Σε εφαρμογή από το opeka.gr (ΟΠΕΚΑ – ΟΓΑ) μπαίνει το πιλοτικό πρόγραμμα απονομής προνοιακών επιδομάτων σε άτομα με αναπηρία από την Αττική. Στο νέο πλαίσιο προηγείται η διοικητική διαδικασία και ο αιτών εξετάζεται από τα ΚΕΠΑ, εφόσον πληροί όλες τις λοιπές προϋποθέσεις. Αυτή η μέριμνα σε συνδυασμό με την ηλεκτρονική πλατφόρμα και τις ψηφιακές διασταυρώσεις απλοποιεί σημαντικά την διαδικασία για τον ανάπηρο.
Όλες οι πληροφορίες από το opeka.gr
Στο πιλοτικό πρόγραμμα εντάσσονται τα άτομα με αναπηρία από την Περιφέρεια Αττικής που υποβάλλουν για πρώτη φορά αίτηση επιδόματος. Η αίτηση υποβάλλεται ηλεκτρονικά, μέσω των Κέντρων Κοινότητας των Δήμων ή των κεντρικών υπηρεσιών του ΟΠΕΚΑ ή από προσωπικό υπολογιστή.
Όσοι ενταχθούν στο πιλοτικό απαλλάσσονται από το παράβολο των 46 ευρώ για εξέταση από τις Υγειονομικές Επιτροπές ΚΕΠΑ. Η πιλοτική διαδικασία απονομής προνοιακών παροχών σε χρήμα για άτομα με αναπηρία περιλαμβάνει:
- Ηλεκτρονική υποβολή της αίτησης μέσω πλατφόρμας στην ιστοσελίδα του ΟΠΕΚΑ
- Δημιουργία ηλεκτρονικού φακέλου αναπηρίας από τον θεράποντα γιατρό του ανάπηρου, συμπλήρωση εισηγητικού και παραπομπή του στα ΚΕΠΑ
- αξιολόγηση και εκτίμηση της αναπηρίας από τριμελή επιτροπή γιατρών του ΚΕΠΑ.
- Συμπλήρωση ερωτηματολογίου από ιατρό με εξειδίκευση ή εμπειρία σε εργασιακά θέματα, για τις καθημερινές δραστηριότητες του ατόμου. Το ερωτηματολόγιο δεν επηρεάζει την κρίση και την απόφαση της υγειονομικής επιτροπής ως προς την χορήγηση του επιδόματος.
Η διαδικασία περιλαμβάνει 10 βήματα :
Η αίτηση υποβάλλεται, μέσω ηλεκτρονικής πλατφόρμας στην ιστοσελίδα του ΟΠΕΚΑ από προσωπικό υπολογιστή με πρόσβαση στο διαδίκτυο. Τα άτομα που δεν διαθέτουν υπολογιστή ή πρόσβαση στο διαδίκτυο μπορούν να απευθύνονται σε εξουσιοδοτημένους υπαλλήλους των Κέντρων Κοινότητας των Δήμων της Αττικής ή στην Κεντρική Υπηρεσία του ΟΠΕΚΑ (Πατησίων 30).
Η διαδικασία υποβολής της αίτησης απαιτεί τα εξής στοιχεία :
α) καταχώρηση ΑΜΚΑ – ΑΦΜ
β) εμφάνιση προσυμπληρωμένων στοιχείων και συμπλήρωση στοιχείων που λείπουν όπως : προσωπικά στοιχεία, στοιχεία επικοινωνίας, στοιχεία αντιπροσώπου, κατηγορία δικαιούχου κ.α.
γ) επιλογή επιδόματος / προγράμματος (π.χ. τυφλότητας κλπ) καθώς και τυχόν πρόσθετων λόγων εξέτασης από τα ΚΕΠΑ (π.χ. απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας).
δ) Ασφαλιστικό στάτους : τυχόν σύνταξη από άλλο φορέα, νοσηλεία σε ίδρυμα ή προνοιακή μονάδα κ.α.
ε) συμπλήρωση IBAN
στ) αποθήκευση
Μετά την αποθήκευση της αίτησης δημιουργείται στην πλατφόρμα του ΟΠΕΚΑ, ηλεκτρονικός φάκελος αναπηρίας, αποδίδεται στον αιτούντα κωδικός εισόδου στο Πληροφοριακό Σύστημα των ΚΕΠΑ και αυτός παραπέμπεται στον θεράποντα γιατρό της κύριας πάθησης.
Ο γιατρός της κύριας πάθησης, με βάσει τα αποτελέσματα των εξετάσεων, συμπληρώνει στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του ΟΠΕΚΑ τον φάκελο αναπηρίας με το εισηγητικό και αποστέλλει ηλεκτρονικά τον φάκελο στα ΚΕΠΑ.
Αποστολή στον ΟΠΕΚΑ και καταβολή του επιδόματος
Ο αιτών ενημερώνεται με sms και email για την ημερομηνία εξέτασής του. Η απόφαση της Υγειονομικής Επιτροπής εμφανίζεται στο ηλεκτρονικό σύστημα των ΚΕΠΑ και ο αιτών ενημερώνεται με sms και email , ώστε να εισέλθει με τον κωδικό του και να λάβει γνώση. Μπορεί να δηλώσει αν αποδέχεται την απόφαση ή μπορεί εντός προθεσμίας 10 ημερών να προσφύγει σε δευτεροβάθμια επιτροπή. Στην δευτεροβάθμια επιτροπή διεκπεραιώνεται η προσφυγή με τον ίδιο τρόπο.
Η τελεσίδικη απόφαση αποστέλλεται ηλεκτρονικά από τα ΚΕΠΑ στον ΟΠΕΚΑ. Εφόσον στον ηλεκτρονικό φάκελο αναπηρίας εμφανίζονται να πληρούνται όλες οι προϋποθέσεις για την απονομή του επιδόματος, εγκρίνεται η αίτηση.
Η καταβολή του επιδόματος γίνεται από τον ΟΠΕΚΑ μέσω του τραπεζικού λογαριασμού που δηλώθηκε από τον αιτούντα και στον οποίο εμφανίζεται ως δικαιούχος ή συνδικαιούχος.
Η καταβολή της παροχής σε χρήμα ισχύει από την 1η του επόμενου μήνα από αυτόν κατά τον οποίο υποβλήθηκε η αίτηση, ανεξάρτητα από την ημερομηνία εξέτασής του από τα ΚΕΠΑ.