Site icon NewsIT

Πανελλαδικές 2024: Οι απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας ΓΕΛ από το Διακρότημα

31.05.2024 | 10:11
Πανελλαδικές 2024: Οι απαντήσεις στα θέματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας ΓΕΛ από το Διακρότημα

Στιγμιότυπο από ΕΠΑΛ της Αθήνας, Πέμπτη 30 Μαΐου 2023. Έναρξη των πανελλαδικών εξετάσεων με τους υποψηφίους των επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑΛ), οι οποίοι διαγωνίστηκαν στο μάθημα των Νέων Ελληνικών. (ΚΩΣΤΑΣ ΤΖΟΥΜΑΣ/EUROKINISSI)

«Πρεμιέρα» στις Πανελλήνιες 2024 για τους υποψήφιους από τα Γενικά Λύκεια (ΓΕΛ) με το μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και Λογοτεχνίας Γενικής Παιδείας.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι Πανελλήνιες για τα Γενικά Λύκεια ολοκληρώνονται στις 12 Ιουνίου, ενώ στα ΕΠΑΛ στις 17 Ιουνίου. Οι ευρωεκλογές 2024 θα διεξαχθούν στην Ελλάδα την Κυριακή 9 Ιουνίου, κάτι που σημαίνει ότι την Παρασκευή 7 Ιουνίου και τη Δευτέρα 10 Ιουνίου τα σχολεία θα είναι κλειστά και δεν θα διεξάγονται εξετάσεις.

Εκτιμήσεις για τα θέματα που «έπεσαν» στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία Γενικής Παιδείας

«Το θέμα του μαθήματος των Ν. Ελληνικών αφορούσε την αξία των ταξιδιών και τη σημασία τους στη ζωή των ανθρώπων. Τα μη λογοτεχνικά κείμενα (Η αξία του ‘’ταξιδεύειν’’ της Η.Χατζηδημητρίου και ‘’Άνω Αίγυπτος΄’’ του Ν.Καζαντάκη») είναι απλά ως προς την κατανόηση από τους μαθητές και βοηθούν στην επιχειρηματολογία που απαιτείται για το θέμα Δ.

Οι εκφωνήσεις είναι σαφείς στη διατύπωση και σύμφωνες με το πνεύμα των ασκήσεων της τράπεζας θεμάτων. Το λογοτεχνικό κείμενο είναι ένα ποίημα του Κ.Παλαμά, ‘’το ταξίδι΄’’, το οποίο και ως προς τη γλώσσα και προς το νόημα δεν έχει κάποιο βαθμό δυσκολίας.

Το θέμα Δ, πέρα από το γεγονός ότι αφορά μια ενότητα που θεωρείται αναμενόμενη (Ταξίδια, τουρισμός, ψυχική εκτόνωση του ανθρώπου) αφήνει το περιθώριο της προσωπικής τοποθέτησης του μαθητή , διευκολύνοντάς τον στο να αποφύγει τυποποιημένες τοποθετήσεις.

ΣΑΡΑΝΤΙΤΗ ΕΙΡΗΝΗ
ΦΡΟΝΤΙΣΤΗΡΙΑ ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ.

 

ΔΕΙΤΕ ΤΟ ΘΕΜΑ ΠΟΥ ΕΠΕΣΕ ΣΤΗ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ (ΓΕΛ)

Προτεινόμενες απαντήσεις από τον Εκπαιδευτικό Όμιλο Διακρότημα:

Θέμα Α

Στο κείμενο επισημαίνεται η σημασία του ταξιδιού στη ζωή του ανθρώπου. Τα ταξίδια προσφέρουν στον άνθρωπο εμπειρίες καλλιεργώντας τον πνευματικά και ψυχικά καθώς αποτελούν τρόπο ψυχικής και σωματικής ευεξίας. Με τα ταξίδια ο άνθρωπος αντισταθμίζει την ψυχοφθόρα και καταπιεστική καθημερινότητα, αντλώντας ηρεμία και ευχαρίστηση. Κατακτά την αυτογνωσία κερδίζοντας εμπειρίες και αναμνήσεις, εκτονώνεται και εξελίσσεται. Τέλος, ο ταξιδιώτης έρχεται σε επαφή με άλλους πολιτισμούς ,μορφώνεται, ανοίγει το πνεύμα του και αποκτά διαφορετικό τρόπο σκέψης.

 

Θέμα Β1

1β, 2β, 3α, 4α, 5γ

Θέμα Β2

Α. α. Η πρόθεση της συντάκτριας στη δεύτερη παράγραφο του κειμένου είναι να πείσει τους αναγνώστες  για την αξία των ταξιδιών στη ζωή των ανθρώπων προκειμένου να τα εντάξουν στον χρόνο τους. Η πρόθεσή της αυτή εξυπηρετείται οργανώνοντας την σκέψη της με την μέθοδο της αιτιολόγησης παραθέτοντάς τα επιχειρήματά της  (Κι αυτό, γιατί τα ταξίδια… και τελικά να ευτυχήσει).  

