Ελλάδα

Μείνε νηφάλιος και γίνε ο ήρωας της παρέας σου

Έχουμε μαλώσει για το αν ο Superman νικάει τον Batman ή το αντίστροφο. Έχουμε μαλώσει για διλήμματα όπως Ολυμπιακός ή Παναθηναϊκός, Διαμαντίδης ή Σπανούλης.

Μαλώσατε ποτέ με φίλο σας για το ποιος θα οδηγήσει ένα βράδυ που είχατε κανονίσει να βγείτε; Μη βιαστείτε να απαντήσετε.

Αν κάτι μας έμαθε όλη αυτή η χρονιά και η πανδημία που μας έκλεισε στο σπίτι, αλλάζοντας την καθημερινότητα (επαγγελματική και προσωπική) μας, είναι πως η υγεία, η δική μας και των δικών μας, είναι πάνω απ’ όλα. Και δεν είναι δεδομένη, όπως ίσως να νομίζαμε κάποιοι.

Ένα lockdown πέρυσι κι άλλο ένα, πολύμηνο και ακόμη πιο δύσκολο, από τον περασμένο Νοέμβριο μέχρι τον Μάιο, άφησαν κατάλοιπα. Και έκαναν, σε συνδυασμό με την έλευση του καλοκαιριού, τεράστια την ανάγκη να ξεφύγουμε. Να βγούμε, να διασκεδάσουμε, να γελάσουμε, να πιούμε, να ξεδώσουμε.

Ακόμη και η μερική άρση και το άνοιγμα της εστίασης, ήταν ένα βήμα, αλλά σαν… ασπιρίνη για το μεγάλο διάστημα περιορισμού. Μέχρι πριν από λίγο καιρό μπορεί να βγαίναμε, να πηγαίναμε για φαγητό και ποτό αλλά το κάναμε με το… ρολόι στο χέρι.

Τώρα όμως ο βραχνάς που ονομάστηκε «απαγόρευση κυκλοφορίας» τελείωσε, τώρα το καλοκαίρι είναι στα «ντουζένια του», τώρα μένουμε έξω και πίνουμε έως ό,τι ώρα θέλουμε και ετοιμαζόμαστε για διακοπές.

Τώρα είναι η στιγμή της απάντησης στο παραπάνω ερώτημα: είστε έτοιμοι να τσακωθείτε με φίλο που δεν θα είναι νηφάλιος και θα θέλει να οδηγήσει; Είστε έτοιμοι να παραδεχτείτε πως έχετε πιει και άρα δεν πρέπει να οδηγήσετε; Τελικά, πόσο έτοιμοι είστε να γίνετε ο ήρωας της παρέας;

Τώρα το δίλημμα δεν είναι θεωρητικό. Είναι δίλημμα ζωής. Και την απάντηση τη δίνει καλύτερα όποιος είναι νηφάλιος…

Δείχνουν το δρόμο

Ας παραδεχτούμε πως (όχι όλοι, αλλά πολλοί) οι παλιοί είχαν πάντα την κουλτούρα του «εμένα δεν με πειράζει όσο και να πιώ». Ξέρουμε όλοι πως δεν είναι έτσι. Ας μη γίνουμε και οι νεότεροι έτσι. Ας γίνουμε καλύτεροι…

Το ευτυχές είναι πως αυτή την αλλαγή της κουλτούρας του «πίνω και ΔΕΝ οδηγώ» την έχουν ενστερνιστεί τελευταίως και κάποιοι επαγγελματίες της εστίασης και διασκέδασης που «υψώνουν ανάστημα» στο θέμα της κατανάλωσης αλκοόλ και της οδήγησης.

Κι αν μέχρι πριν από μερικά χρόνια η εικόνα στις αμερικανικές ταινίες του μπάρμαν ή του υπεύθυνου καταστήματος να παίρνει τα κλειδιά από έναν μεθυσμένο θαμώνα μας φάνταζε… εξωπραγματική, τώρα πια, αρχίζει να γίνεται πραγματικότητα και στην Ελλάδα.

Το ακόμη πιο ευχάριστο είναι πως το «άρμα» της υπεύθυνης κατανάλωσης οδηγούν φορείς και εταιρίες που δραστηριοποιούνται όλο και περισσότερο στην ενημέρωση και την εκπαίδευση, όχι μόνο των επαγγελματιών αλλά και των πολιτών για τους κινδύνους που «κρύβει» η κατάχρησή του αλκοόλ.

Ένα τρανό παράδειγμα είναι η Αθηναϊκή Ζυθοποιία. Μια εταιρεία με μεγάλη παρακαταθήκη στην υπεύθυνη κατανάλωση, που από το 2008 έχει ξεκινήσει μια σημαντική συνεργασία με τη ΜΚΟ «ΝΗΦΑΛΙΟI – Στην υγειά μας», η οποία ασχολείται αποκλειστικά με την εκπαίδευση σε θέματα κατανάλωσης αλκοόλ.

