Εξωπραγματικές χρεώσεις από συνεχώς αυξανόμενους επιτήδειους βρίσκουν κάθε μήνα στον λογαριασμό τους χιλιάδες πολίτες. Οι «κομπίνες» λειτουργούν ως εξής: Ένα μήνυμα από πενταψήφιο αριθμό φτάνει στο κινητό και προκαλεί την απορία του χρήστη. Όσοι είναι ανυποψίαστοι απαντούν συνήθως για να μάθουν ποιος είναι αυτός που επικοινωνεί μαζί τους. Εκείνη την στιγμή όμως η παγίδα έχει ήδη λειτουργήσει. Ένα ποσό που μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 9 ευρώ χρεώνεται αυτόματα στον λογαριασμό του ανυποψίαστου δέκτη του μηνύματος. Στην ακόμα χειρότερη περίπτωση, ο αποστολέας μπορεί με την απάντηση να αποσπάσει ακόμα και προσωπικά δεδομένα από το κινητό τηλέφωνο.
Θύματα των επιτήδειων μιλούν στο newsit.gr και περιγράφουν τον εφιάλτη που έζησαν από την στιγμή που έκαναν το λάθος και απάντησαν στους διαδικτυακούς απατεώνες. Οι χρεώσεις που έχουν να αντιμετωπίσουν φτάνουν τις εκατοντάδες ευρώ και πολλοί προσπαθούν να αποδείξουν στους παρόχους κινητής τηλεφωνίας ότι έχουν πέσει θύματα απάτης. Ειδικός, εξηγεί επίσης στο newsit.gr πως μπορείτε να ξεφύγετε από τους επιτήδειους αλλά και πως να μην πέσετε θύματά τους.
Στο newsit.gr μίλησαν θύματα των επιτήδειων
Κατερίνα 47 ετών
Τον Δεκέμβριο του 2017, καθώς σερφάρω μέσα στο Ίντερνετ βλέπω μια διαφήμιση από πολύ γνωστό σούπερ μάρκετ που λέει ότι μπορείτε να μπείτε σε έναν διαγωνισμό για να κερδίσετε τα τρόφιμα ενός μήνα. Μπαίνω μέσα στην σελίδα, δίνω τον αριθμό κινητού, αλλά εκείνη την στιγμή καταλαβαίνω ότι ίσως κάτι δεν πάει καλά. Σβήνω λοιπόν το κινητό μου, φεύγω από την σελίδα αλλά έπειτα από λίγη ώρα υπήρχε μια καταιγίδα από μηνύματα δεν τα άνοιξα ποτέ και απλά το άφησα το όλο θέμα. Όπου όταν ήρθε ο λογαριασμός της κινητής τηλεφωνίας έπαθα πλάκα, γιατί μιλάμε για ένα υπέρογκο ποσό τον 600 ευρώ. Πήρα τηλέφωνο στη εταιρεία. Τους λέω τι συμβαίνει εδώ πέρα, εγώ δεν έχω κάνει τέτοια χρήση γιατί υπάρχει αυτό και μου λένε ότι ξέρετε, έχετε ανοίξει κάποια μηνύματα, σημειωτέον είπα ότι δεν τα άνοιξα καθόλου, γιατί κατάλαβα ότι κάτι συμβαίνει. Όποτε μου είπαν το εξής: Ότι από την στιγμή που λαμβάνεις τέτοιο μήνυμα χρεώνεσαι. Εντάξει αυτό είναι απαράδεκτο και από τη εταιρεία στην οποία είμαι και βέβαια πιστεύω ότι συμβαίνουν στη απάτη της κάθε εταιρείας με πενταψήφια. Αυτή την στιγμή έχει περάσει τόσο χρονικό διάστημα από την εταιρεία της κινητής μου σύνδεσης δεν έχω λάβει απάντηση με αποτέλεσμα ο λογαριασμός να αυξάνεται συνέχεια. Δεν υπάρχει καμία κίνηση. Βέβαια δεν μου έχουν κόψει την σύνδεση, όμως συνεχίζει να ανεβαίνει ο λογαριασμός χωρίς να έχουν βγάλει εκτός το συγκεκριμένο ποσό χρέωσης. Υποτίθεται ότι το επεξεργάζονται. Κοντεύουμε ένα χρόνο κοντεύουμε σχεδόν.
