Μετά την προμήθεια τριών φρεγατών FDI (Belharra) το Πολεμικό Ναυτικό θέλει να αποκτήσει τέσσερα νέα υποβρύχια για να διατηρήσει το πλεονέκτημα στο Αιγαίο απέναντι στις τουρκικές υποβρύχιες δυνάμεις.
Ειδικότερα, μια από τις κύριες προτεραιότητες για το Πολεμικό Ναυτικό είναι να εκσυγχρονιστούν τα τέσσερα υποβρύχια κλάσης «Παπανικολής» και ταυτόχρονα να προχωρήσει η αγορά νέων υποβρυχίων
Πρόκειται για προγράμματα τα οποία συμπεριλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, και στο «πακέτο» εξοπλισμών που θα καταθέσει ο Υπουργός Εθνικής Άμυνας, Νίκος Δένδιας στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής έως τα μέσα Νοεμβρίου.
Οι προσφορές για το Πολεμικό Ναυτικό
Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr το Ναυτικό Επιτελείο έχει λάβει το «πράσινο φως» από την πολιτική ηγεσία και αρχίζει άμεσα τις διαδικασίες έρευνας της αγοράς προκειμένου να κατατεθούν προσφορές για την απόκτηση τεσσάρων καινούργιων υποβρυχίων σε βάθος δεκαετίας, τα οποία θα αντικαταστήσουν σταδιακά τα γερασμένα «209» πλην του αναβαθμισμένου «ΩΚΕΑΝΟΣ», το οποίο προβλέπεται να παραμείνει σε υπηρεσία τουλάχιστον για τα επόμενα 15 χρόνια.
Φωτογραφία Γενικού Επιτελείου Ναυτικού
Οι πρώτες διερευνητικές επαφές ήδη έχουν πραγματοποιηθεί και όλα δείχνουν ότι διεκδικητές του προγράμματος των καινούργιων υποβρυχίων θα είναι:
- η γερμανική «Thyssen Krupp Marine systems», η οποία κατασκεύασε τα υποβρύχια κλάσης «Παπανικολής»,
- η γαλλική «Νaval Group», η οποία κατασκευάζει τις φρεγάτες Belharra, αλλά και
- η σουηδική «Saab», η οποία πραγματοποιεί δυναμική είσοδο στον τομέα ναυπήγησης υποβρυχίων με όπλο της την τεχνολογία αιχμής που διαθέτει.
Ο Γερμανικός κολοσσός προτείνει, όπως αναφέρουν πηγές του Πολεμικού Ναυτικού, το αναβαθμισμένο υποβρύχιο κλάσης «209 1400 mod», το οποίο διαθέτει ιδιαίτερα αυξημένες δυνατότητες και υπερέχει σαφώς σε σχέση με τα υποβρύχια κλάσης «214» τόσο σε επίπεδο ηλεκτρονικών, οπλισμού και τεχνολογίας όσο και στα υλικά κατασκευής του τα οποία του επιτρέπουν να επιχειρεί σε ακόμη μεγαλύτερα βάθη ενώ του παρέχουν και ισχυρότερη θωράκιση.
Στην «υποβρύχια μάχη» οι Γάλλοι κατεβαίνουν με το «Scorpene Evolved» ενώ η πρόταση τους ενδέχεται να περιλαμβάνει και το μεγαλύτερο Barracuda, αμφότερα τελευταίας τεχνολογίας με παραγγελίες να βρίσκονται σε εξέλιξη.
Στους «μνηστήρες» όμως πλασάρονται δυναμικά και οι Σουηδοί με το υποβρύχιο κλάσης «A26» το οποίο όπως αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες αποτελεί μια εξαιρετικά δελεαστική προσφορά.
Φωτογραφία Γενικού Επιτελείου Ναυτικού
Σε κάθε περίπτωση στόχος είναι η κατασκευή και των τεσσάρων καινούργιων υποβρυχίων σε ελληνικά ναυπηγεία ώστε μέρος του κόστους να επιστρέψει πίσω στη χώρα μας. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του Ναυτικού Επιτελείου όταν θα παραληφθούν τα νέα υποβρύχια θα έχει ολοκληρωθεί και ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων υποβρυχίων κλάσης «Παπανικολής» ώστε ο Στόλος να διαθέτει συνολικά εννέα υποβρύχια μαζί με το «ΩΚΕΑΝΟΣ» το οποίο πάντως ήδη συμπληρώνει 40 χρόνια υπηρεσίας.
Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των υποβρυχίων κλάσης «Παπανικολής», το οποίο αποτελεί ήδη ειλημμένη απόφαση, αναμένεται να αγγίζει συνολικά περίπου το 1 δισεκατομμύριο ευρώ με τα αρμόδια Στελέχη του Πολεμικού Ναυτικού να συγκεντρώνουν τεχνικά στοιχεία και προσφορές.
Οι κινήσεις της Τουρκίας
Στην αντίπερα όχθη του Αιγαίου η Τουρκία προσπαθεί να ανατρέψει την ισορροπία δυνάμεων και να εξασφαλίσει πλεονέκτημα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας αφενός με τα έξι καινούργια υποβρύχια κλάσης «214», γνωστά ως «Piri Reis», εκ των οποίων το πρώτο έχει ήδη παραδοθεί στον τουρκικό Στόλο και αφετέρου με την κατασκευή των υποβρυχίων εγχώριας ναυπήγησης «Milden».
Φωτογραφία Γενικού Επιτελείου Ναυτικού
Η ολοκλήρωση παραλαβής των έξι υποβρυχίων κλάσης «Piri Reis» προσδιορίζεται στο 2029 ενώ ακόμη παραμένει άγνωστος ο αριθμός των «Milden», η ναυπήγηση των οποίων αρχίζει εντός του 2025, όπως ανακοινώθηκε.
Τα εγχώριας κατασκευής υποβρύχια των γειτόνων θα στηριχθούν σε όπλα επίσης εγχώριας κατασκευής όπως αντιπλοϊκούς πυραύλους Atmaca και Gezkin αλλά και τορπίλες τύπου Akya.
Θεωρείται βέβαιο ότι οι γείτονες εξασφάλισαν τεχνογνωσία από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα ναυπήγησης των γερμανικής τεχνολογίας υποβρυχίων κλάσης «214», τα όποια άλλωστε κατασκευάστηκαν σε τουρκικά ναυπηγεία.
Σε αντίθεση με την Ελλάδα, η οποία εκσυγχρόνισε μόνο το «Ωκεανός» από τα συνολικά τέσσερα υποβρύχια «209» όπως προέβλεπε ο σχεδιασμός αλλά και η πρώτη σύμβαση, η Τουρκία προχώρησε και συνεχίζει τον εκσυγχρονισμό των δικών της υποβρυχίων κλάσης «209», με αποτέλεσμα τα επόμενα χρόνια να διαθέτει ιδιαίτερα υψηλή «οροφή» στον αριθμό υποβρυχίων.
Από την άλλη πλευρά, το ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό κινδυνεύει να μείνει με πολύ μικρότερο αριθμό και ενώ ήδη έχει καθυστερήσει ο εκσυγχρονισμός των υποβρυχίων κλάσης «Παπανικολής».
Πηγή: OnAlert.gr – Ρεπορτάζ: Κώστας Σαρικάς