Επίσημη απάντηση δίνει η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. αναφορικά με τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν για το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης, αλλά και τους λόγους που οδήγησαν στην απευθείας ανάθεση στην εταιρεία που το υλοποίησε.
Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. η δημιουργία του λογότυπου του Μετρό Θεσσαλονίκης «ανατέθηκε σε εταιρεία η οποία διαθέτει εμπειρία στον τομέα της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ».
«Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. στο πλαίσιο ολοκλήρωσης του Έργου του Μετρό Θεσσαλονίκης και της επικείμενης θέσης σε λειτουργία, στις 28/02/24 προχώρησε σε διενέργεια διαγωνισμού, με ανοικτή διαδικασία, για τη «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΛΟΓΟΤΥΠΟΥ ΓΙΑ ΤΟ ΣΗΜΑ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ», που είχε ως αντικείμενο τη δημιουργία ενός απεικονιστικού σήματος/εμβλήματος (λογότυπο), το οποίο θα αποτελούσε το διακριτικό σήμα του Μετρό στην πόλη της Θεσσαλονίκης» αναφέρει συγκεκριμένη η ανακοίνωση.
Σύμφωνα με την εταιρεία «ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ», ο διαγωνισμός προέβλεπε την απονομή χρηματικών βραβείων στις τρεις πρώτες, κατά την αξιολόγηση της Επιτροπής, προτάσεις, συνολικής αξίας δεκατεσσάρων χιλιάδων ευρώ (14.000,00 €), χωρίς Φ.Π.Α.
«Κατά τη διαδικασία του Διαγωνισμού, η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ Α.Ε. επαναξιολόγησε τις επιλογές της σχετικά με το αντικείμενο και προέβη στον ανασχεδιασμό του, λόγω της ανάγκης για τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας του έργου. Για το λόγο αυτό προχώρησε στη ματαίωση του Διαγωνισμού» σημειώνει.
Την ίδια στιγμή διευκρινίζει πως στις 25/06/24 δημοπράτησε Διαγωνισμό με αναθεωρημένο αντικείμενο και ποιοτικά κριτήρια και με εκτιμώμενη αξία τριάντα χιλιάδες ευρώ (30.000,00€), χωρίς ΦΠΑ, λόγω της αλλαγής του αντικειμένου.
«Στο πλαίσιο του νέου Διαγωνισμού υποβλήθηκαν οκτώ (8) προσφορές, τις οποίες η Επιτροπή Διαγωνισμού ομόφωνα απέρριψε, λαμβάνοντας υπόψη τις αξιολογήσεις τόσο των δικαιολογητικών συμμετοχής όσο και των τεχνικών προσφορών. Λόγω απόρριψης όλων των προσφορών, η διαδικασία απέβη άγονη και ο Διαγωνισμός ματαιώθηκε», καταλήγει η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ.
Μαρινάκης: Το λογότυπο έχει μία σχετική φιλοσοφία
«Θεμιτή η οποιαδήποτε αντίδραση κάποιου για ένα ζήτημα αισθητικής. Έχει βγάλει εμπεριστατωμένη ανάλυση η εταιρεία που το δημιούργησε. Και η εταιρεία του Μετρό που έκανε την ανάθεση. Είναι απολύτως σύννομα όλα. Είχαμε δυο διαφορετικές περιπτώσεις διαγωνισμών η μια κηρύχθηκε άγονη και η άλλες υποψηφιότητες δεν μπορούσαν να σταθούν. Υπάρχει δικαιολόγηση από σχετική μελέτη. Δεν μπορώ να κάνω κάποιοι άλλο σχόλιο. Το λογότυπο έχει μία σχετική φιλοσοφία» σημείωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Παύλος Μαρινάκης κατά τη σημερινή (14.11.24) ενημέρωση των πολιτικών συνακτών.
Την ίδια στιγμή επιτέθηκε σφόδρα σε όσους έχουν εκφράσει ανησυχία για το πόσο ασφαλές είναι το έργο. «Το ζήτημα της ασφάλειας ξεφεύγει της πολιτικής κριτικής ειδικά από ανθρώπους οι οποίοι ήταν οι πρεσβευτές της χυδαίας τακτικής των μουσαμάδων. Και όσο και αν τους ενοχλεί στην ίδια χώρα που υπάρχουν οι επικίνδυνοι των μουσαμάδων υπάρχει και μια κυβέρνηση η οποία στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο που έζησε την απόλυτη κοροϊδία θα ζήσει το αυτονόητο της παράδοσης ενός εμβληματικού έργου. Όσο αν κάποιοι στεναχωριούνται και είναι λυπηρό που στεναχωριούνται δεν είμαστε όλοι ίδιοι. Εμείς δεν θα πάμε στις 30 Νοεμβρίου στην Θεσσαλονίκη να κοροϊδέψουμε τον κόσμο αλλά θα πάμε στην ΘΣΝ με μεγάλη καθυστέρηση συνολικά για το κράτος να παραδώσουμε 13 σταθμούς και θα έχουμε και μετρό και αρχαία».
