Site icon NewsIT
13:33 | 20.05.15

Πανελλήνιες 2015 – Βιολογία: Το θέμα και η απάντηση

Πανελλήνιες 2015 – Βιολογία: Το θέμα και η απάντηση
Newsit Newsroom

Το Newsit σε συνεργασία με τα φροντιστήρια Πουκαμισάς θα σας παρουσιάζουν τα θέματα και τις απαντήσεις των Πανελλήνιων εξετάσεων. Δείτε εδώ το θέμα και τις προτεινόμενες απαντήσεις στη Βιολογία.

Σήμερα, Τετάρτη, στις Πανελλαδικές οι υποψήφιοι εξετάζονται στα μαθήματα Βιολογίας, Φυσικής, Μαθηματικών και Ιστορίας, ενώ αύριο, Πέμπτη, οι υποψήφιοι ΕΠΑΛ στο μάθημα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ι. Tην Παρασκευή, οι υποψήφιοι ημερησίων και εσπερινών Γενικών Λυκείων (ΓΕΛ) και ημερησίων και εσπερινών ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑΣ Β’) σε: ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΒΙΟΛΟΓΙΑ, ΧΗΜΕΙΑ – ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ

ΤΟ ΘΕΜΑ
ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)
ΤΕΤΑΡΤΗ 20 ΜΑΪΟΥ 2015 – ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΘΕΜΑ Α
Να γράψετε στο τετράδιό σας τον αριθμό καθεμίας από τις παρακάτω ημιτελείς προτάσεις Α1 έως Α5 και, δίπλα, το γράμμα που αντιστοιχεί στη λέξη ή στη φράση η οποία συμπληρώνει σωστά την ημιτελή πρόταση.
Α1. Σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα είναι η
α. ελονοσία
β. χολέρα
γ. σύφιλη
δ. πολιομυελίτιδα.
Μονάδες 5
Α2. Κέντρο αιμοποίησης αποτελεί ο
α. ερυθρός μυελός των οστών
β. θύμος αδένας
γ. νωτιαίος μυελός
δ. πνεύμονας.
Μονάδες 5
Α3. Το φαινόμενο της βιοσυσσώρευσης μπορεί να προκληθεί από
α. νιτρικά άλατα
β. εντομοκτόνο
γ. φωσφορικά άλατα
δ. αμμωνία.
Μονάδες 5
Α4. Σε ένα αυτότροφο οικοσύστημα το δεύτερο τροφικό επίπεδο περιλαμβάνει τους
α. παραγωγούς
β. καταναλωτές 1ης τάξης
γ. καταναλωτές 2ης τάξης
δ. αποικοδομητές.
Μονάδες 5
Α5. Κατά την ταξινόμηση των οργανισμών, πολλά γένη που μοιάζουν περισσότερο μεταξύ τους απ’ ό,τι άλλα, συνιστούν
α. μία κλάση
β. ένα είδος
γ. μία τάξη
δ. μία οικογένεια.

ΘΕΜΑ Β
Β1. Να αντιστοιχίσετε σωστά τον αριθμό καθεμιάς από τις φράσεις της στήλης Ι με ένα μόνο γράμμα, Α ή Β, της στήλης ΙΙ.

Στήλη Ι
1. Παράγεται από μύκητες
Α: Λυσοζύμη
2. Αποτελεί συστατικό της μη ειδικής άμυνας του ανθρώπινου οργανισμού
3. Είναι ένζυμο
4. Παρεμποδίζει τη σύνθεση του κυτταρικού τοιχώματος στα βακτήρια
5. Είναι αντιβιοτικό
Β: Πενικιλίνη
6. Διασπά το κυτταρικό τοίχωμα των βακτηρίων
7. Παράγεται από τον ανθρώπινο οργανισμό
8. Η χρήση της μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξη ανθεκτικών στελεχών βακτηρίων σε αυτήν

