Σαν σήμερα 15 Μαρτίου το 1983 καθιερώθηκε η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή. Κρίνεται απαραίτητη η ενημέρωση σχετικά με το τι ακριβώς πρεσβεύει η ημέρα αυτή καθώς και τα δικαιώματα του καταναλωτή για μία σωστή διενέργεια της αγοραστικής διαδικασίας.
Η Ιστορία της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή
Η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή εορτάζεται κάθε χρόνο στις 15 Μαρτίου. Καθιερώθηκε το 1983 με απόφαση του ΟΗΕ, σε ανάμνηση μιας ομιλίας του αμερικανού προέδρου Τζον Κένεντι, που έθεσε τις βάσεις του καταναλωτικού κινήματος.
Στις 15 Μαρτίου του 1962 ο Τζον Κένεντι, σε μία μνημειώδη ομιλία του στο Κογκρέσο, σκιαγράφησε τα τέσσερα βασικά καταναλωτικά δικαιώματα: Ικανοποίηση των βασικών αναγκών, ασφάλεια, πληροφόρηση και επιλογή.
Είπε, μεταξύ άλλων: « Καταναλωτές είμαστε όλοι! Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικονομική μονάδα, η οποία επηρεάζει, αλλά και επηρεάζεται σχεδόν από κάθε δημόσια ή ιδιωτική οικονομική απόφαση. Ο καταναλωτής είναι η μόνη σημαίνουσα οικονομική μονάδα, η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη και της οποίας οι απόψεις δεν ακούγονται.»
Οι συμβουλές του ΕΦΕΤ
Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα του Καταναλωτή στις 15 Μαρτίου, ο Ενιαίος Φορέας Ελέγχου Τροφίμων (ΕΦΕΤ), παραδίδει χρήσιμες συμβουλές για την εξυπηρέτηση του καταναλωτή και την λειτουργία ενός αποτελεσματικού και σύγχρονου συστήματος ασφάλειας για τα τρόφιμα.
Διαβάστε αναλυτικά την ανακοίνωση του ΕΦΕΤ:
Ο εορτασμός της Παγκόσμιας Ημέρας Καταναλωτή, με δεδομένη την οικονομική συγκυρία στη χώρα μας, υπενθυμίζει ότι η κατανάλωση αγαθών είναι ανθρώπινο δικαίωμα και επομένως η πολιτεία οφείλει να εξασφαλίζει την υγεία, την ασφάλεια και τα οικονομικά συμφέροντα των καταναλωτών. Ωστόσο και οι καταναλωτές οφείλουν να διεκδικούν τα δικαιώματά τους, να παρεμβαίνουν με τις επιλογές τους στην παραγωγή και την κατανάλωση των τροφίμων, να ενημερώνονται και να εκπαιδεύονται.
Σταθερά δίπλα στον καταναλωτή, ο ΕΦΕΤ, μέσω των επισήμων ελέγχων στον τομέα των τροφίμων, στοχεύει στην πρόληψη, την εξάλειψη ή τη μείωση σε αποδεκτό επίπεδο των κινδύνων για την ανθρώπινη υγεία, τη διασφάλιση θεμιτών πρακτικών κατά το εμπόριο των τροφίμων και την προστασία των συμφερόντων των καταναλωτών, συμπεριλαμβανομένης της επισήμανσης των τροφίμων και άλλων μορφών ενημέρωσης.
Σημειώνουμε ότι στον ΕΦΕΤ λειτουργεί το τηλεφωνικό κέντρο 11717 για τις αναφορές πολιτών σχετικά με προβλήματα που εντοπίζουν σε τρόφιμα και διατροφικά περιστατικά.
Παράλληλα, μέσω των ενημερωτικών του δράσεων, παρέχει συστηματική πληροφόρηση, τόσο για τις ευρωπαϊκές εξελίξεις στον τομέα της διατροφής όσο και για τις εθνικές δράσεις, όπως αυτές της ευαισθητοποίησης των καταναλωτών για τη μείωση της πρόσληψης αλατιού, των trans λιπαρών κλπ.
Με την ευκαιρία, λοιπόν, της ημέρας του καταναλωτή, ο ΕΦΕΤ καλεί όλους τους καταναλωτές να αναπτύξουν συνειδητή συμπεριφορά σε θέματα που σχετίζονται με την ασφάλεια των τροφίμων, τη διαμόρφωση διατροφικών επιλογών, βασισμένων σε ορθή ενημέρωση για την υγιεινή, τη σύνθεση και τις κύριες θρεπτικές ιδιότητες των τροφίμων. Αποστολή μας παραμένει η προστασία της υγείας και των συμφερόντων του Έλληνα καταναλωτή μέσω της υλοποίησης του προγράμματος επισήμων ελέγχων και της διαρκούς ενημέρωσης έτσι ώστε τα τρόφιμα που καταναλώνονται να πληρούν τις αυστηρότερες απαιτήσεις υγιεινής και ασφάλειας.
Το Ινστιτούτο Καταναλωτών
Το ΙΝΚΑ (Ινστιτούτο Καταναλωτών) είναι η πρώτη καταναλωτική οργάνωση της χώρας. Ιδρύθηκε το 1970. Η Ομοσπονδία ΙΝΚΑ/Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδος ιδρύθηκε το 1995. Σήμερα αριθμεί 46 μέλη-οργανώσεις σε όλη την Ελλάδα, αποτελώντας το μεγαλύτερο δίκτυο καταναλωτικών οργανώσεων της χώρας, και αντιπροσωπεύοντας το 94των πολιτών-καταναλωτών που συμμετέχουν ενεργά στο Ελληνικό Καταναλωτικό Κίνημα.
Πού να απευθυνθώ σε περίπτωση που θέλω να κάνω καταγγελία
Στην τηλεφωνική γραμμή 1520 μπορείτε να επικοινωνήσετε για καταγγελίες, παράπονα ή ερωτήσεις που σας αφορούν.