Περίπου 50.000 φορτηγά πλοία ταξιδεύουν στον κόσμο, κάθε στιγμή. Πολλές από τις λειτουργίες τους εξαρτώνται από συστήματα πληροφορικής καθώς η διαχείριση της ναυτιλίας γίνεται ολοένα και περισσότερο ψηφιακή. Στο πλοίο συναντώνται η Τεχνολογία της Πληροφορικής (ΙΤ) και η Επιχειρησιακή Τεχνολογία (ΟΤ). Ο έλεγχος των μηχανών, η διαχείριση του φορτίου και η πλοήγηση γίνονται μέσω εξελιγμένων εφαρμογών Πληροφορικής.
Στο προσεχές μέλλον, τα MAS (Maritime Autonomous Systems) θα ελέγχουν και θα καθοδηγούν τα πλοία από την ξηρά. Η ψηφιοποίηση στον χώρο της ναυτιλίας αυξάνει την απόδοση και την αποτελεσματικότητά της. Όμως, ταυτόχρονα, την καθιστά στόχο κυβερνοεπιθέσεων. Την τριετία 2017-2020 οι κυβερνοεπιθέσεις με στόχο τις ναυτιλιακές εταιρείες αυξήθηκαν κατά 900%. Με πάνω από το 90% των παγκόσμιων εμπορευμάτων να μεταφέρονται δια θαλάσσης και 30 εκατομμύρια ανθρώπους να απολαμβάνουν μια κρουαζιέρα κάθε χρόνο, μια επιτυχημένη κυβερνοεπίθεση κατά του ναυτιλιακού τομέα θα μπορούσε να είναι καταστροφική, να κοστίσει εκατομμύρια, να καταστρέψει επιχειρήσεις και να θέσει σε κίνδυνο ανθρώπινες ζωές. Κρίσιμα συστήματα, όπως η πρόωση και η πλοήγηση, μπορούν να κλειδωθούν και να αχρηστευθούν μέχρι να πληρωθούν τα λύτρα.
Μολονότι οι ναυτιλιακές εταιρείες δεν αποκαλύπτουν το μέγεθος των ζημιών τους, πολλές κυβερνοεπιθέσεις στη ναυτιλία έχουν κοστίσει μέχρι σήμερα δισεκατομμύρια δολάρια.
Το 2017, ο ιός «NotPetya» κατέστρεψε το δίκτυο υπολογιστών του ναυτιλιακού γίγαντα Maersk, με εκτιμώμενη ζημιά 300 εκατομμυρίων δολαρίων. Αυτές οι απειλές λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από ρυθμιστικούς οργανισμούς και εμπορικούς φορείς του κλάδου, οι οποίοι απαιτούν δράση από πλοιοκτήτες και φορείς εκμετάλλευσης, ναυλωτές, λιμάνια και ναυτιλιακές εταιρείες. Η Διεθνής Οργάνωση Ναυτιλίας (ΙΜΟ – INTERNATIONAL MARITIME ORGANIZATION) αντιλαμβανόμενη τον κίνδυνο, έχει δώσει εντολή στις ναυτιλιακές εταιρείες να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για την κυβερνοασφάλειά τους. Η κυβερνοασφάλεια πρέπει πλέον να παρακολουθείται στενά από τη διοίκηση μιας ναυτιλιακής, με δείκτες και κανόνες λειτουργίας, καθώς είναι απαραίτητη για τη διασφάλιση της συνέχειας των δραστηριοτήτων της.
Με αυτά τα δεδομένα, η παγκόσμια ζήτηση για ειδικούς κυβερνοασφάλειας στον χώρο της ναυτιλίας, είναι πολύ μεγάλη. Από τα 3 εκατομμύρια ειδικούς κυβερνοασφάλειας που χρειαζόμαστε, επιπλέον των υπαρχόντων, όπως υπολόγισε το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ (WEF), η ναυτιλία έχει ανάγκη ένα μεγάλο ποσοστό.
Για να καλύψει αυτή την ανάγκη, το BCA προσφέρει το μεταπτυχιακό πρόγραμμα MSc in MaritimeCybersecurity. Το κολλέγιο, που καθιέρωσε στην Ελλάδα τις επιχειρησιακές σπουδές, εξοπλίζει τους αποφοίτους με τις δεξιότητες που χρειάζονται, σήμερα και στο μέλλον, για να προστατεύουν τη ναυτιλία και τις θαλάσσιες μεταφορές από κυβερνοεπιθέσεις, ενώ ταυτόχρονα τους «ανοίγει» έναν πολλά υποσχόμενο επαγγελματικό ορίζοντα. Οι ενότητες που προσφέρονται καλύπτουν όλους τους τομείς της ναυτιλιακής βιομηχανίας που κινδυνεύουν από το ηλεκτρονικό έγκλημα: τη διαχείριση της ναυτιλιακής εταιρείας, την ενδοεταιρική επικοινωνία, την τεχνολογία επί του σκάφους, τις λιμενικές λειτουργίες και τις ρυθμιστικές απαιτήσεις.
Οι διδάσκοντες έχουν πιστοποίηση BSI (Βρετανικό Ίδρυμα Προτύπων) ISO 27001, η οποία είναι σύμφωνη με τις οδηγίες του Διεθνούς Ναυτιλιακού Φόρουμ των Εταιρειών Πετρελαίου (OCIMF). Τα μαθήματα εμπλουτίζονται με σεμινάρια, διαλέξεις και workshops, με εισηγητές κορυφαία στελέχη της ναυτιλίας και της πληροφορικής, που μεταφέρουν τους φοιτητές στο «πεδίο» αναλύοντας πραγματικά περιστατικά.
Το πρόγραμμα MSc Maritime Cybersecurity, προσφέρεται σε δύο τύπους παρακολούθησης: α) με φυσική παρουσία και β) διαδικτυακώς, με πλατφόρμα e–learning, που έχει δημιουργήσει το BCA ειδικά για φοίτηση εξ αποστάσεως και επίσης με full–time φοίτηση, 12μηνης διάρκειας ή με part–time φοίτηση, 24μηνης διάρκειας.
Οι απόφοιτοι μπορούν να εργασθούν ως Διευθυντές Ασφάλειας Πληροφοριών, Ελεγκτές Ασφάλειας Πληροφοριών, Διευθυντές ή Αρχιτέκτονες Ασφάλειας, Ανώτεροι Μηχανικοί Ασφάλειας, Εμπειρογνώμονες Προστασίας Δεδομένων στον ναυτιλιακό τομέα ή σε ρυθμιστικές και ελεγκτικές αρχές στον δημόσιο τομέα. Μπορούν επίσης να συνεχίσουν τις σπουδές τους για απόκτηση πτυχίου MPhil ή διδακτορικού.
Το MSc Maritime Cybersecurity χορηγείται από το πολυβραβευμένο για τις ακαδημαϊκές επιδόσεις και τις καινοτομίες του, University of West London (UWL). Αναγνωρίζεται σε όλον τον κόσμο και είναι ισότιμο επαγγελματικά με τους μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών που απονέμουν τα ελληνικά πανεπιστήμια.