Στήλη ΙΙ
Α: Λυσοζύμη
Β: Πενικιλίνη
Μονάδες 8

Β2. Τι πληροφορίες διαθέτει το γενετικό υλικό ενός ιού;
Μονάδες 4
Β3. Να αναφέρετε δύο συνθήκες κάτω από τις οποίες τα βακτήρια σχηματίζουν ενδοσπόρια (μονάδες 2). Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ενδοσπορίων
(μονάδες 3);
Μονάδες 5
Β4. Ποιες είναι οι συνέπειες της όξινης βροχής;
Μονάδες 4
Β5. Η Βιολογία, όπως και κάθε άλλη επιστήμη, βασίζεται πάνω σε μερικές θεμελιώδεις γενικεύσεις. Να διατυπώσετε τις θεμελιώδεις γενικεύσεις, στις οποίες βασίζεται η Βιολογία.
Μονάδες 4

ΘΕΜΑ Γ
Δίνονται τα διαγράμματα 1, 2, 3 και 4.

Γ1. Ποιο από τα διαγράμματα 1, 2, 3 και 4 απεικονίζει τη συγκέντρωση των αντισωμάτων στον οργανισμό ενός ανθρώπου μετά από μόλυνση που
προκλήθηκε για δεύτερη φορά από τον ίδιο ιό (μονάδα 1); Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με βάση τα χαρακτηριστικά του διαγράμματος που επιλέξατε (μονάδες 3).
Μονάδες 4
Γ2. Ποιο από τα διαγράμματα 1, 2, 3 και 4 απεικονίζει τη συγκέντρωση του αντιγόνου στον οργανισμό ενός ανθρώπου, τις ημέρες που ακολουθούν
μετά τον εμβολιασμό του από το συγκεκριμένο αντιγόνο (μονάδα 1); Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με βάση τα χαρακτηριστικά του διαγράμματος που επιλέξατε (μονάδες 3).
Μονάδες 4
Γ3. Ποιο από τα διαγράμματα 1, 2, 3 και 4 απεικονίζει τη συγκέντρωση των αντισωμάτων που παράγονται στον οργανισμό ενός ανθρώπου , τις ημέρες που ακολουθούν μετά τον πρώτο εμβολιασμό του (μονάδα 1); Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με βάση τα χαρακτηριστικά του
διαγράμματος που επιλέξατε (μονάδες 3).
Μονάδες 4
Γ4. Ποιο από τα διαγράμματα 1, 2, 3 και 4 απεικονίζει τη συγκέντρωση των κυτταροτοξικών Τ-λεμφοκυττάρων στον οργανισμό ενός ανθρώπου που
μολύνθηκε από ένα βακτήριο (μονάδα 1); Να αιτιολογήσετε την απάντησή σας με βάση τα χαρακτηριστικά του διαγράμματος που επιλέξατε
(μονάδες 3).
Μονάδες 4
Γ5. Ένας υγιής ενήλικος άνθρωπος μολύνεται από ένα είδος παθογόνου βακτηρίου. Να εξηγήσετε τρεις πιθανούς λόγους για τους οποίους ο
άνθρωπος αυτός δεν εμφάνισε τα συμπτώματα της ασθένειας.
Μονάδες 9

