπτωση θεωρείται αδύνατο να τηρηθεί η συμφωνία η οποία προβλέπει παράδοση των τελευταίων εκσυγχρονισμένων Viper στα τέλη του 2027.
Στη δεδομένη χρονική συγκυρία το προσωπικό της ΕΑΒ δεν επαρκεί ώστε να εργάζεται σύμφωνα με τον προγραμματισμό ταυτόχρονα και στα 12 slots στα οποία εκτελούνται οι εργασίες εκσυγχρονισμού με αποτέλεσμα τα υπό αναβάθμιση μαχητικά να παραμένουν πολύ μεγαλύτερο διάστημα στα υπόστεγα.
Ταυτόχρονα προβλήματα δημιουργούνται και στον σχεδιασμό που κάνουν οι Πολεμικές Μοίρες F-16 αλλά και συνολικά το Αρχηγείο Τακτικής Αεροπορίας για την διαχείριση των μαχητικών και τη συμμετοχή τους σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες και ασκήσεις.
Οι πρώτες καθυστερήσεις στις παραδόσεις καταγράφηκαν εδώ και περίπου ένα χρόνο και όσο περνούν οι μήνες τόσο το πρόγραμμα βγαίνει εκτός σχεδιασμού, καθώς – παρά το γεγονός ότι στα υπόστεγα προβλέπεται να εργάζονται καθημερινά συνολικά 150 τεχνικοί όλων των ειδικοτήτων – ο αριθμός τους από την αρχή υλοποίησης του προγράμματος ήταν πάντα χαμηλότερος και πλέον εντός του 2024 κατέγραψε αρνητικό ρεκόρ έπειτα από συνεχείς παραιτήσεις.
Η αναζήτηση υψηλότερων μισθών από τους εξειδικευμένους τεχνικούς αποτελεί τη βασική αιτία «αιμορραγίας» με τη νέα διοίκηση της ΕΑΒ να ψάχνει το «αντίδοτο».
Του Κώστα Σαρικά / Πηγή: onalert.gr