Β. έτσι ώστε : αποτέλεσμα

αν και: αντίθεση – εναντίωση

ή: διάζευξη

καθώς και: προσθήκη

συμπερασματικά: συμπέρασμα

Θέμα Β3

Ο βιωματικός χαρακτήρας του κειμένου αναδεικνύεται από τα εξής χαρακτηριστικά γνωρίσματα. Α) α’  ενικό πρόσωπο (πηγαίνω, συλλογίζουμαι) , το οποίο προσδίδει προσωπικό και υποκειμενικό τόνο στην αφήγηση.  Β) αφήγηση προσωπικών εμπειριών και περιγραφή εικόνων που αντίκρυσε (Φτάσαμε στις Θήβες), φωτίζοντας έτσι τις προσωπικές σκέψεις και τα συναισθήματα του. Γ) α’ πληθυντικό πρόσωπο που αποτυπώνει το συλλογικό βίωμα του αφηγητή με τους υπόλοιπους συνταξιδιώτες του (Μπαίνουμε, κοντά μας)

 

Θέμα Γ. Το ποιητικό υποκείμενο επιθυμεί να ταξιδέψει προκειμένου να φύγει από το συναισθηματικό αδιέξοδο που βιώνει. Ειδικότερα, μιλώντας σε  α’ ενικό πρόσωπο (να νιώθω) και με εξομολογητική διάθεση αποκαλύπτει τον συναισθηματικό του κόσμο.  Η παρομοίωση (σα θηλιά το λαιμό) αποτυπώνει την αίσθηση της ασφυξίας, καθώς ο καημός τον πνίγει σαν θηλιά. Επιθυμεί ένα ατελείωτο ταξίδι χωρίς καμία κοινωνική επαφή ώστε να μην αισθάνεται και να μη σκέφτεται τίποτα που μπορεί να τον πληγώσει ή να τον προδώσει (ψυχή να μη βρίσκω.. και βουβό). Με τη χρήση των απαισιόδοξων  εικόνων και του ασύνδετου σχήματος (πλατιά ερημιά, κλεισμένα τα σπίτια, τα τζάκια σβησμένα…) αποκαλύπτει τη συναισθηματική του φόρτιση και  αισθητοποιεί την επιθυμία του για  λύτρωση από τη ματαίωση των ονείρων του. Ελπίζει να βρεθεί σε ένα μέρος  μακριά από το άτομο που τον πλήγωσε στο οποίο απευθύνεται σε β’ πρόσωπο και σε χρόνο μέλλοντα (δεν θα ‘χω …από σε να χαθώ) εκφράζοντας την ανάγκη  του να απομακρυνθεί από την πηγή της απογοήτευσής του.

      Η συναισθηματική κατάσταση του ποιητικού υποκειμένου επιβάλλει τη φυγή από την πραγματικότητα που βιώνει. Η λύση που σκέφτεται είναι ένα ταξίδι μακριά από όλους και από όλα. Αν ήμουν στη θέση του ενδεχομένως να επέλεγα να ταξιδέψω με σκοπό να ξεχαστώ και να περάσω χρόνο με τον εαυτό μου. Ωστόσο, ξέρω ότι η λύση στα προβλήματα δεν βρίσκεται στην φυγή, για αυτό, αφού έπαιρνα χρόνο, θα αντιμετώπιζα την κατάσταση κατάματα.

Στην προσωπική άποψη κάθε μαθητής μπορεί να διατυπώσει τη δική του στάση με επαρκή τεκμηρίωση.

Επιπλέον κειμενικοί δείκτες:

  • Μεταφορές: μου σφίγγει ο καημός
  • Επανάληψη: να τραβώ, να τραβώ
  • Σημεία στίξης: να χαθώ!

 

Θέμα Δ

Ε. Π: ΑΡΘΡΟ

– Τίτλος

– Αναφορική λειτουργία της γλώσσας

Ενδεικτικός τίτλος: Η θεραπευτική δύναμη των «ταξιδιών»

Ενδεικτική αφόρμηση από επικαιρική αναφορά στην καλοκαιρινή περίοδο που ακολουθεί μετά το πέρας των εξετάσεων, στις διακοπές και στα ταξίδια.

Α’ Ζητούμενο:  αναμένεται ο μαθητής να διατυπώσει τη συμφωνία του με την άποψη της αρθρογράφου, καθώς:

– τα ταξίδια αποτελούν μοναδικές εμπειρίες με ανεκτίμητη πνευματική, ψυχική και κοινωνική προσφορά στον ταξιδιώτη.