ΘΕΜΑ Δ
Σε ένα μικρό δασικό οικοσύστημα υπάρχουν 1.000 δέντρα, 25 κουνέλια με ανοιχτό χρώμα τριχώματος, 175 κουνέλια με σκούρο χρώμα τριχώματος και 10 γεράκια στα οποία συνολικά παρασιτούν 10.000 πρωτόζωα.
Δ1. Να σχεδιάσετε την τροφική πυραμίδα πληθυσμού αυτού του δασικού οικοσυστήματος.
Μονάδες 4
Δ2. Αν η μέση βιομάζα ενός κουνελιού είναι 1 Kg, να υπολογίσετε τη βιομάζα κάθε τροφικού επιπέδου του οικοσυστήματος και να σχεδιάσετε την
αντίστοιχη πυραμίδα (μονάδες 5). Να υπολογίσετε τη μέση βιομάζα που έχει κάθε γεράκι (μονάδες 2).
Μονάδες 7
Δ3. Αν μια ασθένεια μειώσει τη βιομάζα των παραγωγών σε 400 Kg, ποιος είναι ο αριθμός των γερακιών που θα μπορεί να υποστηρίξει το
οικοσύστημα; Δίνεται ότι η μέση βιομάζα των γερακιών παραμένει σταθερή.
Μονάδες 4
Μια πυρκαγιά καταστρέφει το παραπάνω μικρό δασικό οικοσύστημα. Οι πληθυσμοί όλων των καταναλωτών μεταναστεύουν σε ένα γειτονικό θαμνώδες
οικοσύστημα, το οποίο μπορεί να τους υποστηρίξει διατροφικά. Στο οικοσύστημα αυτό το έδαφος είναι ανοιχτόχρωμο σε αντίθεση με το έδαφος του προηγούμενου οικοσυστήματος, που ήταν σκουρόχρωμο.
Η γραφική παράσταση στην εικόνα 1 απεικονίζει τη μεταβολή του αριθμού των ανοιχτόχρωμων και των σκουρόχρωμων κουνελιών στο οικοσύστημα μετά τη μετανάστευση.

Εικόνα 1
Δ4. Με βάση τη θεωρία της Φυσικής Επιλογής, να ερμηνεύσετε τις μεταβολές των καμπυλών Α και Β στο οικοσύστημα αυτό.
Μονάδες 10

Οι μαθητές πρέπει να έχουν μαζί τους:
– Το δελτίο του εξεταζόμενου
– Την αστυνομική του ταυτότητα ή διαβατήριο
– Δυο στυλό διαρκείας (μπλε ή μαύρο), μολύβι, γομολάστιχα, γεωμετρικά όργανα, μολύβι, γομολάστιχα.
– Όποιος επιθυμεί μπορεί να έχει μαζί του ένα μπουκαλάκι νερό ή αναψυκτικό
– Στα εξεταστικά κέντρα θα υπάρχουν ειδικά μηχανήματα-«κόφτες» για τα κινητά. Αν εντοπιστεί μαθητής με κινητό τηλέφωνο, ακόμη και απενεργοποιημένο, το πιθανότερο είναι να μηδενιστεί το γραπτό του.
– Δεν επιτρέπεται η χρήση υπολογιστικών μηχανών και διορθωτικού (blanco).

Διαβάστε εδώ όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2015
Δείτε εδώ τις Βάσεις του 2014

Δείτε περισσότερα στο www.minedu.gov.gr

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2015 ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΓΕΝΙΚΩΝ ΛΥΚΕΙΩΝ (ΓΕΛ) ΚΑΙ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ(ΟΜΑΔΑ Β΄) ΣΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΙΛΟΓΗΣ

