Σε μια διαδικασία που δείχνει να μην έχει τέλος φαίνεται να εξελίσσεται η διαπραγμάτευση που γίνεται μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Εξοπλισμών και Επενδύσεων (ΓΔΑΕΕ) και της κατασκευάστριας εταιρείας NH Industries για την υποστήριξη των ελικοπτέρων NH90. Την ώρα, μάλιστα, που η Αεροπορία Στρατού περιμένει επιτέλους την υλοποίηση της πολυπόθητης FOS ύψους 50 εκατομμυρίων, προκειμένου να ανοίξει ο δρόμος για την «ανάσταση» των ελικοπτέρων.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, το τελευταίο διάστημα ΓΔΑΕΕ και NH Industries ανταλλάσουν email σχετικά με τους όρους της συμφωνίας και το νομικό πλαίσιο, με τους Γάλλους να καθυστερούν να δώσουν οριστικές απαντήσεις προκειμένου να «κλειδώσει» η συμφωνία και να «τρέξουν» οι διαδικασίες. Άλλωστε, δεν είναι η πρώτη φορά που παρατηρούνται προβλήματα στη συνεργασία με τους κατασκευαστές, καθώς το ζήτημα υποστήριξης των NH90 εξελίσσεται σε χρόνια «πληγή» με τα γνωστά αποτελέσματα στις διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων. Καθυστέρηση, η οποία για μια ακόμη φορά κρατά «δεμένα τα χέρια» της Αεροπορίας Στρατού η οποία δίνει αγώνα δρόμου για την «ανάσταση» του στόλου των ελικοπτέρων.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Όσο δεν προκύπτει συμφωνία μεταξύ της ΓΔΑΕΕ και της NH Industries τόσο θα καθυστερεί η ολοκλήρωση της προβλεπόμενης διαδικασίας, ώστε η σχετική σύμβαση να περάσει από το Ελεγκτικό Συνέδριο, τη Βουλή και το ΚΥΣΕΑ προκειμένου να επικυρωθεί και να προχωρήσει. Έτσι, τα πολύτιμα για τις ανάγκες της Αεροπορίας Στρατού ελικόπτερα παραμένουν καθηλωμένα με εξαιρετικά χαμηλές διαθεσιμότητες παρά το γεγονός ότι έως τώρα έχουν «γράψει» ελάχιστες ώρες πτήσεις. Σε κάθε περίπτωση πάντως ακόμα και αν υλοποιηθεί η σύμβαση υποστήριξης Follow On Support δεν θα αποτελέσει λύση μακράς πνοής, αλλά μια «ανάσα» ώστε να αρχίσουν οι εργασίες συντήρησης στα πρώτα ελικόπτερα και απαιτείται νέα σύμβαση μέσα στα επόμενα χρόνια.
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, το εικοστό NH90 αναμένεται να προσγειωθεί στο 2ο ΤΕΑΣ στα Μέγαρα τον Μάρτιο του 2025, προκειμένου να ολοκληρωθεί η παραλαβή του συνόλου των ελικοπτέρων και ενώ έχουν περάσει δύο δεκαετίες από την υπογραφή της σύμβασης για την αγορά τους. Η Αεροπορία Στρατού ήδη έχει παραλάβει 16 ελικόπτερα και αναμένει την παράδοση ακόμη τεσσάρων τα οποία θα παραλάβει σταδιακά τους επόμενους μήνες. Όμως, εάν δεν προχωρήσει άμεσα η σύμβαση για την συντήρηση τους θεωρείται βέβαιο ότι και αυτά θα έχουν την «τύχη» των προηγούμενων, τα οποία παραμένουν καθηλωμένα στο αεροδρόμιο των Μεγάρων εξαιτίας της προβληματικής συντήρησης.
ΔΙΑΦΗΜΙΣΗ
Όπως ήδη έχει αναφέρει το Onalert.gr, το Στρατιωτικό Επιτελείο εξετάζει σοβαρά την ανάθεση της συντήρησης των ελικοπτέρων ΝΗ90 με διαδικασία outsourcing σε συμφωνία με ιδιωτική εταιρεία, η οποία θα διαθέτει τη σχετική πιστοποίηση. Όμως και σε αυτό το ενδεχόμενο θα πρέπει να εξασφαλιστούν τα απαραίτητα ανταλλακτικά. Μέσω της κατασκευάστριας εταιρείας η Αεροπορία Στρατού καταβάλλει προσπάθεια ώστε να εξασφαλίσει ανταλλακτικά, τα οποία προέρχονται από τα ελικόπτερα τα οποία απέσυραν πρόσφατα οι Ένοπλες Δυνάμεις της Αυστραλίας. Τα αυστραλιανά ελικόπτερα έχουν περιέλθει στην διάθεση της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, η οποία προτίθεται να τα μετατρέψει σε ανταλλακτικά και να τα προωθήσει στην αγορά είτε άμεσα είτε μέσω άλλης εταιρείας.
Εάν η Αεροπορία Στρατού καταφέρει τελικά να «αναστήσει» τον στόλο των ΝΗ90 εκτινάσσει κατακόρυφα τις επιχειρησιακές της δυνατότητες, ενώ ταυτόχρονα θα μπορεί να διαθέτει ελικόπτερα με πολλές ώρες πτήσεις προκειμένου να καλύπτουν και άλλες ανάγκες, όπως αεροδιακομιδές ή μεταφορές VIP προσώπων. Επιπλέον, έπειτα και από την απόκτηση των 35 καινούργοων αμερικανικών UH-60M Black Hawk θα διαθέτει έναν συνδυασμό δύο πανίσχυρων ελικοπτέρων, αριθμός των οποίων θα χρησιμοποιείται αποκλειστικά από τις Μονάδες Ειδικών Δυνάμεων και Ειδικών Επιχειρήσεων της Διοίκησης Ειδικού Πολέμου.
Αν και κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει τα τεχνικά χαρακτηριστικά των NH90, η προβληματική υποστήριξη όχι μόνο των ελληνικών ελικοπτέρων αλλά συνολικά του παγκόσμιου στόλου αδικεί κατάφωρα τα πολύ υψηλών επιχειρησιακών δυνατοτήτων ιπτάμενα μέσα. Ελικόπτερα «αστραπές», τα οποία αναπτύσσουν ταχύτητα άνω των 160 κόμβων, ιδανικά για το νησιωτικό περιβάλλουν του Αιγαίου και όχι μόνο.
Tα NH90 είναι ελικόπτερα που διαθέτουν προηγμένο σύστημα αυτοπροστασίας, σύστημα προειδοποίησης λέιζερ, σύστημα εντοπισμού εκτόξευσης βλημάτων και σύστημα εκτόξευσης θερμοβολίδων (flares) και αερόφυλλων (chaffs) και δυνατότητα να πετούν με απόλυτη αξιοπιστία ημέρα και νύχτα ακόμα και κάτω από τις πλέον αντίξοες καιρικές συνθήκες.
Πηγή: OnAlert.gr / Κώστας Σαρικάς