Ειδικότερα:

  1. προσφέρουν τη δυνατότητα επαφής με το φυσικό περιβάλλον και τις ομορφιές κάθε τόπου.
  2. αποτελούν ευκαιρία ψυχικής εκτόνωσης και αναζωογόνησης μέσω της αλλαγής παραστάσεων, φυγής από την καθημερινότητα και αποβολής του άγχους που δημιουργεί ο πιεστικός , σύγχρονος τρόπος ζωής.
  3. συμβάλλουν στη σωματική ευεξία του ταξιδιώτη καθώς επιτρέπουν την ξεκούραση και την αναπλήρωση σωματικών δυνάμεων ή και την ικανοποίηση από τη σωματική άσκηση.
  4. ενισχύουν την κοινωνικοποίηση μέσω της αλληλεπίδρασης, της σύναψης σχέσεων με άλλους ανθρώπους αλλά και της ενίσχυσης των δεσμών με τα οικεία πρόσωπα.
  5. συμβάλλουν στην επαφή και γνωριμία με τα πολιτισμικά επιτεύγματα κάθε λαού, την ιστορία, τα μνημεία και τις παραδόσεις του. Αποτελούν δηλαδή παράγοντα διεύρυνσης των πνευματικών οριζόντων.
  6. συντελούν στην υπέρβαση των προκαταλήψεων και των ρατσιστικών στερεοτύπων και στην καλλιέργεια του σεβασμού και της αποδοχής του άλλου.

Β’ Ζητούμενο:  ο μαθητής αναμένεται να υποστηρίξει όποια άποψη θεωρεί ενδεδειγμένη φτάνει να είναι τεκμηριωμένη και αξιολογούνται θετικά οι διατυπώσεις που αποτυπώνουν την προσωπική του θέση («κατά τη γνώμη μου», χρήση α΄ ρηματικού προσώπου)

πιο συγκεκριμένα:

  1. αναφορά στον αθλητισμό και γενικότερα στην σωματική εκγύμναση που οδηγούν στη σωματική ευεξία και στη χαρά της συμμετοχής αποφορτίζοντας το άτομο.
  2. αναφορά στην ενασχόληση με την Τέχνη και τις καλλιτεχνικές δραστηριότητες που διευρύνουν και καλλιεργούν μια ευρύτερη αισθητική αντίληψη διεγείροντας τον νου και το συναίσθημα.
  3. αναφορά στην ανάγνωση βιβλίων που επιτρέπει στους ανθρώπους να ταξιδεύουν σε άλλες εποχές, να διευρύνουν τους ορίζοντες και τη φαντασία τους, να ηρεμούν και να ξεφεύγουν από την καθημερινότητα.
  4. αναφορά στην επαφή με το φυσικό περιβάλλον και γενικότερα με τη φύση (περίπατοι, εκδρομές, περιβαλλοντικές δράσεις) που αποτελεί φορέα ψυχικής ισορροπίας και ηρεμίας και υποδεικνύει το μέτρο και την αρμονία.
  5. αναφορά στον ερασιτεχνισμό, δηλαδή στην ενασχόληση με άλλες δημιουργικές δραστηριότητες όπως π.χ. κατασκευές, μοντελισμός κ.ά. που δίνουν διέξοδο στη φαντασία και την επινοητικότητα.
  6. χρόνος για ενδοσκόπηση και αυτοκριτική που συμβάλλουν στην αυτοβελτίωση και στη συμφιλίωση του ανθρώπου με τον εαυτό του.
  7. καλλιέργεια διαπροσωπικών σχέσεων και επικοινωνίας με τους άλλους που επιτρέπει την ανταλλαγή σκέψεων και συναισθημάτων ως αντίδοτο της μοναξιάς και της αλλοτρίωσης.

Επιμέλεια:       

Σαραντίτη Ειρήνη, Δάβου Μαριάννα, Μητρούσκας Δημήτρης, Παπάζογλου Βηθλεέμ, Καττή Μαρίνα, Κλάδου Αθηνά, Μπίτσικα Μαρία, Τουρνά Εύη, Αθανασέλου Αργυρώ, Αντωνόπουλος Γεώργιος, Λύκου Άννα Μαρία, Δερμιτζάκη Νίκη, Γεωργιάδου Αναστασία, Νικολάου Χρυσάνθη, Πολυστηριάδη Ελένη, Ξανάλατου Σμαράγδα, Ασήμου Άννα, Βούλγαρη Μαντώ, Πασχαλίδη Ειρήνη, Γκελτής Θεοδόσης, Αθανασάκη Ανθή, Μαρκούρης Γιάννης, Μητάκη Μαρία, Μακράκη Γεωργία, Φραγκιαδουλάκη Κλειώ, Μαθιουδάκη Κορίνα, Περώνης Φώτης, Μανάκου Μαρία, Φουντουλάκη Κασσάνδρα, Πλοιαρχοπούλου Ελένη, Μουντούδη Ελίνα

