Οι μεγάλες αυξήσεις στην τιμή των καυσίμων λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, φαίνεται ότι όντως προκάλεσαν έξαρση στα φαινόμενα της νοθείας και της κλοπής στην ποσότητα από πειραγμένες αντλίες.
Για το ζήτημα της κλοπής στην αντλία, δεν έχουμε πραγματικά δεδομένα πέρα από κάποιες ενδείξεις από περιπτώσεις που έτυχε να βγουν στo φως της δημοσιότητας ακριβώς εκείνη την εποχή.
Όμως, για το σοβαρότερο ζήτημα της νοθείας των καυσίμων, υπάρχουν κάποια πραγματικά στοιχεία που προκύπτουν αν δοκιμάσει κανείς να απευθυνθεί σε αυτούς που λόγω θέσης και επαγγέλματος έχουν καλύτερη εικόνα της κατάστασης.
Στο πλαίσιο της έρευνας, το Newsit.gr μίλησε με ανθρώπους από το τεχνικό τμήμα μεγάλης εταιρείας ενοικιάσεων αυτοκινήτων που δραστηριοποιείται τόσο στις απλές ενοικιάσεις όσο και στο εταιρικό leasing.
Έχοντας μεγάλο δείγμα ώστε να έχουν ασφαλή συμπεράσματα (δεδομένου ότι διαχειρίζονται αυτοκίνητα από διαφορετικούς κατασκευαστές τα οποία κινούνται σε διαφορετικές περιοχές όλης της Ελλάδας), δε δυσκολεύτηκαν να επιβεβαιώσουν αυτό που υποθέταμε όλοι μας: ότι με την έκρηξη των τιμών των καυσίμων στην αρχή του καλοκαιριού, παρατηρήθηκε και ξαφνική έξαρση στις βλάβες λόγω νοθευμένης βενζίνης ή πετρελαίου.
«Εκεί που από όλον το στόλο μας είχαμε κατά μέσο όρο ένα περιστατικό τον μήνα, ξαφνικά τον Ιούλιο αρχίσαμε να έχουμε 1 ή 2 σοβαρά περιστατικά κάθε εβδομάδα – και μάλιστα μας έτυχαν απίστευτες περιπτώσεις, όπως για παράδειγμα από ένα αυτοκίνητο βγάλαμε ένα παράξενο υγρό που έμοιαζε πιο πολύ καφές με γάλα παρά με καύσιμο»!
Ο λόγος που μιλάμε για τη μεγάλη νοθεία την περίοδο αυτή είναι επειδή κάποιοι επιτήδειοι ήθελαν να διατηρήσουν το καύσιμο με την παλαιότερη-χαμηλότερη τιμή αγοράς του όσο το δυνατόν περισσότερο, ώστε να εκμεταλλευτούν τη ραγδαία αύξηση της τιμής του καυσίμου και να το πωλούν στην αυξημένη πλέον τιμή. Για να το εξασφαλίσουν αυτό, έβαζαν μέσα στο καύσιμο διάφορα, ακόμα και νερό!
Παρόμοια εικόνα πήραμε μιλώντας και με ανθρώπους από συνεργεία αυτοκινήτων, όπως ο υπεύθυνος κάθετης μονάδας στα νότια προάστια, ο οποίος μας είπε πως στις αρχές του καλοκαιριού υπήρξαν αρκετά περιστατικά αυτοκινήτων με ζημιά στην αντλία καυσίμου, αλλά πλέον δεν παρατηρείται κάτι τέτοιο.
Στο ίδιο μήκος κύματος κυμάνθηκε και η δήλωση του υπεύθυνου συνεργείου στο κέντρο της Αθήνας: «Όταν άρχισε η άνοδος την τιμή των καυσίμων, περίπου πριν από τέσσερις μήνες, έγινε ένας χαμός. Τα αυτοκίνητα που έρχονταν με χαλασμένη αντλία βενζίνης ήταν κατά μέσο όρο ένα την εβδομάδα. Σίγουρα μιλάμε για πέντε ζημιές το μήνα, ενώ πριν από τις αρχές του καλοκαιριού είχαμε μία τέτοια περίπτωση το μήνα και αν. Έχει σταματήσει πλέον αυτό».
