Το 50% του βασικού τους μισθού τη στιγμή της αποχώρησής τους από το Δημόσιο θα λαμβάνουν όσοι συνταξιοδοτούνται. Παράλληλα βάσει του νομοσχεδίου που δόθηκε σήμερα σε δημόσια διαβούλευση ρυθμίζεται και μια σειρά ζητημάτων που αφορούν στους όρους συνταξιοδότησης εργαζομένων από το Δημόσιο, αλλά και ρυθμίσεις σχετικά με τις αδρανείς καταθέσεις,
Όπως επισήμανε ο κ. Σταϊκούρας, «η ανάγκη για την αντιμετώπιση υπαρκτών προβλημάτων και δυσλειτουργιών που υφίστανται στο κράτος, καθώς και στις σχέσεις του με τους πολίτες, είναι επιτακτική. Στο πλαίσιο αυτής της διαπίστωσης και πέραν των όσων έχουν συμφωνηθεί στο πλαίσιο του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, τέθηκε σήμερα σε δημόσια διαβούλευση το (παραπάνω) σχέδιο νόμου. Πρόκειται για νομοθετική πρωτοβουλία, οι διατάξεις της οποίας, μεταξύ άλλων διευκολύνουν, αλλά και ανακουφίζουν συμπολίτες μας μέσω της επί τα βελτίω τροποποίησης ρυθμίσεων της συνταξιοδοτικής νομοθεσίας του Δημοσίου, ενδυναμώνουν την προσπάθεια δημοσιονομικής εξυγίανσης μέσω της ενίσχυσης των δυνατοτήτων του πλαισίου δημοσιονομικών ελέγχων, και διαμορφώνουν διαύλους στήριξης ευάλωτων κοινωνικών ομάδων σε θέματα υγείας, εκπαίδευσης και διά βίου μάθησης ως απόρροια του εκσυγχρονισμού του πλαισίου που διέπει τις αδρανείς καταθέσεις».
Ειδικότερα, με τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνονται στην παρούσα νομοθετική πρωτοβουλία, μεταξύ άλλων:
Α.
– Καθιερώνεται για πρώτη φορά ο θεσμός της προκαταβολής της σύνταξης από το Δημόσιο (50% του βασικού μισθού κατά την αποχώρηση), ώστε να απαλειφθεί το μισθοδοτικό κενό που παρατηρείται σήμερα, και το οποίο αφορά το χρονικό διάστημα από τη λύση της υπαλληλικής σχέσης μέχρι την έναρξη καταβολής της κανονιζόμενης σύνταξης. Έτσι, αφενός θα περιοριστούν σημαντικά οι εύλογες διαμαρτυρίες των ενδιαφερόμενων και οι διαγκωνισμοί για προώθηση των υποθέσεών τους και αφετέρου θα δοθεί το χρονικό περιθώριο στην Υπηρεσία Συντάξεων να εξορθολογίσει τον προγραμματισμό των συχνά σύνθετων συνταξιοδοτικών θεμάτων.
– Καθορίζεται, σε αυστηρό πλαίσιο, το χρονοδιάγραμμα των υπηρεσιακών διαδικασιών που απαιτούνται για την έκδοση της σύνταξης του Δημοσίου, ώστε να απαλειφθούν φαινόμενα καθυστέρησης και κωλυσιεργίας που παρατηρήθηκαν σε ορισμένες περιπτώσεις στο παρελθόν, επιβαρύνοντας την καθημερινότητα των πολιτών. Επιβάλλεται η απόλυτη τήρηση της διαδικασίας προώθησης των υποθέσεων.
– Περιορίζονται γραφειοκρατικά θέματα της Υπηρεσίας Συντάξεων, με στόχο τη σύντμηση του χρόνου που απαιτείται για την καταβολή της κανονιζόμενης σύνταξης, μέσω της κατάργησης των μόνιμων συλλογικών οργάνων, τα οποία μεσολαβούν μέχρι την οριστική λύση των συνταξιοδοτικών διαφορών από το Ελεγκτικό Συνέδριο, και μέσω της συγχώνευσης Διευθύνσεων.