Κωνσταντίνος 28 ετών «Το λάθος που έκανα και παγιδεύτηκα»
Είχα βρει στο Facebook μια διαφήμιση που έλεγε “ανοίξτε για να δείτε το δώρο που κερδίζετε” και από κάτω κατευθείαν στη σελίδα έλεγε ότι είναι αξιόπιστο. Πάτησα πρώτη φορά για δω τι είναι αλλά δεν έδωσα σημασία. Επειδή το ξαναβρήκα και έλεγε ότι έχουν υπάρξει κι άλλοι με αυτό, οπότε είναι αξιόπιστο πατήστε, το πάτησα και εγώ να δω τι λέει. Έλεγε “συγχαρητήρια κερδίζετε βάλτε μας το κινητό σας για να σας στείλουμε τον κωδικό επιβεβαίωσης του δώρου για να μπορέσετε να πάρετε το δώρο σας”. Πατώντας το κινητό μου εκεί ήρθε κατευθείαν μήνυμα που ενημέρωνε ότι έχω χρεωθεί αρκετά εκείνη την στιγμή και ότι θα χρεώνομαι ανά μετά ή ανά εβδομάδα στην υπηρεσία που έχω αγοράσει, ώστε κάθε βδομάδα να μπορώ να διεκδικώ κάποιο δώρο. Σε καμία περίπτωση ότι έχω κερδίσει. Και τα δώρα μπορεί να ήταν είτε από πολυκατάστημα που έλεγε από σούπερ μάρκετ, που δεν το ξεκαθάριζε ποτέ, είτε σε πολυκατάστημα με ρούχα. Όποτε ξαφνικά με είχε χρεώσει απευθείας πάνω από δέκα ευρώ στο κινητό μου και το επόμενο μήνυμα που ήταν μετά από λίγο, ήταν “αν θέλετε να διαγραφείτε από την υπηρεσία που κοστίζει τόσο για να διαγραφείτε, στείλτε μας εκεί το μήνυμα”. Στέλνοντας το μήνυμα διαγραφής, προφανώς μου είχε φάει πάνω από 15 ευρώ εκείνη την ώρα, ανά τακτά χρονικά διάστημα μου έστελνε μήνυμα ότι “συγχαρητήρια που κάνατε εγγραφή στην υπηρεσία μας, χρησιμοποιείστε τον κώδικα σας για να λάβετε το δώρο σας”. Σ’ αυτά δεν απαντούσα, αλλά ερχόντουσαν και ξανά ερχόντουσαν συνέχεια μηνύματα. Κάποια στιγμή μου λέει “συγχαρητήρια έχετε κερδίσει αυτό το δώρο αυτός είναι ο κωδικός πάρτε το”. Και μετά έρχεται το μήνυμα πατήστε στοπ στην υπηρεσία για να έρθει. Ξανά πατάω εγώ το στοπ μήνες έχει γίνει κάτι και με έχει ξανά χρεώσει παρά πολλά λεφτά. Όποτε ξαφνικά έχω χρεωθεί δυο φορές στοπ, δυο φορές εγγραφή από το πουθενά και μην έχω κερδίσει τίποτα από όλο αυτό.
Αλέξανδρος 25: «Μου κόστισε πάνω από 200 ευρώ»
Στην αρχική σελίδα στο Facebook εμφανίστηκε μια διαφήμιση πολύ γνωστού σούπερ μάρκετ αν είστε γεννημένος τον Απρίλιο κερδίζεις μια δωροεπιταγή. Καθώς μπήκα στην δημοσίευση έπρεπε να δώσω τα προσωπικά μου στοιχεία και τον αριθμό του τηλεφώνου και μετά από αυτό ξεκίνησαν να μου έρχονται μηνύματα στο κινητό από έναν εξαψήφιο αριθμό που έλεγαν ότι μπήκα στην κλήρωση και όλα τα σχετικά. Από εκεί και πέρα ξεκίνησε αυτό να τραβάει χρήματα από τον αριθμό μου, με αποτέλεσμα να έχει συνεχιστεί για παρά πολύ καιρό. Κάθε φορά που έκανα ανανέωση κάρτας τράβαγε χρήματα. Συνεχίζεται μέχρι και σήμερα με αποτέλεσμα όλο αυτό να μου έχει κοστίσει από 200 ευρώ και άνω.
Πως να προστατευτείτε
Ο μηχανικός τηλεπικοινωνιών, Κωνσταντίνος Mάντες, εξηγεί στο Newsit.gr πως πρέπει να προστατευτούν οι κάτοχοι κινητού που δέχονται sms από πενταψήφιους αριθμούς.
«Σχετικά με τα sms τα οποία λαμβάνουν παρά πολλοί χρήστες κινητής τηλεφωνίας στα τηλέφωνα τους τα οποία είναι fishing sms και sms παγίδες λειτουργούν ως εξής: Όταν έρχεται ένα μήνυμα στο κινητό από πενταψήφιο αριθμό πολλές φορές αυτά τα sms είναι παγίδες. Αυτό που μπορεί να κάνει για να προφυλαχτεί κάποιος είναι να μην απαντήσει σε αυτό το μήνυμα.
Πρέπει να κάνει μια καταγγελία στον πάροχο κινητής τηλεφωνίας ότι λαμβάνει ενοχλητικά sms και κάθε φορά να το δηλώνει στον πάροχό του μέσω της τηλεφωνικής εξυπηρέτησης πελατών προκειμένου να μπλοκάρει τον συγκεκριμένο αριθμό. Υπάρχουν βέβαια και συγκεκριμένες εφαρμογές των παρόχων που μπλοκάρουν αυτά τα ενοχλητικά sms, τα πενταψήφια, τα οποία μπορούν να χρεώνουν τον κάτοχο του κινητού -δηλαδή λαμβάνουμε το μήνυμα και στην συνέχεια- είτε απαντήσουμε είτε χρεώνεται με ένα υπέρογκο νούμερο το οποίο μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 9 ευρώ ανά μήνυμα. Ακόμα το συγκεκριμένο μήνυμα μπορεί να πάρει και δεδομένα από το κινητό, αν δεν είναι μόνο η χρέωση.
Ο κάτοχος μπορεί ακόμα να κάνει μια καταγγελία μια καταγγελία στην Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, προκειμένου να προφυλαχτεί όσο πιο άμεσα γίνεται αλλά και για να μην έχει χρεώσεις στο λογαριασμό του. Καλό είναι γίνει η καταγγελία στη Δίωξη, έτσι ώστε να μπορέσει να αποδείξει μετά στον πάροχό του ότι ήταν προϊόν απάτης το συγκεκριμένο μήνυμα προκειμένου να διεκδικήσει αφαιρέσεις χρεώσεων από τον πάροχο».
Ακούστε τον κ. Μάντε
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: ΕΙΡΗΝΗ ΜΙΛΗ