ΤΕΤΑΡΤΗ 20-05-2015 ΒΙΟΛΟΓΙΑ, ΦΥΣΙΚΗ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ, ΙΣΤΟΡΙΑ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 22-05-2015 ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΒΙΟΛΟΓΙΑ, ΧΗΜΕΙΑ – ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΔΕΥΤΕΡΑ 25-05-2015 ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΤΕΤΑΡΤΗ 27-05-2015 ΛΑΤΙΝΙΚΑ, ΧΗΜΕΙΑ, ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 29-05-2015 ΙΣΤΟΡΙΑ, ΦΥΣΙΚΗ
ΤΡΙΤΗ 02-06-2015 ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ ΕΙΔΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ 2015 ΓΙΑ ΓΕΛ & ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΕΣ Α’ & Β’)
ΤΕΤΑΡΤΗ 17-06-2015 ΑΓΓΛΙΚΑ
ΠΕΜΠΤΗ 18-06-2015 ΕΛΕΥΘΕΡΟ ΣΧΕΔΙΟ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 19-06-2015 ΓΡΑΜΜΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ
ΣΑΒΒΑΤΟ 20-06-2015 ΓΑΛΛΙΚΑ, ΙΣΠΑΝΙΚΑ
ΔΕΥΤΕΡΑ 22-06-2015 ΑΡΜΟΝΙΑ
ΤΡΙΤΗ 23-06-2015 ΕΛΕΓΧΟΣ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΩΝ
ΤΕΤΑΡΤΗ 24-06-2015 ΓΕΡΜΑΝΙΚΑ, ΙΤΑΛΙΚΑ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2015 ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α’) ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β’)
ΠΕΜΠΤΗ 21-5-2015 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Ι
ΤΕΤΑΡΤΗ 3-6-2015 ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΜΗΧΑΝΩΝ, ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΙΙ, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ-ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΙΙ, ΒΟΗΘΗΤΙΚΑ ΜΗΧΑΝΗΜΑΤΑ ΙΙ
ΠΕΜΠΤΗ 4-6-2015 ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΙΙ, ΓΡΑΦΙΣΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ, ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΛΙΜΑΤΙΣΜΟΥ, ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΕΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ, ΑΝΘΟΚΗΠΕΥΤΙΚΕΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ, ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΗΧΑΝΕΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 5-6-2015 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ ΚΕΝΤΡΙΚΩΝ ΘΕΡΜΑΝΣΕΩΝ, ΔΟΜΗΜΕΝΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ, ΑΓΩΓΗ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΠΑΘΟΛΟΓΙΑΣ, ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ
ΣΑΒΒΑΤΟ 6-6-2015 ΝΑΥΣΙΠΛΟΪΑ ΙΙ, ΜΗΧΑΝΕΣ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗΣ ΚΑΥΣΗΣ ΙΙ, ΦΥΤΙΚΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗ, ΑΡΧΕΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ, ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΙΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ-ΑΙΜΟΔΟΣΙΑΣ
ΔΕΥΤΕΡΑ 8-6-2015 ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ, ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΚΤΥΠΩΣΕΩΝ, ΜΗΧΑΝΕΣ ΠΛΟΙΟΥ Ι, ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ, ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΠΙΟΥ
ΤΡΙΤΗ 9-6-2015 ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΓΕΩΡΓΙΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ, ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΡΟΦΙΜΩΝ, ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΨΥΞΗΣ, ΗΛΕΚΤΡΟΤΕΧΝΙΑ ΙΙ, ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΦΟΡΤΙΩΝ

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ 2015 ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Α’) ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β’)
ΤΡΙΤΗ 9-6-2015 ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 10-6-2015 ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ, ΒΙΟΛΟΓΙΑ, ΦΥΣΙΚΗ, ΙΣΤΟΡΙΑ
ΠΕΜΠΤΗ 11-6-2015 ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ, ΒΙΟΛΟΓΙΑ, ΧΗΜΕΙΑ – ΒΙΟΧΗΜΕΙΑ, ΑΡΧΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 12-6-2015 ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ, ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
ΣΑΒΒΑΤΟ 13-6-2015 ΛΑΤΙΝΙΚΑ, ΧΗΜΕΙΑ, ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΑ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ ΣΕ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
ΔΕΥΤΕΡΑ 15-6-2015 ΙΣΤΟΡΙΑ, ΦΥΣΙΚΗ
ΤΡΙΤΗ 16-6-2015 ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΜΑΘΗΜΑ
Διαβάστε εδώ όσα πρέπει να γνωρίζετε για τις Πανελλήνιες Εξετάσεις 2015
Δείτε εδώ τις Βάσεις του 2014

Τελευταίες ειδήσεις

Exit mobile version