Η Παιδεία αλλάζει ξανά, οι Πανελλαδικές εξετάσεις αλλάζουν ξανά, το ίδιο και τα όσα θα ισχύουν για το Λύκειο. Το τελικό πόρισμα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής είναι έτοιμο και έχει ορίζοντα εφαρμογής την επόμενη τριετία. Θα κατατεθεί στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής μέσα στην ερχόμενη εβδομάδα.
Το Βήμα της Κυριακής δημοσιεύει το σχέδιο για τις αλλαγές στην Παιδεία. Σύμφωνα λοιπόν με το πόρισμα, η εισαγωγή στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ θα γίνεται με βάση την απόδοση των υποψηφίων σε δύο ή τρία μαθήματα «ειδικότητας» και σε ένα ή δύο ακόμη κοινά μαθήματα για όλους τους μαθητές.
Τελειώνει η μονόωρη διδασκαλία μαθημάτων σε όλο το Λύκειο και στην Γ’ τάξη, τα μαθήματα περιορίζονται αισθητά και η διδασκαλία τους θα είναι 2ωρη ή και 3ωρη ημερησίως. Το Γυμνάσιο παραμένει τριετές, η Α’ Λυκείου γίνεται χρονιά «γέφυρα» και ουσιαστικά δημιουργείται ένα διετές Λύκειο, που θα καταλήγει στην τελευταία τάξη, όπου θα γίνονται οι βασικές επιστημονικές επιλογές των μαθητών πριν από την ανώτατη εκπαίδευση.
Στόχος είναι το νέο απολυτήριο του Λυκείου να αποτελέσει εισιτήριο εισόδου σε ΑΕΙ και ΤΕΙ.
– Συνδέονται η γενική και η τεχνική εκπαίδευση, καθώς ως και την Α’ Λυκείου τα μαθήματα θα είναι κοινά και θα απευθύνονται και στις δύο κατευθύνσεις. Έτσι, οι μαθητές θα έχουν μια γενική κοινή μόρφωση και από τη Β’ Λυκείου θα κάνουν τις εκπαιδευτικές τους επιλογές και θα κατευθύνονται στην τεχνική εκπαίδευση ή θα παραμένουν στη γενική με στόχο τα ανώτατα ιδρύματα.
– Η Α’ Λυκείου εντάσσεται στην υποχρεωτική εκπαίδευση, η οποία γίνεται 11ετής, ενώ μελετάται να γίνει υποχρεωτική και μια ακόμη τάξη του νηπιαγωγείου.
– Το Γυμνάσιο παραμένει τριετές αλλά ουσιαστικά τον ρόλο της «γέφυρας» αποκτά η Α’ Λυκείου, η οποία παιδαγωγικά και επιστημονικά συνδέεται πιο πολύ με τα τρία προηγούμενα χρόνια στη ζωή ενός μαθητή, αλλά ταυτόχρονα τον εισάγει στην… ενηλικίωση του Λυκείου.
– Τα μονόωρα μαθήματα σε όλο το Λύκειο σταματούν. Τα μαθήματα θα διδάσκονται καθημερινά δίωρα, ενώ στην Γ’ Λυκείου η διδασκαλία του κάθε μαθήματος θα γίνεται περισσότερες ώρες.
– Στο Λύκειο τα διδασκόμενα μαθήματα θα είναι λιγότερα απ’ ό,τι σήμερα, ιδίως στην τελευταία τάξη, η οποία μετατρέπεται σε τάξη επιλογής. Οι μαθητές θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ διαφορετικών κατευθύνσεων και «μπουκέτων» μαθημάτων, ανάλογα με το επιστημονικό τους ενδιαφέρον, ενώ θα υπάρχουν και ένα ή δυο μαθήματα κοινά για όλους.
– Στο τέλος της Γ’ Λυκείου θα δίνονται εθνικού τύπου εξετάσεις σε λίγα μαθήματα, πιθανότατα τέσσερα, στο πρότυπο των παλαιών Δεσμών. Τα μαθήματα αυτά θα καθοριστούν σε δεύτερο χρόνο, από την Πολιτεία και τα αρμόδια Ινστιτούτα και όχι από τα Πανεπιστήμια ή τα ΤΕΙ.
– Η είσοδος στα ΑΕΙ και ΤΕΙ θα γίνεται με βάση την επίδοση των υποψηφίων σε δυο ή τρία μαθήματα ειδικότητας και ένα ή δυο κοινά μαθήματα. Αν ένας υποψήφιος δώσει 4 μαθήματα ειδικότητας, θα έχει τη δυνατότητα να κάνει συνδυασμό σχολών και επιστημονικών περιοχών.
– Το απολυτήριο θα λαμβάνεται με βάση τον ενδοσχολικό βαθμό και λιγότερο τα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, τα οποία όμως θα μετρούν για την εισαγωγή σε σχολές.
– Η Β’ Λυκείου θα είναι μεταβατική τάξη για να μπορέσουν οι μαθητές να επιλέξουν επιστημονική κατεύθυνση.
– Η ενδοσχολική αξιολόγηση και στις δυο τάξεις θα συνεχίσει να γίνεται με τεστ τετραμήνων, ενώ θα αναδειχθούν βαθμολογικά οι εργασίες και τα projects.
– Η εισαγωγή θα γίνεται σε σχολές των ανώτατων ιδρυμάτων και όχι σε τμήματα.