Οι φωτογραφίες που συνοδεύουν το κείμενο, είναι πραγματικές περιπτώσεις από νοθείες ακριβώς αυτής της χρονικής περιόδου του Ιουλίου 2022, με τη στατιστική σημείωση ότι πολλές ακόμα περιπτώσεις νοθείας ίσως και να μην τις αντιληφθήκαμε ποτέ…
Αυτές που εντοπίστηκαν και καταγράφηκαν, είναι οι πιο ακραίες περιπτώσεις που προκάλεσαν προβλήματα στην κίνηση ή σοβαρές βλάβες στα αντίστοιχα αυτοκίνητα.
Σημειωτέον ότι σε αυτοκίνητα παλιάς τεχνολογίας, 15-20 χρόνια πίσω με βενζίνη και ψεκασμό μονού σημείου, η ζημιά μπορεί να είναι σχετικά φθηνή και να μην ξεπεράσει μαζί με τα εργατικά τα περίπου 200-300 ευρώ συνολικά.
Όμως, στα αυτοκίνητα τελευταίας τεχνολογίας, βενζίνης ή πετρελαίου, η ζημιά μπορεί να είναι αρκετά πιο ακριβή γιατί στεγνώνει, υπερθερμαίνεται και καταστρέφεται η αντλία καυσίμου υψηλής πίεσης που βρίσκεται πάνω στον κινητήρα (όχι η κλασική τρόμπα βενζίνης χαμηλής πίεσης που φέρνει το καύσιμο από το ρεζερβουάρ), ενώ βουλώνουν και καταστρέφονται τα μπεκ άμεσου ψεκασμού.
Το κόστος σε αυτές τις ζημιές είναι πολύ υψηλό: ανάλογα με το μοντέλο, η τρόμπα καυσίμου υψηλής πίεσης μπορεί να κοστίζει από 1.000-1.500 ευρώ και τα μπεκ από 150-600 ευρώ το καθένα, αναλόγως εταιρείας.
Και, όπως μας επισημαίνουν οι άνθρωποι των εταιρειών ενοικίασης, η βλάβη από αντικανονικό καύσιμο επιβαρύνει το χρήστη του οχήματος, γιατί θεωρείται κακή χρήση, οπότε προσοχή! Μακριά από «ύποπτα» βενζινάδικα με ανεξήγητα χαμηλή τιμή και οπωσδήποτε άμεση ακινητοποίηση του αυτοκινήτου σε οποιαδήποτε υποψία νοθείας.
Εάν ανάψει το κίτρινο φωτάκι “check engine” και αν αντιληφθούμε μικροδιακοπές και δισταγμούς στο γκάζι, αμέσως απευθυνόμαστε στο συνεργείο ώστε να τη «γλιτώσουμε» με περίπου 100 ευρώ για άδειασμα, καθάρισμα, διαγνωστικούς ελέγχους, αλλαγή φίλτρου βενζίνης, κλπ.
Όμως, εάν αγνοήσουμε το πρόβλημα και επιμείνουμε να οδηγούμε κανονικά το αυτοκίνητο, ρισκάρουμε πολύ σοβαρότερη ζημιά, ειδικά αν πρόκειται για αυτοκίνητο πρόσφατης κατασκευής και τελευταίας τεχνολογίας.
Πάντως, η επιστροφή από τις διακοπές του Αυγούστου συνοδεύτηκε και από μείωση των περιστατικών αυτών.
Φαίνεται ότι οι «αρπαχτές» με την κλοπή και τη νοθεία έγιναν κυρίως με την αφορμή της μεγάλης αύξησης της τιμής των καυσίμων και σήμερα επανερχόμαστε σιγά σιγά στη «φυσιολογική» κατάσταση…