και τα κέντρα ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ:  Πειραιάς, Κερατσίνι Ταμπούρια, Διαδικτυακό, Γκύζη, Δάφνη, Ηράκλειο Κρήτης, Ραφήνα, Μοσχάτο, Παγκράτι Κέντρο, Λαμία, Περιστέρι Νέα Ζωή, Περιστέρι Κέντρο, Κατερίνη, Φιλοθέη Ψυχικό, Νέα Σμύρνη

 

Το  newsit.gr θα σας παρουσιάσει τις προτεινόμενες απαντήσεις στα εξεταζόμενα μαθήματα στις Πανελλήνιες 2024, σε συενργασία με τον Εκπαιδευτικό Όμιλο ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ.

Οι υποψήφιοι ρίχνονται στην μάχη των Πανελλαδικών, διεκδικώντας μία από τις 68.851 θέσεις στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση για το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος. Εν όψει της έναρξης των εξετάσεων, οι υποψήφιοι είναι σημαντικό να γνωρίζουν βασικά σημεία της διαδικασίας, ώστε όλα να κυλήσουν ομαλά.

Για τους υποψήφιους των ημερήσιων και εσπερινών ΓΕΛ, οι πανελλαδικές εξετάσεις θα τελειώσουν στις 12 Ιουνίου με τις εξετάσεις κατευθύνσεων, Ιστορίας, Φυσικής και Οικονομίας (Ομάδα Προσανατολισμού: Aνθρωπιστικών Σπουδών, Θετικών Σπουδών και Σπουδών Υγείας, Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής).

Παράλληλα, οι εξετάσεις ειδικών και μουσικών μαθημάτων τόσο για τα ΓΕΛ, όσο και τα ΕΠΑΛ ξεκινούν την Τρίτη 18 Ιουνίου και τελειώνουν την Παρασκευή 28 Ιουνίου.

Πανελλήνιες 2024 – Πρόγραμμα Ημερήσιων και Εσπερινών ΓΕΛ

ΣΗΜΕΡΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31-5-2024
– ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ (ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ).

ΤΡΙΤΗ 4-6-2024
– ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ (Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ).
– ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ (Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ).
– ΒΙΟΛΟΓΙΑ (Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ).

ΠΕΜΠΤΗ 6-6-2024
– ΛΑΤΙΝΙΚΑ (Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ).
– ΧΗΜΕΙΑ (Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ).
– ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ (Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ).

ΤΕΤΑΡΤΗ 12-6-2024
– ΙΣΤΟΡΙΑ (Ο.Π. ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ).
– ΦΥΣΙΚΗ (Ο.Π. ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ + Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΥΓΕΙΑΣ).
– ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ (Ο.Π. ΣΠΟΥΔΩΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ & ΠΛΗΡ/ΚΗΣ).

Ως ώρα έναρξης εξέτασης ορίζεται η 08:30 π.μ., κοινή για τους υποψηφίους ημερήσιων και εσπερινών Λυκείων. Οι υποψήφιοι πρέπει να προσέρχονται στις αίθουσες εξέτασης μέχρι τις 08:00 π.μ. Η διάρκεια εξέτασης κάθε μαθήματος είναι τρεις (3) ώρες.

Η εξεταστέα ύλη και τα θέματα των εξετάσεων είναι κοινά για όλους τους υποψηφίους ημερησίων και εσπερινών ΓΕΛ.

Από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού υπενθυμίζεται ότι οι εξετάσεις των Eιδικών Μαθημάτων για τους υποψηφίους Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) και Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑΛ), οι οποίοι έχουν δηλώσει εξέταση σε ένα ή περισσότερα Ειδικά Μαθήματα προκειμένου να αποκτήσουν δικαίωμα συμμετοχής στην επιλογή για εισαγωγή το τρέχον έτος σε Σχολή ή Τμήμα για το οποίο απαιτείται εξέταση σε ένα ή περισσότερα ειδικά μαθήματα, θα διενεργηθούν από 18 μέχρι και 28 Ιουνίου 2024.

Τα αποτελέσματα των γραπτών εξετάσεων για τα μαθήματα Γενικής Παιδείας και Προσανατολισμού αναμένεται να ανακοινωθούν στα τέλη Ιουνίου. Όσον αφορά στις βάσεις εισαγωγής, αναμένεται να δοθούν στη δημοσιότητα στα τέλη Ιουλίου.

Ελλάδα Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version