Ο στόχος ένας και απόλυτος: να μπει στο DNA μας η κουλτούρα του νηφάλιου οδηγού, που πρέπει να υπάρχει πάντα σε μια παρέα. Σήμερα εσύ, αύριο η Κατερίνα, ο Γιώργος, η Μαρία, ο Διονύσης. Ένας για όλους. Ένας κάθε φορά.        

Σκεφτείτε το: ποιος δεν θέλει έναν τέτοιο φίλο να τον προσέχει, να τον πάει σε όσα μαγαζιά θέλει, να τον πάει και για «βρώμικο» μετά, αλλά να τον γυρίσει και σπίτι με απόλυτη ασφάλεια; Έναν δικό μας ήρωα.

Αυτός είναι ο «Νηφάλιος Οδηγός», ένας ήρωας, ένας προστάτης. Όχι δεν είναι «ξενέρωτος», αυτή είναι η κουλτούρα που πρέπει να νικήσουμε. Είναι ο άνθρωπος που θα είναι εκεί για την παρέα, θα διασκεδάσει μαζί με τους φίλους του, αλλά θα κρατάει τα κλειδιά όχι μόνο του αυτοκινήτου, αλλά και της ευθύνης να επιστρέψει τους πάντες ασφαλείς στο σπίτι.

Το κλειδί της επιτυχίας

Αυτή είναι η κουλτούρα που πρέπει να κάνουμε στάση ζωής. Είναι ζήτημα παιδείας και πολιτισμού.

Για να αλλάξει αυτή η «παλιά» και επικίνδυνη κουλτούρα χρειάζεται να εκπαιδευτούμε όλοι. Κυρίως τα νέα παιδιά που τώρα μπαίνουν στο αυτοκίνητο με ένα μεγάλο (κόκκινο συνήθως) Ν στο πίσω τους τζάμι, αλλά και οι εργαζόμενοι στα καταστήματα εστίασης και διασκέδασης που παίζουν ένα σημαντικό ρόλο.

Τον περασμένο Δεκέμβριο, εν μέσω του δεύτερου lockdown και με την εστίαση κλειστή, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία βρήκε την ευκαιρία να διοργανώσει ένα webinar με θέμα την «Υπεύθυνη Διάθεση και Κατανάλωση Αλκοόλ», σε συνεργασία με την Ένωση Bartenders Ελλάδας και βέβαια την υποστήριξη της ΜΚΟ «Νηφάλιοι -Στην Υγειά μας».

Πήραν μέρος περισσότεροι από 70 bartenders και εργαζόμενοι σε καταστήματα εστίασης και διασκέδασης. Κατά τη διάρκεια του σεμιναρίου, οι συμμετέχοντες ενημερώθηκαν από πιστοποιημένους εκπαιδευτές για το ρόλο που έχουν οι επαγγελματίες της εστίασης στη διάθεση του αλκοόλ. Είναι, άλλωστε από τους πιο σημαντικούς κρίκους στην αλυσίδα πώλησης του αλκοόλ.

Ο στόχος του σεμιναρίου ήταν να ενισχύσει την κοινή προσπάθεια ενσωμάτωσης της κοινωνικής ευθύνης στην κουλτούρα των bartenders κατά την πώληση αλκοόλ.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που η Αθηναϊκή Ζυθοποιία κάτι μια τέτοια ενέργεια. Κατά καιρούς διοργανώνει διάφορές δράσεις μαζί με φορείς και οργανισμούς. Στο πλαίσιο αυτό, άλλωστε, στις αρχές του 2020, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία διοργάνωσε και μια συζήτηση στρογγυλής τραπέζης, με τη συμμετοχή θεσμικών και κοινωνικών φορέων, για την υπεύθυνη κατανάλωση αλκοόλ και τη σωστή οδηγική συμπεριφορά.

Στα παραπάνω σημειώστε και κάτι ακόμη πολύ σημαντικό: η Αθηναϊκή Ζυθοποιία επενδύει συνεχώς στην ανάπτυξη προϊόντων χωρίς αλκοόλ. Πρόκειται για προϊόντα που κερδίζουν όλο και πιο πολύ την εμπιστοσύνη και την προτίμηση των καταναλωτών.

Για τους… μη μυημένους, η Αθηναϊκή Ζυθοποιία διαθέτει ήδη πέντε μπίρες χωρίς αλκοόλ: τις Άμστελ Free, Άμστελ Free με λεμόνι, Heineken 0.0, ΑΛΦΑ Χωρίς, Buckler και είναι από τις εταιρίες που έχουν προσφέρει πολλά στην καθιέρωση της κατηγορίας στην Ελλάδα.

Ελλάδα
Ακολουθήστε το Νewsit.gr στο Google News και ενημερωθείτε πρώτοι για όλη την ειδησεογραφία και τα τελευταία νέα της ημέρας
Ελλάδα: Περισσότερα άρθρα