– Αυστηροποιούνται οι όροι και προϋποθέσεις για τη συνταξιοδότηση των λογοτεχνών και καλλιτεχνών από το Δημόσιο, ενώ περιορίζεται το ποσό της σύνταξης που τους καταβάλλεται. Πρόκειται για προσαρμογή στις τρέχουσες δημοσιονομικές συνθήκες που κρίνεται επιβεβλημένη, αλλά και δίκαιη, καθώς αφορά στη μόνη κατηγορία συνταξιούχων του Δημοσίου που δεν υπέστη καμία μείωση στη σύνταξη και μάλιστα παρά την ξένη προς το ασφαλιστικό- συνταξιοδοτικό καθεστώς του Δημοσίου φύση των καταβαλλομένων σχετικών συντάξεων.
– Διευθετούνται συνταξιοδοτικά ζητήματα με όρους διασφάλισης κοινωνικής δικαιοσύνης σε πεδία που αφορούν αφενός τα επιδόματα νόσου και ανικανότητας που θα εξακολουθήσουν να καταβάλλονται με βάση τον μισθό του λοχαγού, όπως αυτός ίσχυε πριν τις προσαρμογές των ειδικών μισθολογικών καθεστώτων, και αφετέρου τους ανάπηρους πολέμου αξιωματικούς πολεμικής διαθεσιμότητας, οι οποίοι εξαιρούνται των προσαρμογών του Ν. 4093/2012.
Β.
– Επικαιροποιείται, ουσιαστικά καταρτίζεται για πρώτη φορά, το παρωχημένο νομοθετικό πλαίσιο για τους αδρανείς καταθετικούς λογαριασμούς. Επιτρέπεται η χρήση των κεφαλαίων από αδρανείς καταθέσεις από το Ελληνικό Δημόσιο αποκλειστικά και μόνο για ειδικούς σκοπούς στήριξης ευάλωτων κοινωνικών ομάδων, μετά την παραγραφή των δικαιωμάτων του καταθέτη ή των νομίμων κληρονόμων του, κατόπιν παρέλευσης εικοσαετίας. Καταργείται η παρωχημένη διάταξη που προέβλεπε παραγραφή των δικαιωμάτων του Ελληνικού Δημοσίου κατόπιν παρέλευσης δεκαετίας, από τη συμπλήρωση της ως άνω αναφερόμενης εικοσαετίας, εξαλείφοντας έτσι ουσιαστικά τυχόν κίνητρο κάποιων πιστωτικών ιδρυμάτων να επιδιώξουν την καταστρατήγηση του Ν.Δ. 1195/1942.
Γ.
– Δημιουργούνται το Μητρώο Ελεγκτών για τους Δημοσιονομικούς Ελέγχους και Ελέγχους ΕΔΕΛ, το Μητρώο Εμπειρογνωμόνων για Δημοσιονομικούς Ελέγχους και Ελέγχους ΕΔΕΛ και η Διεύθυνση Έκτακτων Δημοσιονομικών Ελέγχων, ενισχύοντας σημαντικά την προσπάθεια εδραίωσης της δημοσιονομικής εξυγίανσης και πειθαρχίας, καθώς οι απαιτήσεις για δημοσιονομικούς ελέγχους έχουν αυξηθεί την τελευταία περίοδο σημαντικά. Παράλληλα, ορίζεται πλαίσιο θητείας για τους υπαλλήλους που ασκούν δημοσιονομικούς ελέγχους αφενός λόγω της ανάγκης ενίσχυσης της διαφάνειας και αφετέρου προκειμένου κατά τη διενέργεια των δημοσιονομικών ελέγχων να μην εναλλάσσονται συνεχώς τα ίδια πρόσωπα, για την ενίσχυση της θωράκισης του ελεγκτικού έργου.
Η προσπάθεια περαιτέρω εκσυγχρονισμού πτυχών του θεσμικού πλαισίου άσκησης της δημοσιονομικής πολιτικής, πέραν των προβλέψεων του Προγράμματος Οικονομικής Πολιτικής, και βελτίωσης της καθημερινότητας των πολιτών είναι συνεχής.
Πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ
Διαβάστε επίσης:
Δημόσιο: τα νέα όρια συνταξιοδότησης – Ποιοι πάνε στα 67 και ποιοι στα 62