Όπως κατήγγειλε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος «κάποιοι προσπάθησαν μετά από πολλές ενέργειες να καθυστερήσουν και να μπλοκάρουν το έργο». Όπως είπε «είναι οι ίδιοι πάνω – κάτω αυτοί οι οποίοι εξαπάτησαν τους πολίτες. Μην κοροϊδευόμαστε στο σήμα είναι το δέντρο και η παράδοση το δάσος. Εμείς, μένουμε στο δάσος. Η τελευταία προσπάθεια είναι το αφήγημα περί επικινδυνότητας το οποίο είναι επικίνδυνο πολύ από μόνο του γιατί δημιουργεί αίσθημα φόβου στους πολίτες και συνιστά και ποινικό αδίκημα».
Την ίδια στιγμή, ο Παύλος Μαρινάκης σημείωσε ότι «υπάρχει η αρμόδια εταιρεία να δει τις προεκτάσεις του θέματος. Η εταιρεία που το λειτουργεί, λειτουργεί επίσης το Μετρό στο Μιλάνο και την Κοπεγχάγη. Όπως λέει η ίδια η εταιρεία, 40 χρόνια δεν είχαμε ούτε ένα θανατηφόρο περιστατικό. Όλα αυτά θα πιστοποιηθούν και από την TUV που είναι η κορυφαία εταιρεία πιστοποίησης ελέγχου της ασφάλειας στον κόσμο. Ραντεβού στις 30 Νοεμβρίου και ας το πάρουν απόφαση οι γνωστοί καλλιεργητές αμφιβολιών και ψευδών ειδήσεων ότι δεν θα γυρίσει πίσω η χώρα μας σε εποχές μουσαμάδων».
Ταχιάος: Το λογότυπο υποδηλώνει την ταυτότητα της πόλης
Το λογότυπο του Μετρό Θεσσαλονίκης υποδηλώνει την ταυτότητα της πόλης και το σούπερ μετρό ανέφερε ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιος για θέματα υποδομών, Νίκος Ταχιάος.
«Δεν είχα την παραμικρή ψευδαίσθηση ότι το λογότυπο του μετρό της Θεσσαλονίκης θα τύχαινε ομόθυμης αποδοχής. Κατ’ αρχάς γιατί αυτό θα ήταν αδύνατον να συμβεί εφόσον καθένας έχει το δικό του αισθητικό μέτρο. Επίσης, δεν έχει συμβεί ποτέ» ανέφερε.
Παράλληλα σημείωσε πως «Ας κάνουμε μία απλή σκέψη: Ποιο ήταν το ζητούμενο της οπτικής ταυτότητας του μετρό της Θεσσαλονίκης; Ο σχεδιασμός ενός σήματος στο οποίο το κεντρικό στοιχείο είναι ένα γράμμα, το Μ. Όσο απλό ακούγεται, τόσο περίπλοκο είναι. Δεν ζητείται να δημιουργηθεί το ένα εικοστό τέταρτο μίας γραμματοσειράς, ούτε μία ταυτότητα εν κενώ. Ούτε ένα σήμα που μπορεί να απέχει από την πολύ απλή υπόμνηση ότι σηματοδοτεί εγκατάσταση του μετρό».
Στην περίπτωση της ταυτότητας του μετρό της Θεσσαλονίκης, «η σύλληψη ανατρέχει στην ιστορία της πόλης, στην ενδοξότερη περίοδό της ως Συμβασιλεύουσας του Βυζαντίου. Διερευνήθηκε η απόδοση του “μ” στα χειρόγραφα της εποχής και επελέγη η προσαρμογή της πεζής γραφής του σε μία πιο σύγχρονη μορφή, εύληπτη στον αποδέκτη της σήμανσης και συνάμα ελάχιστα φλύαρη».
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών είπε πως «δημιουργήθηκε έτσι μία ταυτότητα που και το παρελθόν της πόλης υπαινίσσεται, χωρίς όμως να καθηλώνεται σε αυτό, και την απλουστευτική καταφυγή σε αναγνωρίσιμα τοπόσημα αποφεύγει, και χαρακτήρα διαθέτει, και κίνηση επιδεικνύει, και στην αρετή της λιτότητας υπακούει. Είναι μία εικόνα που υποδηλώνει και την ταυτότητα μίας πόλης, την ίδια που το έργο ξέθαψε από τα σπλάχνα της, αλλά και ένα σύγχρονο έργο της, το δικό της σούπερ μετρό».
«Είναι εν τέλει μία μοντέρνα εικόνα που ξεφεύγει από τα τετριμμένα» κατέληξε.