«Доброго ранку!» Με μια καλημέρα στα ουκρανικά καλωσόρισε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, τον Αλέξανδρο και την Κατερίνα, τους δύο μαθητές της Α’ και Β’ τάξης των 1ου και 4ου Δημοτικών Σχολείων της Ραφήνας, οι οποίοι κατέφθασαν από τη Μαριούπολη εν μέσω του πολέμου που μαίνεται στην Ουκρανία.
Η υπουργός συζήτησε με τα παιδιά, άκουσε τους τρόπους με τους οποίους οι συμμαθητές και οι εκπαιδευτικοί τους τα έχουν υποδεχτεί και ενσωματώσει, δείχνοντάς τους παιχνίδια, μαθαίνοντάς τους λέξεις στα ελληνικά. Ο μικρός Αλέξανδρος είπε στην Υπουργό ότι του άρεσε πολύ το ποδόσφαιρο και έπαιξαν μαζί, καθώς και με τους συμμαθητές του, στο προαύλιο.
Η Νίκη Κεραμέως έδωσε συγχαρητήρια στους διευθυντές και τους εκπαιδευτικούς των σχολείων για τη θερμή υποδοχή των μαθητών, για την πρόθυμη συνεισφορά τους στην αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής αυτής κρίσης και τη δημιουργία ενός κλίματος φιλοξενίας και αποδοχής. Μίλησαν για τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και τις παιδαγωγικές μεθόδους που αξιοποιούν, καθώς και για τη δυνατότητα να μεταφερθούν και σε άλλα σχολεία καλές πρακτικές ένταξης των παιδιών στη σχολική κοινότητα, εντός και εκτός Ελλάδας. Άλλωστε, από προηγούμενα προσφυγικά και μεταναστευτικά ρεύματα, το Υπουργείο Παιδείας έχει αναπτύξει την απαραίτητη τεχνογνωσία, καθώς και πλήρες θεσμικό πλαίσιο, για την ένταξη μαθητών προσφύγων στα ελληνικά σχολεία και την άμεση και ουσιαστική κάλυψη των εκπαιδευτικών, κοινωνικών και ψυχοσυναισθηματικών τους αναγκών.
Πριν αναχωρήσει η Νίκη Κεραμέως από το σχολείο, η Κωνσταντίνα, μαθήτρια της ΣΤ΄ Δημοτικού, της έδωσε ένα συγκινητικό σημείωμα που έγραφε:
«Κυρία Υπουργέ,
Ελπίζω αυτά τα λουλούδια να σας δείξουν το δρόμο της ελπίδας, διότι είναι πραγματικοί ήρωες και αξίζει να τα ακούσετε. Άνθισαν παρ’ όλες τις δυσκολίες με την ελάχιστη βοήθειά μας, την απεριόριστη θέλησή τους και αρκετή ελπίδα. Τα λουλούδια θα μετατραπούν σε πρόσφυγες και την ελάχιστη βοήθεια θα την προσφέρετε εσείς. Συμφωνείτε με τις αλλαγές; Τα λουλούδια ομόρφυναν τις γλάστρες με τη μυρωδιά τους και οι πρόσφυγες την Ελλάδα με τον πολιτισμό τους».
Η Νίκη Κεραμέως δήλωσε: «Η Ελλάδα άνοιξε μία μεγάλη αγκαλιά για να υποδεχτεί τους μαθητές που έφυγαν από τη χώρα τους για έναν πιο ασφαλή προορισμό, για ένα καλύτερο αύριο. Τα παιδιά αυτά, που έχουν βιώσει τη φρίκη του πολέμου, εδώ θα βρουν ένα καταφύγιο και φροντίδα και για τις εκπαιδευτικές τους ανάγκες. Η ομαλή ενσωμάτωση στα ελληνικά σχολεία των παιδιών προσφύγων αποτελεί για εμάς προτεραιότητα. Μεριμνούμε για το δικαίωμα στην εκπαίδευση, την ισότιμη ένταξη όλων των παιδιών χωρίς διακρίσεις, την ενίσχυση των Τάξεων Υποδοχής και των Δομών Υποδοχής για την Εκπαίδευση των Προσφύγων καθώς και για επιμορφώσεις εκπαιδευτικών, την παρακολούθηση της φοίτησης των παιδιών και την επίλυση των ζητημάτων σε κάθε στάδιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στόχος μας, η διαμόρφωση ενός ουσιαστικά συμπεριληπτικού σχολείου».
Οι πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει η ηγεσία του Υπουργείου για την ανταπόκριση της εκπαιδευτικής κοινότητας, στη χώρα μας αλλά και διεθνώς, στον πόλεμο της Ουκρανίας, συνοψίζονται στα εξής:
– πρόταση, η οποία έγινε δεκτή από το Συμβούλιο Υπουργών Παιδείας της ΕΕ, για τη συγκρότηση μίας ευρωπαϊκής ομάδας δράσης που θα συνδράμει την εκπαιδευτική κοινότητα της Ουκρανίας,
– προτάσεις στα σχολεία από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής σχετικά με την υποστήριξη της εκπαιδευτικής κοινότητας, οι οποίες συνδράμουν το έργο των εκπαιδευτικών μας ως προς τον πόλεμο στην Ουκρανία, στο πλαίσιο του σχεδιασμού και υλοποίησης υποστηρικτικών δράσεων,
– συνεργασία με την UNICEF και την οργάνωση ΜΕΤΑδραση για την παροχή τηλεφωνικής και δια ζώσης διερμηνείας στα ουκρανικά, ώστε η γλώσσα να μην αποτελεί εμπόδιο για την εγγραφή και φοίτηση των μαθητών στα σχολεία,
– δρομολόγηση μετάφρασης οδηγού για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα, τον τρόπο εγγραφής σε αυτό και τα πρωτοκόλλα πρόληψης και αντιμετώπισης κορωνοϊού στα ουκρανικά,
– ένταξη των Ουκρανών μαθητών σε Τάξεις Υποδοχής, στις οποίες φοιτούν μαθητές με ελάχιστη ή μηδενική γνώση της ελληνικής γλώσσας για 15 ώρες/εβδομάδα, με εντατικό πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας. Τις υπόλοιπες ώρες, οι μαθητές παρακολουθούν μαθήματα στην κανονική τους τάξη, στα οποία η γλωσσική επικοινωνία δεν είναι πρωταρχική, όπως Φυσική Αγωγή, Μουσική, Πληροφορική, Ξένη Γλώσσα κτλ.,
– συνέχιση του υφιστάμενου επιμορφωτικού προγράμματος για εκπαιδευτικούς με θέμα τη διαπολιτισμική εκπαίδευση για την υποστήριξη εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο,
– προετοιμασία σε συνεργασία με τη UNICEF και το IEΠ επιμορφωτικού οδηγού και 2 δίωρων επιμορφωτικών σεμιναρίων για τους εκπαιδευτικούς που θα υποδεχτούν ή υποδέχτηκαν τους μαθητές πρόσφυγες από την Ουκρανία, π.χ. με προτάσεις δραστηριοτήτων, φράσεις στα ουκρανικά,
– επιμόρφωση ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών ΚΕΔΑΣΥ για υποστήριξη μαθητών προσφύγων στις σχολικές μονάδες και στα ΚΕΔΑΣΥ,
– συνεργασία ΥΠΑΙΘ-UNICEF για υποστήριξη μαθητών προσφύγων από ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς σε Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης της UNICEF,
– άμεσες ενέργειες επαναπατρισμού αποσπασμένων Ελλήνων εκπαιδευτικών που υπηρετούσαν στην Ουκρανία.