Αίσιο τέλος προς το παρόν τουλάχιστον φαίνεται να έχουν οι διαπραγματεύσεις για τους 4 αυτοκινητόδρομους, των οποίων τα έργα έχουν σταματήσει, καθώς υπήρχαν προβλήματα μεταξύ του Δημοσίου και εργολάβων.
Πρόκειται για τους 4 μεγάλους αυτοκινητόδρομους (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου/Νεα Οδός/ Κεντρική Οδός & Ολυμπία Οδός), συνολικού αρχικού προϋπολογισμού κατασκευής €5,5 δις, που είναι έργα αυτοχρηματοδοτούμενα μέσω της χρήσης των εσόδων των διοδίων για την ολοκλήρωσή τους.
Τα έργα που υλοποιούνται κατά ποσοστό περίπου 25% με δημόσια δαπάνη, μέσω αξιοποίησης των πόρων του ΕΣΠΑ, κυρίως όμως μέσω τραπεζικού δανεισμού και ιδίων κεφαλαίων των ιδιωτών που έχουν αναλάβει την κατασκευή και εκμετάλλευσή τους. Αυτό σημαίνει ουσιαστικά σύμφωνα με το υπουργείο πως η χρηματοδότηση των Εταιρειών Παραχώρησης από τις Τράπεζες εξαρτάται απόλυτα από τη βιωσιμότητά τους, η οποία βιωσιμότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον κυκλοφοριακό φόρτο και τα έσοδα των αυτοκινητοδρόμων.
Όπως αναφέρεται από το υπουργείο οι εισροές εσόδων από τα διόδια υπολογίζεται ότι έχουν μειωθεί κατά μ.ο. 45% σε σχέση με το 2008 που ενεργοποιήθηκαν οι Συμβάσεις Παραχώρησης και σημειώνει πως όλες αυτές οι δραματικές οικονομικές συνθήκες είχαν ως αποτέλεσμα την αναστολή της χρηματοδότησης από τις Τράπεζες στα τέλη του 2010 και την διακοπή των εργασιών κατασκευής από τις Εταιρείες Παραχώρησης στα μέσα του 2011.
Τι περιλαμβάνει η συμφωνία
1. Δραστικός Περιορισμός των διεκδικήσεων (claims) των Παραχωρησιούχων εις βάρος του Ελληνικού Δημοσίου. Όλες οι διεκδικήσεις των Παραχωρησιούχων ελέχθησαν από Ανεξάρτητους Μηχανικούς, οι οποίοι αποτελούν ανεξάρτητους φορείς ελέγχου. Το συνολικό ποσό που έχει αποδεχθεί το Ελληνικό Δημόσιο, από τις διεκδικήσεις των Παραχωρησιούχων που αφορούν την κατασκευή των εργων, ανέρχεται περίπου στα 280 εκατ. ευρώ και είναι χαμηλότερο ή ίσο από αυτό που προτείνεται ανά περίπτωση από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό. Σε κάθε περίπτωση, προκειμένου να πληρωθούν οι Παραχωρησιούχοι, θα πρέπει να ελεχθούν τα προσκομιζόμενα αποδεικτικά τους παραστατικά από τις αρμόδιες Υπηρεσίες του Υπουργείου αλλά και ανεξάρτητους Ορκωτούς Ελεγκτές.
Ξεκινάμε δηλαδή τα Έργα γυρνώντας καινούργια σελίδα και χωρίς τις εκκρεμότητες των οικονομικών διεκδικήσεων.
2. Σημαντικό είναι επίσης ότι προσαρμόζεται το τεχνικό αντικείμενο των έργων στις χρηματοοικονομικές δυνατότητες με ετεροχρονισμό και αναβολές τμημάτων των έργων.
Από το υπουργείο ανακοίνωσαν πως κανένα έργο δεν ακυρώνεται, αλλά μετατίθεται χρονικά η κατασκευή του τμήματος Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού και το τμήμα Τρίκαλα-Παναγιά του Ε-65 για τα οποία υπάρχουν εκκρεμότητες στο ΣτΕ.
Ωστόσο παρά τις αναβολές στο εύρος του τεχνικού αντικειμένου, θα ολοκληρωθούν σύγχρονοι αυτοκινητόδρομοι συνολικού μήκους 956 χλμ έναντι 1.204 χλμ που αντιστοιχούν στο 80% του αρχικού κατασκευαστικού αντικειμένου και καλύπτουν ποσοστό σχεδόν 95% του κυκλοφοριακού φόρτου.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Εντολή Σαμαρά να ξεκινήσουν άμεσα τα έργα στους αυτοκινητόδρομους