Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας – Νύχτες Πρεμιέρας παρατείνει για ακόμη μία ημέρα το τέλος της 27ης διοργάνωσης, κατόπιν ζήτησης του σινεφίλ κοινού και παρουσιάζει τρεις δημοφιλείς πρεμιέρες σε επαναληπτική προβολή.
Ειδικότερα, σήμερα, Δευτέρα 4 Οκτωβρίου, στον κινηματογράφο Ιντεάλ, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει τρεις ταινίες που μας ταξίδεψαν στην Αθήνα και το Άμστερνταμ και μας έκαναν να χαμογελάσουμε και να συγκινηθούμε με τις δυνατές αφηγήσεις τους.
Οι ταινίες και το πρόγραμμα των επαναληπτικών προβολών:
– «Πού να βρίσκεται η Άννα Φρανκ;» του Άρι Φόλμαν, 2021
Ο Άρι Φόλμαν ταξιδεύει το κοινό του στο σημερινό Άμστερνταμ, στο σπίτι που χρησίμευσε για δύο χρόνια ως κρησφύγετο της οικογένειας από τους Ναζί και το οποίο έχει μετατραπεί προ καιρού σε μουσείο. Εκεί φυλάσσεται και το περίφημο ημερολόγιο που κρατούσε η Άννα Φρανκ τον καιρό του εγκλεισμού της, γράφοντας σε αυτό καθημερινά και απευθυνόμενη πάντα σε μία φανταστική της φίλη-ένα νεαρό κορίτσι που στο μυαλό της ίσως δεν απείχε και πολύ από την ίδια. Αυτό το κορίτσι κάποιο βράδυ ζωντανεύει μαγικά, ξεπηδά μέσα από τις σελίδες του ημερολογίου και κρατώντας το ανά χείρας ξεγλιστρά στους νυχτερινούς δρόμους της πόλης, με την ευχή να βρει και πάλι την Άννα Φρανκ. Εμπλουτίζοντας την πρωτοποριακή τεχνική κινουμένων σχεδίων που είχε συστήσει το 2008 στο «Βαλς με τον Μπασίρ», ο καταξιωμένος Φόλμαν αγκαλιάζει την ηρωίδα του με ευαισθησία και αγάπη που δεν κρύβονται.
Το αντίθετο: Τρυπώνουν στις ζωηρές εικόνες και στα φαντασμαγορικά σκίτσα του, εμπνέουν τη γλυκύτατη μουσική και τραγούδια που έγραψαν για την ταινία η Κάρεν Ο και ο Μπεν Γκολντβάσερ. Θαυμάσιο παράδειγμα ουμανιστικού σινεμά, ικανού να αγγίζει αμέτρητους θεατές με τον ίδιο τρυφερό τρόπο, το «Πού να Βρίσκεται η Άννα Φρανκ» παίρνει μία αληθινή ιστορία ανυπέρβλητης δύναμης και την εκμοντερνίζει κινηματογραφικά προκειμένου νεότερες γενιές να την ανακαλύψουν και να μάθουν από αυτήν (4/10 στις 18:15).
– «Χτίστες, Νοικοκυρές και η Οικοδόμηση της Σύγχρονης Αθήνας» των Τάσου Λάγγη και Γιάννη Γαϊτανίδη, 2021
Ένα ντοκιμαντέρ που αφηγείται την ιστορία της αθηναϊκής πολυκατοικίας και της ανοικοδόμησης της πόλης, μέσα από τη ζωή των ανώνυμων λαϊκών ανθρώπων της αντιπαροχής. Ποιοι είναι οι επαρχιώτες που ήρθαν στην Αθήνα με τις γυναίκες τους μετά τον Εμφύλιο και «τσιμέντωσαν» την πόλη; Ποιοι «γκρέμισαν» τα νεοκλασικά και γιατί γέμισαν το λεκανοπέδιο με πολυκατοικίες; Πώς έμαθαν και ανέπτυξαν την τέχνη τους, από πού προέρχονται, ποιες τεχνικές και γνώσεις είχαν μαζί τους; Πώς τροποποίησαν τα εργαλεία τους για να ικανοποιήσουν τις νέες ανάγκες που αναδύονταν;
Πώς επικοινωνούσαν και διαπραγματεύονταν με τους αρχιτέκτονες, τους μορφωμένους; Τι ζητούσαν οι γυναίκες τους; Με άλλα λόγια, ποια ήταν η ιστορία της συνάντησής τους με το «έργο της νεωτερικότητας»; Όσο παραμένουν αόρατοι οι «συν-δημιουργοί», η ιστορία της σύγχρονης Αθήνας εξακολουθεί να είναι ελλιπής, αν όχι και βαθιά παραπλανητική. Το ντοκιμαντέρ είναι βασισμένο στο ομώνυμο βιβλίο της Ιωάννας Θεοχαροπούλου, το οποίο κυκλοφορεί φέτος σε αναθεωρημένη έκδοση από το Ίδρυμα Ωνάση. Μία παραγωγή του Onassis Culture. Παρουσία των σκηνοθετών (4/10, στις 20:30).
– «ΜΠΕΤΤΥ» του Δημήτρη Σταύρακα, 1979
Μία μικρού μήκους ταινία που αφηγείται το 24ωρο μίας τραβεστί. Με αναμνήσεις από την προηγούμενη ζωή του, εικόνες από την τωρινή, καθώς η μέρα βαδίζει προς το τέλος της, το παρελθόν και το παρόν τέμνονται. Αλλά και στα δύο υπάρχει ένα αίσθημα που κυριαρχεί: Η αναπόφευκτη μοναξιά του προσώπου (4/10, στις 22:30).
– «ΠΙΚΡΟΔΑΦΝΕΣ» της Πάολας Ρεβενιώτη, 2021
Η Πάολα, η Μπέττυ και η Εύα είναι τρεις τρανς γυναίκες που πρωτοσυναντήθηκαν στους δρόμους της Αθήνας της δεκαετίας του 1970. Στις «Πικροδάφνες» η Μπέττυ Βακαλίδου, η Εύα Κουμαριανού και η Πάολα Ρεβενιώτη επιστρέφουν ξανά σε μία νυχτερινή βόλτα στους δρόμους εκείνους της πόλης που από νεαρή ηλικία βιοπορίστηκαν ως σεξεργάτριες, στα μέρη που αντιμετώπισαν τη βία του κράτους και της αστυνομίας, στα σημεία που αγωνίστηκαν για τα δικαιώματά τους, γλέντησαν τη ζωή, χάρηκαν τον έρωτα και δοξάστηκαν. Γεμάτη χιούμορ και περήφανο δυναμισμό η συζήτηση της Εύας, της Μπέττυς και της Πάολας στις «Πικροδάφνες» συνθέτει μία ιστορία της Αθήνας αλλά και μία ιστορία των σεξουαλικοτήτων της Μεσογείου. Παρουσία συντελεστών (4/10 στις 23:00).